Volvo slutar tillverka dieselbilar - konsekvens?

Hej! Vad tror ni om effekterna på Volvos begagnade dieselbilar, kommer värdet öka eller minska som konsekvens av dagens info?

1 gillning

Det borde inte vara en överraskning för marknaden och borde således inte påverka jättemycket. Volvo har ju sedan tidigare meddelat att de kommer att bli ett helt elektriskt bilmärke senast 2030. Ovanpå det har Tyskland infört dieselförbud i flera städer. EU kommer dessutom att förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar lite längre fram.

Dieselbilens framtid är mörk och man kan ju undra lite hur man resonerar om man köper en nyproducerad diesel idag.

3 gillningar

Jag är med dig, oförändrat värde är ju också ett alternativ :smiling_face:

Jag hade gärna kört enbart el men innan föreningen har löst laddstolpar så känns det svårt få ihop, blir dock gärna övertalad om motsatsen! Ibland funderar jag på om cykel och hyrbil hade gått ihop logistiskt och tänkte utvärdera det i ett halvår, bokföra hur mycket jag faktiskt använder bilen. Finns det stor risk för minskat andrahandsvärde så är det kanske bättre jag säljer direkt.

1 gillning

Jag ser däremot inte så negativt på dieseln ur ett privatekonomiskt perspektiv.
Bilarna kommer bli billigare och billigare i takt med att beskattningen av bränslena ökar.
Dessutom kommer elbilar inte bli så mycket billigare utan att man gör stora tradeoffs map räckvidd, motiverat eller ej kan jag inte avgöra framöver.

Det man skall vara försiktig med är äldre dieselbilar som förbjuds på allt fler ställen och även nyare (Euro6) kommer väl få begränsningar var man får köra i vissa fall. Men i de fallen åker man inte dit.

Jag skulle inte välja bort en dieselbil baserat på att jag inte får köra i Munchen eller Berlin eller Paris eller något motsvarnde. I dessa städer är det så mycket lämpligare att använda kollektivtrafik.

Kör på biodiesel såklart.

Ju mindre man kör, desto viktigare är det att kapitalkostnaden för fordonet är lägre och bränslekostnaden (ink övriga kostnader) blir allt mindre viktig även om de senare planar ut mot en fast kostnad vid 0 km/år.

En aspekt är dock att företagen satsar mindre och mindre på utveckling av dieselfordonen. Euro6 är nog sista emissionsstandarden för privata fordon. Men det drabbar även andra delar såsom ITsystem osv i dylika fordon. De går tom kanske bakåt för att bli mer prismässigt attraktiva då de troligen med allt mindre volymer blir allt dyrare att producera per bil. Dvs funktioner sparas bort.

Biodiesel kommer finnas tillgängligt LÄNGE eftersom eldrift inte är möjligt för vissa former av arbetsfordon. Men vill man göra väljarbasen förbannad så gör man som med bonddieseln och förbjuder privatpersoner för att använda den. En osäkerhet kring beskattning råder också.

Jag hade nog inte köpt en ny dieselbil framöver pga prisnivåerna och tänkt livslängd, men däremot en begagnad.

4 gillningar

Jag personligen har en XC60 från 2017 om det påverkar kommentarer/åsikter. Modell pga (upplevd) säkerhet och att jag är kort och trivs med att sitta lite högre upp för att se ordentligt :sweat_smile:

Hur attraktiva dieselbilarna kommer vara på begagnatmarknaden styrs nog mest av skatter och bränslepriser. Är du nöjd med den du har så kör glatt vidare med den

Jag tror det kommer att vara oförändrat eftersom detta var väntat.

Det finns säkert några dieselkramare där ute som hoppas att deras bil ska bli någon form av samlarobjekt men de får nog vänta länge isf.

Möjligen kommer det under en övergångsperiod finnas exempel på bilar som blir svårare att få tag på och därmed hålla begagnatpriset upp något, typ Volvofanatiker som absolut måste ha en sjusitsig suv att dra upp båten med men inte har råd med den nya EX90…

Sällar mig till skaran som inte tror att själva upphörandet att producera dieselbilar efter modellår (MY) 2014 kommer att påverka begagnatpriserna i någon signifikant utsträckning jämfört andra faktorer. För din bil MY17 kommer det dessutom finnas 7 efterföljande årsmodeller vilket borde göra påverkan för din bil ännu mindre.

Själv är man i köpfasen av bil och har tittat en del på just dieselbilar pga deras lägre konsumtion när man har en pendling på ca 100km ToR varje dag + långfartssemester.
Ska tilläggas att jag bor i Tyskland också, där diesel är billigare än bensin, men skatten på bilarna är högre.
Så lägre förbrukning och billigare drivmedel på bekostnad av högre månadskostnad på skatten.
Lite fundersam på hur det påverkar andra/tredjehandsmarknaden då vi är inne på att köpa en begagnad bil run motsvarande 200k SEK. :confused:

Jag konstaterar till min förvåning att min dieselbil med låg skatt euro-6 har ett fantatiskt bra andrahandsvärde.
Ett restvärde på 60% efter fem år är svårslaget.

Inflationen har gjort att kapitalkostaden för köpa ny bil blivit ohanterlig för mångas ekonomier.

1 gillning

Det är ju dock inte unikt varken för just din bil eller för drivmedelstypen.
Vi har haft en hög inflation under perioden, och andrahandsmarknaden på bilar har varit helt ur spel med en lång period av komponentbrist och långa leveranstider på nya bilar.
Många har för första gången kunnat köpa och köra en bil som t o m ökat i värde under något enstaka år i perioden.
Om du hade kört senaste modellen av de dyraste elbilarna och bytt varje år hade du troligen förlorat mindre pengar än på din dieselvolvo :winking_face_with_tongue:

Du menar dom som nu inte får såld sin Tesla efter att nypriserna sjunkit med 22% och slopad bonus.
Andrahandsvärdet är en katastrof nu.

Nej, jag menar de som plockade ut nya bilar när leveranstiderna höll uppe begagnatpriserna och tajmade försäljningen rätt. Som jag skrev.
Det var förmodligen en lika unik och utan talang orsakad händelse som att du enbart tappat 40% på din Volvo.

Detta är historia nu, precis som dom som köpte bostäder och gjorde karriär.

Dom som köpte elbil då och säljer nu idag har gjort en betydligt sämre affär än vad jag gjort.
Du har väl inte missat att Tesla sänkt sina priser kraftigt 2023? Inser att detta påverkat marknaden enormt?