Blankas det för fullt igen, vägra sälja?
Bara brus i de långa racet, köper fler för mina utdelningar, brukar inte vara fel med fastigheter i inflationstider även om räntan går upp.
SBB: UPPSATT PÅ AMERIKANSKA CFRA:S OROSLISTA
2022-04-13 11:30 · Nyhetsbyrån Direkt
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den amerikanska analysfirman CFRA har satt upp SBB på sin oroslista (Biggest Concern-list) efter att ha gått igenom samhällsfastighetsbolagets årsredovisning.
Det framgår av en analysuppdatering.
CFRA graderar oron för bolag på en femgradig skala där SBB hamnar på näst högsta nivån, signifikant oro.
“Vi har tidigare uttryckt oro för att försäljning till samriskbolag och andra enheter potentiellt kan göra fastighetsvärdena bättre än de hade varit utan sådana transaktioner”, skriver firman.
Ytterligare rapportering den senaste tiden stärker enligt CFRA oron för att affärer med samriskbolag står för en högre andel av försäljningen än vad som tidigare uppskattats.
Enligt årsredovisningen stod affärer med samriskbolag för omkring 80 procent av försäljningstransaktionerna. På samriskbolagsnivå fanns det två där ökningen i fordringar var lika med en hög procent av SBB:s fastighetsavyttringar till dessa enheter.
“Utöver det, om vi exkluderar rapporterade vinster på försäljningar till samriskbolag förefaller det ha varit en nettoförlust på fastighetsförsäljningar”, skriver CFRA.
Vidare spår CFRA att en nedgång i förskottshyror och en uppgång i vissa fordringar relativt hyresintäkter kan vara ett tecken på framtida efterfrågepress. CFRA noterar dock att vissa faktorer som förvärv kan påverka jämförelser.
Vidare kan transaktioner relaterade till förskolor i Norge stå inför ytterligare regulatorisk granskning, noterar CFRA.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion Nyhetsbyrån Direkt
“Att köpa en fallande kniv” eller “Att köpa dippen” , det är frågan
Undrar vad Ilijas respons blir till detta?
Jag har inte köpt alls så här långt.
Fortfarande lite rädd för bolaget. Förstår inte redovisningen och inte heller hur de kan ha den belåningsgrad de har.
Då vågar jag inte köpa aktien.
I februari tyckte jag att jag inte skulle tänka mig betala mer än 20kr för aktien. Men om jag inte förstår bolaget så vet jag inte om jag vågar köpa in mig på 20 heller.
Står utanför och tittar på helt enkelt då jag inte förstår bättre
Alla varningar och blankningar hjälper inte heller. Oavsett om de har rätt eller fel så kan det driva kursen nedåt då investerare blir oroliga. Helt plötsligt hänger lämmeltåget på och de hoppar från klippavsatsen
Tror du är inne på något viktigt här, gäller nog att Ilija är lite klok i sina uttalanden, ej bygga vidare på konspiationsteorier osv.
SBB är ju en spåspararfavorit och flertalet av “finsnsinstaprofiler” ligger tungt investerade, det kan gå fort med lämmeltåget om proppen går ur totalt.
Frågan är om det är positivt för framtida kursutveckling
Jag har både Storskogen och SBB i min portfölj. Snart vänder det.
Har SBB Norden sen start genom utdelning från Effnetplattformen och mina innehav är långa, utdelning återinvesteras i de innehav som inte hängt med men ger utdelning. Blir strategi ränta på ränta i långa loppet. Marknaden är periodvis känslostyrd och drivs i en riktning för att senare vända och frågan blir avkastning över tid. Vad som är rätt eller fel beror mycket på vilket tidsperspektiv man har men viktigast är de människor som finns i verksamheten och vem som finns på ägarsidan. Vill påstå att både de i verksamheten och på ägarsidan har bevisad trovärdighet men hur är det med blankarfirman Viceroy? Hittat två länkar för de intresserade som vill försöka förstå vem Fraser Perring är. https://www.intellidex.co.za/wp-content/uploads/2018/07/Intellidex-Report_Investment-Research-in-the-Era-of-Fake-News.pdf samt Fraser Perring: Chronicles of Deceit, Part I | The Foundation for Financial Journalism Efter att läst dessa rapporter har jag ökat mitt innehav men hur det går kortsiktigt kan man inte veta. Snart tid för månadsutdelning och att lockup tiden för insiders löper ut kan göra det jobbigt för blankarna. Det fria flödet av aktier kommer att minska, kan bli jobbigt när aktierna ska återköpas. Kan tyckas det vara märkligt att Dagens industri är så på SBB Norden men inte kollar upp Fraser Perring och vilka metoder han använder sig av.
Vad menar du?
Om lock-up löper ut ökar väl antalet aktier som kan handlas? Eller menar du att där är ett förbud för insiders att köpa aktier just nu?
30 dagar före rapport som kommer 27 april får insiders inte handla i aktien, när rapport är lämnad kan de återinvestera den utdelning de fick 5 april om de vill. Tänker att vid den nedgång som varit får de fler aktier som då ger bättre avkastning än före blankningen började. Kanske jag uttryckte mig otydligt med lockup men avser den period som insider inte får handla och inte den period aktieköpare gjort avtal med bolaget om att inte sälja sina aktier, skulle kallat det för tyst period. Tack för kommentaren, enligt mig skulle det uppstå köptryck istället för säljtryck men vem vet. Om flera väljer att återinvestera sin utdelning nu är det mer lönsamt än vid årsskiftet, kanske finns bättre alternativ men långsiktigt kan det vara en god ide. Finns mycket som talar för att insider återinvesterar sin utdelning och då minskar flödet av fria aktier. Så här var senaste insiderköpen Sök Samtliga har köpt på högre nivåer än idag så det blir spännande att se hur de gör nu.
Mycket möjligt. Men utdelningen omräknat i aktievärde handlar om att en volym på 5,2 miljoner aktier (vid 35kr) skulle kunna köpas.
I onsdags var handelsvolymen 18,2 miljoner aktier.
Så det är inte en spektakulär siffra som skulle ändra på något.
Du får tänka på att det är månadsutbetalning nu.
Man vet tyvärr inte hur de snurrat runt den dagen men helt klart mycket större omsättning nu än förra året som ofta låg under 5 miljoner, sen vet man inte hur mycket av den omsättningen på 18,2 miljoner som kommer att tillhöra det fria flödet. Du och jag kan hela dagen daytradat flera gånger om och då ökar omsättningen, frågan blir vem som tjänat på det. Finns ingen absolut vetenskap i detta utan vi får göra vår egen analys och sen välja hur vi ska agera. Din inställning till marknaden är sund, för du inser att det är mycket som påverkar om man ska köpa eller avvakta. Tror inte jag kan veta lägsta nivå att gå in utan tittar på den avkastning jag med att återinvestera utdelning kan få. Mycket beror på följa storägarna och inte att försöka vara smartare än marknaden. Många använder teknisk analys och trivs med det men jag accepterar att inte hitta lägsta nivå utan tiden är min vän, varje period SBB Norden dippat av anledning har det blivit lönsamt att köpa. Det finns en anledning att vissa blir miljardärer och min förebild är Fredrik Lundberg som jag följ i 30 år där han konsekvent återinvesterat utdelning för att varje år bli starkare. Ibland får man vänta på sin belöning och under tiden nöja sig med utdelning. För unga människor eller otåliga tävlingsinriktade människor ter sig denna strategi tråkig men den har varit lönsam till nu. Som du påpekar om drevet går och det finns fler osäkra kvar som kan tänkas sälja så det gäller väl mer då att få den nivå man önskar eller avstå helt.
Sen brukar en del säga “man köper inte en aktiekurs utan ett bolag” (eller något liknande).
Dvs om du köper ett bra bolag som du läst in dig på och du tror på bolaget så är priset kanske inte viktigaste aspekten. 10%-20% hit eller dit lär inte spela någon roll på sikt. I absoluta termer gör det det, men går kursen upp ordentligt så lär du ändå tjäna bra med pengar på bolaget. Tror det var Peter Lynch som brukade säga det sistnämnda.
Kul att du så snabbt förstod hur jag tänker och investerar. Mitt inlägg med länkar var att vända på varje argument och det som framkom om Viceroy var inte imponerande. Men som du är inne på så påverkar människors psykologi mycket och därför lyckas skickliga blankare även om bolagen inte behöver vara skräp. Viceroy gick även på Tesla och det fick Elon Musk att via Twitter gå i försvar. En blankare agerar på minsta dålig information genom att sälja en stor post vid öppning för de vet att det skrämmer andra och tar tre gånger så lång tid att återhämta sig, där får de sin chans att återköpa billigare sen beror det på hur giriga de är och vilken risk de är beredda att ta. För den långsikte skapar detta också en möjlighet att köpa betydligt billigare och därigenom höja sin avkastning långsiktigt. Tänk att fastighetsbolaget Wallenstam var nöjd att köpa SBB Norden för 70 kr och detsamma gjorde Gösta Welandson, dessa är inga nybörjare som slänger runt med pengarna. Nu kunde man köpa SBB Norden för halva priset tack vare Viceroy eller Dagens industris ständiga rubriker. Vissa flyr där andra ser ett dukat bord, vem får rätt? Viceroys motiv är att tjäna pengar på det systemet ger dem möjligheter till, inte att vara någon som ser till att aktier har rätt värde. Rätt värde på en aktie kommer att diskuteras i eviga tider och där kommer man inte att enas, kvar blir avkastning via den vinst de tjänar. Några är nöjda med att räkna på tillväxt som i framtiden ska skapa de stora vinsterna därav Pe tal över 100 och ingen utdelning. I en nedåtgående marknad som nu med krig ser blankarna sin chans och inget konstigt med det, nu köper våra miljardärer för fullt för det är billigare. I Norge finns John Fredriksen en av Nordens rikaste och han lånar ofta ut sina aktier för blankning när han planerar att öka då de pressar ned priset till honom. Alla som är med i Avanzas och Nordnets aktieutlåningspogram kan se hur mycket de får betalt och kan konstatera att det kostar under en kr att blanka en aktie som för innehavaren kan innebära minskat värde med tio tals kronor. De som inte tänkt sälja eller vet vad som händer är mindre bekymrade men övriga tappar hoppet. Bara titta på Stefan Perssons agerande att för varje utdelning köpa fler H&M aktier och efter två generationer vara Sveriges rikaste, det lönar sig att vara långsiktig dock är valen av aktier helt avgörande. Fortsätt att ha koll på Peter Lynch för han är en av de duktigaste samt rolig.
Den utdelning de fick 5 april var kvartalsutdelningen och högre men mycket riktigt att månadsutdelningen ger lägre effekt. När nu månadsutdelningen startar kan alla aktieägarna välja om de vill återinvestera eller inte, månad på månad ger effekt på det fria flödet. Intressant att någon reflekterat över den enorma omsättningsökningen i aktien. Viceroy har ingen synlig position över 0,5 % men enligt Fraser Perirring har det blankats så in i h-vete? SBB Norden säger att det är flera aktörer som blankat positioner under 0,5 % och det bekräftade Affärsvärlden. Affärsvärlden skriver att det är den mest blankade aktien och ändå syns detta inte? När omsättningen ökar talar det till marknaden att det antingen är ett köpintresse eller ett säljtryck, när man nu känner till förutsättningarna med blankarna som då är flera och troligen koordinerade finns stor risk att de använder sig av wash trading. Wash trading är att aktörerna säljer mellan varandra för att öka omsättningen och driva kursen i en för dem önskad riktning. Om man då lånat aktier som säljs till lägtstbjudande sjunker kursen och drar med sig fler säljare eller utlöser stopp losser, sen upprepas mönstret eftersom man hela tiden agerar både på köp och säljsidan. Är man flera stycken och du inte kan se vem som köper och säljer har man ingen aning om vad som sker. Frågan blir hur mycket aktier har de kvar? är det samma mängd de lånade eller måste de köpa tillbaka? Är de väldigt giriga eller dumma måste de köpa tillbaka och är nu riskutsatta. Aktien har tappat 50 % från toppvärde och det borde gett dem en enorm vinst som de flesta blankare vore nöjda med i förhållandet till deras kostnad. Att de nu är högröstade och aggresiva verkar desperat eller oerhört girigt. På Youtube fanns denna intervju av Fraser Perring och efter att först läst om honom och nu sett detta är bilden klar att detta gäng har inte respekt för något eller någon utan kan hitta på vad som helst. CAPITEC ATTACK DOG - Fraser Perring | Viceroy Research - YouTube På 7 månader så har denna strax över 500 klick och jag skyldig till tre för har kollat noga vad han säger, konstigt att inte fler undersökt denna Fraser Perring? Han börjar ljuga direkt om sin tid som socialarbetare om avslöjande av pedofeli, de som läste tidigare publicerad länk kunde läsa om hans tid som socialarbetare och den påstådda utbildningen som inte kunde bekräftas eller att han själv kunde uppvisa dokument. Men lyssna på Yuotube klippet där språkbruket minst sagt yvigt, Kiviks marknad vibbar för oss äldre men vet inte vad som ska liknas med till er yngre. Märkligt att marknaden inte är mer intresserad av vem denna människa är som dessutom tar åt sig äran av blankningen av Wirecard då Roddy Boyds reportage gav en annan bild. Under mina 30 år som aktieplacerare har jag inte upplevt detta och man må ändå säga att Fraser Perring är unik på sitt sätt, troligen kommer han eller har redan tjänat ett antal miljoner och dra vidare till nästa offer och de flesta undrade vad som hände. Att det kunnat hända beror på att SBB Norden stigit mycket och fort samt ständigt varit ifrågasatt och då speciellt av den största ekonomitidningen i Sverige Dagens industri. Någon skrev om en krusning och så är det om man är långsiktig. Warren Buffet säger att du ska inte äga en aktie i tio minuter som du inte är beredd att äga i tio år. Mycket bra om ni lär er ifrågasätta allt även mig för som Charlie Munger säger reverse eller enkla frågan varför? Vem har han då lånat aktierna av? I en nedåtgående marknad är det inte troligt att fonder eller investmentbolag skulle låna ut aktier då dett riskerar sämre resultat än vinsten av det. Avanzas och Nordnets aktieutlåningspogram har inte dessa volymer av SBB Norden aktier så vem? Fotnot att systemet är inte till för oss vanliga aktieägare då hela bilden av blankning inte går att se eller vem som lånat ut. Man kan heller inte se vilka mäklare som är aktiva och på så vis se flöden. För de som tror att lätta pengar är att hitta i marknaden har nog en del att tänka på.
Köpte lite till,
Jag har amerikanska CFRA på min skitlista över “organisationer/företag” som likt FI skiter helt i allt mygel av de stora och försöker skrämma småsparare. Så länge jag kan köpa mer för utdelningen får de mindre att blanka lite lite i taget
Kommer SBB peta Skanska från OMXS 30 tro? Och i så fall kommer det att bidra till något positivt i kursen?
Jag har tankat SBB nu några veckor, undrar om den bottnat ut snart eller ska ner mer nu när räntorna sticker norrut.
Mycket borde vara inprisat snart kan man tycka.