Någon sida där du kan se sammanställning på omsättning för alla aktier för att se om de kan få plats i indexet?
DI gjorde en sammanställning tidigare idag. SBB ligger just nu 12:a. Om det håller i sig maj ut så skulle det ge en direktkvalificering till OMXS30.
Ingen här som handlar SBB D? 8% avkastning nu, även om räntorna stiger tycker jag det är rätt hyfsat…
Japp! Jag tankar både B och D aktien för fullt. Spännande och se om det blir lite köptryck i sommar om dom byter plats med Skanska i OMXS 30 index när indexfonderna ska börja köpa……
Äger inga d aktier då jag är övertygad om att sbb kommer lyfta högre en 8% från dagens nivå innan årets slut,
även om jag har inga förhoppningar på att den tar igen årets förlust.
Sbb b aktie står för 10% av min portfölj i nuläget.
Tänker att även SBB D har lite uppsida rent kursmässigt med. Jämför man med liknande D-aktier så avkastar den ju i dagsläget rätt högt. Så jag ser det som att man köper 8% DA med möjlighet till 10-15% kursökning om den ska bli med “normalt” prissatt.
Men onekligen har B aktien större teoretisk potential.
Om jag har tolkat det hela rätt så är väl B aktien en riktig aktie medan D aktien snarare ska ses som en ränteplacering.
Hur som helst så har jag hoppat på SBB tåget för första gången idag, känns som uppsidan är stor nu. Iaf om man kan vänta något år, och med 4,7% i DA så kan jag lätt vänta i några år.
Ja, lite så. D aktien kan ses som mera en ränteplacering.
Brutal slakt idag på det mesta idag… SBB ner -7 %…
Man får ju stress av att om balansera upp till 10% av portföljen hela tiden.
ligger -50% på investeringen just nu.
Diamond hands
Jag är snart fullinvesterad i SBB tyvärr. Får hoppas att det bottnat snart. Idag som först gick portföljen ner på minus (- 1,2% för året så har ändå klarat mej hyfsat mot många andra.
Jag som tänkte köpa på mig mer hoppas den förblir billig ett tag framöver
Vad tror ni? En spekulation från min sida är att många som gick in i SBB i kursrusningen som varit är hyfsat nya investerare som köpt på sej och stirrat sej blinda på sociala medier osv.
Nu säljer dessa av i panik.
Det är ju mååånga nya SBB are som tillkommit under 2021 skulle jag tro.
“SBB - uppsida på 79%”
https://www.affarsvarlden.se/artikel/kepler-sbb-har-en-uppsida-pa-79-har-ar-vara-sektorfavoriter
och som alltid en nedsida på -100%?
För att citera en känd redditsida:
“No risk exposure”
“this literally cant go tits up”
“diamond hands”
“500% leverage”
– r/wallstreetbets
nedsidan är BARA 100 %, uppsidan är oändlig.
Uppsidan var ju 79%… därav mitt skämt.
Nu är blankningen 12,1 % så sitter några ruttenfondare, 5:e största.
Så nedgången är lika konstruerad som när aktier tappar upptill 10% strax innan terminslösen