Börspsykologi i upp- och nedgång

Håller mestadels med om det. Så länge som det finns något att handla för. Utdelningar, ombalanseringar, lön, pension lr vad det nu kan vara

Om man är 100% uppbunden i ickeutdelande fonder utan lön och utan pension finns det ju ingen uppsida med att kurserna går ner.

1 gillning

Just därför är utdelande tillgångar ganska trevligt :blush::+1:

1 gillning

Helt enig. Min plan är att kunna vara OK FIRE enbart på utdelningar (aktier och fonder) och räntor.

Då kan börskurserna göra lite vad de vill sen. Gärna ligga lite lågt så det blir billigare att köpa och inte allt för mycket skatt. :partying_face: :tropical_drink: :tropical_drink:

1 gillning

Det håller jag verkligen inte med om. Många pushar på att konsumera mer om det uppfyller frågeställarens mål.

1 gillning

Generellt svar i tråden.

Det är nu det gäller att hålla sig till den strategi man lagt upp, till exempel:

• Månadsspara / köpa regelbundet, oavsett upp- och nedgångar.
  • Ombalansera enligt plan (t ex 2 gånger per år). Då köper man automatiskt mer av de tillgångar som gått ner mest.
  • Begränsa diverse irrationella beteenden (tajma marknaden osv) till lekhinken där man gör begränsad skada.

Så för all del kan man experimentera med turbowarranter i lekhinken. Går det bra så är det kul, går det dåligt har man inte spekulerat bort sitt kapital.

3 gillningar

Fokusera på att umgås med nära och kära nu i jul istället för att fundera över börsen.

5 gillningar

Jag får ungefär en årslön av stabila utdelningsfonder, aktier och etfer, resten ligger i indexfonder. Det sköter sig själv :sweat_smile::+1:

3 gillningar

Enkelt. Köp med hävstång under nedgång. All in Kina med 3x häv just nu.

1 gillning
  • Hur reagerar jag? Jag blir enkelt förtvivlad och ångerfull, jag har en tendens att köpa i precis fel tillfällen och lyckas jag köpa aktier för bra priser så säljer jag dem alldeles för snabbt för att “1000kr rikare är bättre än 1000 fattigare”

Ibland slår tanken mig att köra sparkonto och amortera av mitt lån istället för att investera, då blir jag garanterat inte besviken.

Senare kommer jag då gå in på alla aktier och fonder jag kunde ha köpt och ångra mig.

1 gillning

Det är ju såklart tråkigt om ens tillgångar blir mindre värda, men att börsen går upp och ner hela tiden är ju som förväntat och ingenting att bli chockerad över. Hade jag inte läst denna tråd så hade jag inte ens vetat att det var en liten nedgång just nu. Jag fortsätter månadsspara och planera inför all julmat :smiley:

3 gillningar

Tricket är att inte fästa så mycket känslor i pengarna, jag vet lättare sagt än gjort.

Har automatiskt sparande varje månad och kollar inte kontona under längre nedgångar.

5 gillningar

Jag tänker 10år i taget varje gång jag “oroar mig”… Kan inte ens bry mig mindre. Tänker som alltid att jag inte har på börsen att göra om jag blir orolig… “vad gör denna svängning om 10år?” :slight_smile:

4 gillningar

Nytt kul journalistcitat, denna gång från DN:

Frida Bratt berättar också att det varit ”extremt hög aktivitet” kring aktien på Nordnet under fredagseftermiddagen, där nästan samtliga affärer är köp.

Hm. Intressant att någon kan köpa en aktie utan att någon annan säljer …

7 gillningar

Det är väl inte svårare än att säljarna fanns på en annan bank än Nordnet?

Loggar bara in på gröna dagar :joy: får fråga bröderna, jahapp hur gick de idag på börsen då. Får man grön signal så är de bara och logga in.

1 gillning

Jag gissar att hon menar på NN-plattformen, men onekligen en osmidig formulering :blush:

1 gillning

Jag är relativt ny på börsen(Satt in en klumpsumma dock). Men när jag såg dessa minussiffror så började jag nästan skratta i veckan. Speciellt när det kommer till Stockholmsbörsen som ständigt vill gå minus den senaste tiden. Sen att danskbörsen stängde på minus 13% fann jag också lite fnissigt.

Är lite förvånad över hur jag reagerar i nergångar. Trodde jag skulle vara mer nojig. Nu var denna nergång väldigt marginell. Men känns ändå skönt att man troligen kan sitta still i båten när det börjar blåsa lite.

1 gillning

Well, jag ska inte ha pengarna förrän om 20 år ungefär. Tills dess kommer det gå upp, ner och sidled. Ingen panik. Loggar numera sällan in på kontot, utan lämnar det ifred. Vad gör 10% upp eller ner idag, när jag ska ska vänta 20 år ändå?

3 gillningar

Vi vet ju också från någon undersökning nyligen att snittåldern är runt 40 på forumet. Och snittkapitalet var mycket respektabelt, men inte på FIRE-nivå. Så det är väl helt rimligt att folk är lite sparfixerade? :smiley:

Själv är man <30 och hoppas väl snarare mer på totalkrasch än rekordår. Om man bara ska se till sig själv. I’m on the buy side of life.

Jag oroar mig mer för börskrascher 2030 och bortom än vad som händer idag.

3 gillningar

Bra att just du har distans till pengar. Jag tror dock att oron är mer mental och man kan gå runt och noja oavsett om man har 20 eller 1 år kvar till uttag.

Jag har själv bara fåtal år kvar till FIRE, men har en strategi för pengarna och väljer att fokusera på rätt saker även när det är tufft.

3 gillningar