Gissar att du redan pillat och inte gillar att förlora? ![]()
Hej! Jag heter Jan, jag Àr en pillare. Idag Àr det den 2 januari och har jag inte pillat eller loggat in pÄ mitt sparande de senaste 24 timmarna.
Jag har inte Àndrat mina procent sedan 2019 nÀr jag började sikta pÄ FIRE. Men det Äret lade jag om mitt sparande/investerande mycket för det nya lÀget
(baserat pÄ den hÀr trÄden Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhÄllanden som du kan köra sjÀlv och Àndra i).
TrÄden gÀller inte oss ![]()
Ăr nog mest en kul grej
Vad menar du med procent? Risk, aktier versus rÀntor, fett procent eller sparrÀnta? ![]()
Aktier/rÀntor/guld i mitt fall. Men det man brukar sÀga 60/40, t ex.
Mest att jag inte vill att gamifiering skapar dÄligt beteende hos folk. Man vill ju lÀra folk rÀtt med sÄdana hÀr lekar ![]()
Men om du sköter din balansering efter den lÄngsiktiga plan du har, dÄ Àr det inte pill. Tycker jag.
Precis! Det Àr det jag menar med. Men Jans tre nivÄer i första posten sade annorlunda, sÄ tÀnkte att det Àr bÀttre att vi rÀttar reglerna! ![]()
@axr - sÄ hÀr?
SÄ hÀr! ![]()
- HARDCORE - för dem som kommer in med en bra portfölj frÄn 2023 och inte pillar alls (ombalanseringar tillÄtna).
Det spikar vi!
Jag tycker de vanliga ombalanseringarna (nÀr procenten sprungit ivÀg frÄn ens mÄlprocent) Àr ett sÀtt att ta tillbaka makten i en ibland jobbig situation.
Typ:
âOj vad det rasat nu! Men vĂ€nta, jag har ju faktiskt en del rĂ€ntor och guld⊠Jag gör en ombalansering för att Ă„terstĂ€lla till de rĂ€tta procenten, sĂ„ jag fĂ„r in lite pengar frĂ„n dem i aktierna.â
HjÀlper en att pilla mindre om man kan göra nÄgon aktivitet i det lÀget som faktiskt Àr rÀtt ![]()
Torde vara en enkel match. ![]()
Jag har 100% i LF Global Index, gjorde inga förÀndringar under 2023 och kommer heller inte göra det under 2024. Jag fortsÀtter helt enkelt att mata in pengar i min omÀttliga ISK och hÄller tummarna. ![]()
Jag tror denna trÄd kommer bli kul att följa i Är. ![]()
Jag kommer tillhöra bland dom som vinner, eller sĂ„ fĂ„r man inte vara med⊠Har inga investeringar i fonder, aktier eller liknandeâŠ
Du fÄr offra en hundring, sÄ kan du vara med! ![]()
Typ investera i en trisslott⊠![]()
De kostar bara 30kr, men du kanske har rÄd med bÄda? ![]()
Ganska dĂ„lig koll pĂ„ va dom kostar, köper ju aldrig lotterâŠ