Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💾

DÄ Àr det alltsÄ dags att skaffa sig en förvaltare som kan pilla Ät en! :smiley:

RÀknas det om sambon har fingret pÄ order-knappen? :thinking:

1 gillning

SÄ lÀnge det Àr ok att köpa i befintliga fonderna hur ofta och hur mkt man vill sÄ Àr jag med!! (Tror jag) :sweat_smile:

2 gillningar

Det dÀr lÀt lite perverst, store herr sektledare, @janbolmeson :joy:

Jag pillar vanligtvis ganska lite men under vÄren kommer jag att fÄ ett arv, nÄgra hundratusen, som kommer att leda till lite extra pill.

2 gillningar

Sign me up. Detta Àr mitt nyÄrslöfte. HODL! :muscle:

2 gillningar

Siktar pÄ noll pillande 2024. Anser att jag har bra portföljer idag och att det egentligen inte finns nÄgra skÀl till förÀndringar just nu.

Ska kika in hÀr dÄ och dÄ för att motivera mig! :slight_smile:

4 gillningar

ElitnivÄ = de som ej ens gör ombalanseringar samt inte ens loggar in o kollar in innehaven förutom en gÄng pÄ slutet av Äret.

6 gillningar

Att kunna ombalansera utan att pilla Àr skickligare Àn att behöva hoppa över att logga in för att inte pilla :grin:

2 gillningar

Jag fÄr rött kort redan i spelargÄngen :joy: Har ju bestÀmt mig för att ta bort gammalt emotionellt skrafs bland fondportföljerna för att gÄ TILL index.

AlltsÄ en egen kategori GYFAT (Getting Your F***ing Act Together) :+1:

Sen slÀpper jag inte heller Hobby Hinken med mina fina aktier dÀr jag fÄr pilla precis hur mycket som helst. TÀnk pÄ det som ett Panic Room dit jag gÄr nÀr det kliar för mycket i fingrarna sÄ resten fÄr vara i fred :grinning:

6 gillningar

Jag Àr med!

Jag flyttade nyligen frÄn KF till depÄ sÄ om jag pillar blir det dessutom skattessmÀll.

4 gillningar

Mvh Elitspelare 2023.

3 gillningar

TIll min fördel
 Jag har bara en global fond i depĂ„n sĂ„ behöver inte ombalansera.

Buffert har jag pĂ„ sparkonto och tack vare uppgĂ„ngarna förra Ă„ret kommer jag inte behöva göra insĂ€ttningar i global fonden pĂ„ ett bra tag. Jag Ă€r alltsĂ„ â€œĂ¶verexponerad” mot aktier nu men kommer lĂ„ta det sköta sigsjĂ€lvt

3 gillningar

Jag kÀnner mig som en vinnare redan, dock inte i nÄgon positiv bemÀrkelse.

Skapade en Rika tillsammans-allvÀdersportfölj i början av 2014 som jag inte har rört sen dess. Inte ombalanserat en enda gÄng. Lysa passar min mer passiva investeringsstrategi bÀttre :slight_smile:

En fundering - extra insÀttningar utöver det automatiserade mÄnadssparandet, rÀknas det som pill? SÄ lÀnge man inte gör nÄgra uttag eller i övrigt Àndrar balansen?

4 gillningar

NÀ, det tycker Ätminstone inte jag rÀknas som pill. ExtrainsÀttningar bör snarare uppmuntras :slight_smile:

1 gillning

Nej! Jag gör ju en manuell insÀttning varje mÄnad utöver mitt automatiska sparande. Tror mÄnga gör extra insÀttningar under Äret. Men jag tycker inte det rÀknas som pill, dÄ aldrig pengarna flyttas och stÄr utanför ett par dagar.

2 gillningar

Hmm
 jag har faktiskt redan lyckats handla idag. :open_mouth:

Till mitt försvar vill jag nÀmna att jag sedan flera Är endast handlar runt kvartalsskiften samt har dragit ner antalet innehav i min portfölj.

Min mÄlsÀttning Àr att logga in och kolla portföljen max en gÄng varannan vecka under Äret och göra ett vÀldigt lÄgt antal transaktioner (köpa i befintliga innehav för utdelningar samt genomföra en försÀljning).

4 gillningar

IlandsfrÄga.

Hur ofta skulle ni anse att det Àr okej att köpa fondandelar i tex global indexfond?
En gÄng om dagen/ en i veckan/ en i mÄnaden?

Jag tycker det Ă€r lite motiverade att spara i fonder lite dĂ„ och dÄ  men finns det ngn nackdel med det?

2 gillningar

SÄ fort man fÄr pengarna, sÄ in med dem. De flesta fÄr mÄnadslön, sÄ dÄ blir det dÄ. RÀknar man mitt i mÄnaden och inser att man har lite mer pengar över, in med dem dÄ.

Detta eftersom det Àr troligare att börsen gÄr upp en dag Àn att den gÄr ner (generellt, 60-70% chans), sÄ det Àr bÀttre att ha pengar man inte behöver i börsen, Àn att vÀnta med att sÀtta in dem i börsen.

Pengar man behöver ska inte in pÄ börsen. :slight_smile:

4 gillningar

Jag Ă€r strikt disciplin sĂ„ jag kommer tillhöra kategorin som “pillar” minst i portföljen 2024.

2 gillningar

Vi kör mÄnadsspar. Vi har vÀldigt jÀmn inkomst och jÀmna utgifter sÄ det Àr lÀtt att rÀkna fram hur mycket som gÄr spara varje mÄnad. Skulle det bli lite över i slutet pÄ mÄnaden sÄ Äker det ocksÄ in i mÄnadssparandet nÀr lönen trillar in.

Skulle vi mot förmodan fÄ in extra pengar under mÄnaden sÄ lÀggs de oftast pÄ nöjeskontot.

3 gillningar