Om hela din portfölj var i kontanter just nu - vad skulle du göra då?

Jag är så glad att du tänker på mig @janbolmeson :joy::joy::joy:. Trodde inte att vi 2 var så olika :wink::thinking::grin::heart_hands:! Jag var övertygad att du ville bli som @Jacke77 :wink::person_tipping_hand:

2 gillningar

Först tänkte jag att nä mina älsklingar vill jag ju inte sälja, om jag skulle sälja dom skulle det vara för ett husköp i Spanien eller något annat kul.

Fast jag äger mest aktier, och jag har nog köpt/såt stora delen av den portföljen. De aktierna jag äger i början, som gått riktigt bra, de äger jag inte längre, jag har “vänt blad” :smiley: :smiley:

Det är nog både en nackdel och en styrka, men jag intresserad mig ständigt för nya idéer. Enda nackdelen är att majoriteten av mitt innehav inte är under ISK, även om jag säljer tenderar jag att fortsätta köpa på min vanliga depå så min K4 nästa år kommer säkert vara lika jobbigt som alla åren innan…

1 gillning

Ingenting annorlunda. Men det är för att jag just gjorde en extrainsatt ombalansering och sålde aktiefonder pga globalfondernas raketfart :rocket: i år! Fanns långräntor och annat trevligt att köpa :slight_smile:

1 gillning

Marknadstajmning på högnivå :joy::joy::person_tipping_hand: .

1 gillning

Hehe… När fonderna växer typ 15% på två månader, eller nästan 100% i årstakt, sitter det fint med lite rationellt påtande i den finansiella trädgården :wink:

Jag har endast ett svart får i portföljen, en av de första aktierna jag köpte som ligger back 90% och är värd ca 2000kr…

Har för skojs skull behållt den för att påminnas om hur bra det gick att försöka med enskilda aktier. Och att någon gång i framtiden kunna stänga den boken på plus.

Så skulle nog ha köpt exakt samma som jag har.

3 gillningar

Hade inte ändrat innehaven, men balanserat om det.

Jag ser fonder som själva grunden i sparandet. Principfast och stenhård på att samma summa ska gå in varje månad, det tummas inte och inga undantag.

Därefter kommer utdelningsaktier, tråkiga men stabila bolag. Pengar som blir kvar i månaden går generellt hit.

Jag har nästan alltid fått mer pengar över varje månad än summan som går in på fonderna och därmed har mitt aktiesparande blivit större än mitt fondsparande.
Nu har jag höjt månadssparandet på fonderna för att få en bättre balans, men jag skulle nog ha gjort det mycket tidigare.

Så en bättre balans blir svaret på frågan.

2 gillningar