Tycker inte alls att det är så enkelt. Fear of missing out är en väldigt påtaglig oro som du inte slipper undan med den taktiken. När börsen går bra (och det gör den ju överlägset oftast) skulle iaf jag våndas över att ha pengarna på ett trött sparkonto medan andras pengar växer så det knakar (se Jackes graf här ovan).
Man behöver nog inte oroa sig för att värdet går ned till 0. Det skulle i princip innebära att fondinnehaven går i konkurs. Bolag såsom Microsoft, Apple och Coca cola försvinner inte inom överskådlig tid. Se det mer som att dina i närtid insatta pengar antagligen kommer ge större utväxling i framtida avkastning. Själv har jag större lust att stoppa in en extra tusenlapp på börsen idag, än vad jag hade för ett halvår sen. Och det får gärna gå ned lite till så jag hinner spara fler färska kronor på lägre nivåer som sen kan åka med i framtida uppgång så att säga.
Du har ju inte förlorat några pengar så länge du inte säljer av dem med förlust. Det bästa du kan göra när börsen går ned är att köpa mer aktier billigt. Det näst bästa är att behålla de aktier du har och ta emot utdelningarna (och kanske andra värdeskapande händelser som nyemissioner, splittar, avknoppningar mm.). Det sämsta du kan göra i bred nedgång är att sälja aktier. 5 heta köptips nu:
- SBB
- Volvo
- SEB
- Telenor
- Gilead Sciences
Lycka till 
Undvik rena enskilda aktier och rek till 100%
.
Trådskaparen signalerar låg/ingen erfarenhet av börshandel och inte heller något nyvaknat stort intresse för aktiehandel. Detta styrks också av TS oro för totalförlust av investerat kapital i en konstruktion som Avanza Auto.
Att i det läget gå in med rekommendation om ett begränsat antal direkta aktieköp är väl närmast ett konstfel. Jag känner mig 100% säker på att en oberoende, professionell rådgivare aldrig skulle ge ett sådant råd.
@ensosense , håll dig tryggt till Avanza Auto.
Tack! Ja lätt att glömma att det är när det går dåligt som man kan köpa till rabatterat pris 
Stort tack 
Tack
Det ska ja göra!
Kan man verkligen vara ”professionell oberoende” rådgivare? Låter som en motsats i sig. Får man betalt för råd är man en säljare.
Att köpa aktier i bra bolag när börsen går ned gör Erik Selin, Fredrik Lundberg, Markus Wallenberg, Warren Buffet, Rutger Arnhult, och Peter Lynch. Bara för att nämna några namn. Kan det räcka som empiri?
Tanka fett 
Troligen har de redan hunnit köpa sin första bostad…
I sammanhanget ska ”professionell” läsas som att man har det som yrke och har utbildning inom området. Det finns även licensiering att få.
”Oberoende” innebär att man inte är kopplad till någon finansiell aktör, dvs att man inte har någon fördel (ersättning) av att rekommendera någon speciell produkt eller tjänst.
Jo, det finns sådana. Exempel finns här och var på bloggen. Exv Småspararguiden.
De du nämner som köper aktier har minst sagt en speciell profil och kompetens. Jag tror inte TS tar illa upp om jag säger att jämförelsen haltar.
Läs gärna originalinlägget och fundera över vad som är lämpliga råd för situationen.