Frågar åt mina föräldrar

Hej forumet. Söker input, resonemang och kanske argument i samtal med mina föräldrar gällande deras sparande och investeringar.
Jag 35 år, barn, villa, sambo och investerat medvetet i ca 10 år. Filosofi: köpa allt, brett, sprida risker. Alltså inget spektakulärt utan en jämn och fin avkastning. Har ca 2/3 på avanza och 1/3 på LYSA.
Mina föräldrar, 67 år, pensionerade, villa och investerat passivt eller omedvetet via bankens rådgivning i kanske 10-30 år.
Fram till ikväll har det varit svårt att tala ekonomi med dem, var de har pengar, hur de är investerade och varför.
Insåg när jag ser konton att alla fonder ligger runt 1-1,5% i avgift, räntefonder som knappt ger avkastning alls. De förstår problemet med
Höga avgifter och vad det gör med
Kapitalet.
Vill deras bästa och det är i mitt tycke att dra ned avgifter rejält, lägga pengar i LYSA eller indexfonder. Anpassat efter deras ålder.
Mitt problem är dock att jag inte är helt bekväm i att säga åt dem vad de ska göra/rådge dem, tänk om börsen kraschar, de får fatta sina beslut själva såklart men just nu ligger deras pengar enl. Mitt sätt att se saken inte riktigt bra.
Vilka frågor skall ställas till dem av mig för att få dem att fundera nytt och våga ändra något som pågått i x antal år? Hur tar jag detta vidare och stöttar dem om de vill förändra? Vill deras bästa återigen och idag upplever jag att de i god tro gått helt och hållet på vad bankens rådgivning sagt, aktivt förvaltade fonder med dolda höga avgifter.

Tack för input och feedback!

Vänligen
F

Skulle börja med att berätta hur jag gjort och varför, sen trycka på hur mycket avgifter äter upp värde på dina pengar och därför du valt index o.s.v.

Sen om de är intresserade kommer de fråga, då kan du komma med lite tips, konto på flera nischbanker ger 0,95 utan avgift som buffert. Börja i liten skala och sen när resultat kommer så löser det sig,

Köp boken “Mer pengar för pengarna” som Småsparguiden ligger bakom åt dem.
Så ett frö…

3 gillningar

Skulle precis ge samma tips som @SNS, den gjorde stort intryck när jag lånade ut den till min syster och hennes sambo. Efter att jag bett om att få tillbaka den så beställde de ett eget exemplar.
@Runnemo har verkligen lyckats med att förpacka informationen i lagom munsbitar!

1 gillning

Toppen tack för läsvärt boktips, blir att beställa!

1 gillning

Hej,

Då mina föräldrar är helt ointresserade av ekonomi och trots att jag försökt förklara och visa dem hur man enkelt kan bygga och underhålla en fondportfölj så landade det slutligen i att jag fick förvalta en stor del av deras pengar. Det har gått bra och vi har en kort månadsuppdatering om hur det går. Har blivit ett kul samtalsämne på söndagsmiddagarna och även mina syskon är intresserade.

2 gillningar

Spännande upplägg! Hur tänker du/ni kring det ansvar som ligger på dig gällande de olika investeringarna, om risker vid nedgång och då dina placeringar med föräldrarnas pengar? Ansvar och skuldfrågan med andra ord om de går back.

Tack

F