Orolig för mina föräldrar

mina föräldrar är 55+ år gamla och när jag försöker snacka med dom om hur de sparar och investerar svarar dom väldigt diplomatiskt och verkar inte som dom vill säga. det verkar även som att de inte sparat så mycket men är osäker, är det värt att få dom att iallafall sätta upp ett konto via lysa tex och få dom att spara lite eller är detta försent?

Hur olika personer kan/vill/borde spara uppfattas av många som en personlig fråga. Att de alls sparar är i sig bra. Är det pengar som de räknar med att behöva kan ett sparkonto vara tillräckligt bra. Att försöka få personer som inte är riskvilliga alls att ta risk “för att det är smart” är ofta inte en bra idé. När det sedan plötsligt kommer en börskrasch så blir det då gärna att de uppfattar att de har “förlorat massor” och att “det är ditt fel”.

2 gillningar

Har de jobbat heltid hela livet? I så fall kan du rent krasst utgå ifrån att deras allmänna pensionssparande och tjänstepension gott och väl täcker deras behov :slight_smile:

Särskilt om de äger hus och kanske har ett genomsnittligt eller inget bolån alls.

Vi yngre har däremot all anledning att spara inför en oviss framtid…

2 gillningar

Det är ju kanske försent i bemärkelsen att pengarna inte hinner växa supermycket innan pensionsdagen (som ju dock inte betyder att alla pengarna behöver tas ut då).

Men svårt att säga om de behöver spara något utifrån informationen du/vi har…

Jag är i dina föräldrars ålder och ser med glädje att förmågan att tala om sina pengar (och tänka+planera) har blivit bättre för varje generation!:+1::slightly_smiling_face:

Ja, ta ämnet ibland med dem. Berätta hur du tänker med ditt sparande (så kanske de börjar fundera på sitt sparande).

Mina föräldrar talade av (knasiga) integritetsskäl aldrig om sina investeringar, men som tur var hade jag en styvfar som i generella termer kunde förklara börser och obligationer.
(Just det var bra med honom, men han var i övrigt ganska personlighetsstörd pluss porrfotograf på en tidning. Till och med riktigt jobbiga personer kan ha några bra sidor oxå).

2 gillningar