Hej forumet!
Vill börja med att tacka för alla intressanta diskussioner som jag läst under lång tid. En riktig guldgruva även för någon som inte har privatekonomi som det största intresset.
Jag har två vuxna barn med funktionsnedsättningar, 24 och 20 år i år. Åtminstone 20-åringen kommer sannolikt aldrig ha möjlighet att få ett jobb utan kommer att leva på lägsta sjukersättning då inte heller aktivitetsersättning ser ut att funka.
Hela mitt fokus är riktat på att barnen ska klara sig även när jag inte finns som kan stötta dem och strida för att de ska ha en dräglig tillvaro.
Funderar nu på att börja pensionsspara till dem. Sparar sedan tidigare i kapitalförsäkringar och fonder. Tänker att det ju är låååååångt till deras pension så kanske ska spara i aktier?
Har försökt fatta hur man gör genom vår vän Google men det är nog inte särskilt vanligt att pensionsspara åt någon annan och så unga? Hittar inte bra info.
Som dyskalkylektiker har jag jättesvårt med uträkningar och deklaration och det 20-åringen kommer inte heller att kunna klara det när jag inte längre kan sköta hens ekonomi (jag är 53). Därför skulle jag helst vilja slippa alltför komplicerat sparande när det kommer till deklarationen.
Om jag vill spara i aktier för barnens pension via Avanza, hur gör jag det rent konkret?
Eller är det bättre att öppna en ny pensionsförsäkring via Handelsbanken (som jag har allt på) trots att de har högre avgifter?
Anledningen till att jag vill öppna särskilt pensionssparande är att medvetet binda pengarna så att de tryggt och regelbundet delas ut och spär på den förväntade garantipensionssituationen så de slipper leva som fattigpensionärer.
Via Avanza finns en kontotyp som heter Kapitalförsäkring-Barn. Där behövs ingen deklaration, utan en kapitalförsäkring schablonbeskattas. På en kapitalförsäkring får du ett meddelande från avanza när det är dags att sätta in pengar på kontot för skatten 1 gång/kvartal.
Ja, det finns banker som erbjuder kapitalförsäkring med särskilda bestämmelser om hur och när utbetalningar ska ske etc.
Har en bekant med ganska mycket kapital (+40 miljoner) och inga egna barn.
Han har satt upp en kapitalförsäkring på Handelsbanken som kommer att betalas ut portionsvis över längre tid.
Detta eftersom han inte litar på att arvtagarna kommer att kunna hantera en så stor klumpsumma.
Förmodligen går det att lösa hos fler banker men kanske inte alla, jag har inte undersökt saken så mycket själv.
Man får dock titta så att de inte tar för mycket betalt för kapitalförsäkringen och det upplägget. Det finns aktörer med gratis kapitalförsäkringar (t.ex. Avanza och Nordnet) men jag vet inte hur mycket man kan styra utbetalningar och sådant där.
Eventuellt kan du fundera på fördelar att spara pengarna i ditt eget namn så länge som möjligt. Ett större belopp i barnens namn kan påverka deras möjlighet till tex bostadsbidrag.
Framförallt, fonder kan sköta sig själva på ett sätt som aktier inte kan.
Om TS avlider är det mycket bättre för arvtagarna att pengarna ligger investerade i t.ex. en global indexfond som sköter sig själv utan samma behov av handpåläggning.
Upplägget borde vara ett självspelande piano, om det går.
Edit: om det var otydligt så menar jag alltså att aktieindexfonder är ett bättre val än direktägande i aktier i det här fallet. Aktie-exponering i sig är inte dåligt, även om det kanske också behövs någon räntedel senare.
Mest nyfiken. Jag ser ingen i tråden (än) som nämnt Lysa (eller någon annan sparrobot). Varför skulle det inte gå att bara sätta igång och pensionsspara där, med 100% aktier? För få alternativ för automatisk utbetalning/risk-reglering/utaggsspärr?
Jag pensionssparar privat i Lysa, men kanske bör tänka om?
Vill inte kapa tråden, men frågan känns relevant i sammanhanget.
Om vi pratar om aktieindexfonder så är det just aktier du sparar i. Bara det att du sprider ut det på väldigt många olika aktier.
Enklast möjliga är en global indexfond.
Väljer du att investera i enskilda aktier ökar risken markant och att du får högre avkastning är långt ifrån säkert.
Om du inte tycker det är roligt och är intresserad så är mitt råd att satsa på indexfonder.
Hur stor skillnad är det mellan lägsta sjukersättning och garantipensionen?
Tänker så att de inte lever fattigt till pension för att sedan få det bättre. Då kanske det är bättre att sprida jämt över livet.
Är såklart stora skillnader från person till person. Men jag jobbade tidigare som assistent med en i 30års åldern och föräldrarna såg till att han hade båt och skoter vilket verkligen höjde livskvaliten i nuet.
Behöver du verkligen pensionsspara till någon som kommer leva hela sitt liv på lägsta tänkbara ersättning från samhället?
Blir ersättningsnivån märkbart lägre vid dagen för pension? Tänker att det kanske flyter på ungefär som vanligt även efter pension och att pengarna du tänkt spara kanske gör mer nytta nu om ni gör saker tillsammans.
Förstår hur du tänker,men jag har en bra inkomst och lägger typ allt på olika investeringar för barnen, inklusive att de ska ha det bra nu. Så länge jag har möjlighet att hjälpa dem kommer de att ha det betydligt bättre än samhällets lägstanivå. Det är när jag inte längre finns hos dem som jag vill förbereda så att de kan fortsätta att leva utan oro för ekonomin.