Hjälp för sparande 55+

Hej, tack för en inspirerande blogg!
Jag försöker hjälpa mina föräldrar att placera sina pengar på ett smartare sätt, jag är dock själv fortfarande ganska nybörjare och har några frågor. Jag har inte full insyn i deras ekonomi men vet att de sparar pengar till pension och annat separat. Vad jag förstår är inte följande deras primära pensionssparande. De har även en ordentlig buffert kan nog spara en hel del varje månad. De är nog inte så risktagande.

För ca ett år sedan sökte de rådgivning på sin storbank och startade då upp ett sparande i en blandfond på ca 60/40 med avgift på 1,4 %. De har även några andra fonder med liknande avgifter. Jag tror jag har lyckats övertyga dem om att avgiften är på tok för hög och att de borde överväga att flytta sparandet till t.ex. Lysa för lägre avgift och liknande balans. Mina föräldrar argumenterar emot då de menar att de och jag inte kan spara likadant p.g.a. våra olika åldrar och sparhorisonter (min mellanriskhink är 60/40 på Lysa, på detta tema har jag tipsat dem om t.ex. fyra-hinkar strategin).

Det jag funderar på är balansen, de är nu 58 år och planerar pension om 7 år (jag jobbar på att förklara att de inte kommer behöva alla sina pengar när de är 65 år). Jag läser i artikeln “Börja spara och investera” att i pensionssparande tänka 3 % räntefonder per år från det år man fyller 55 år. Tänker jag rätt om de nu då med (i deras ögon) 7 års sparhorisont, inte ska ha uppdelning 70/30 aktier/räntor på t.ex. Lysa, utan istället nu då ha 61/39 och sen öka räntedelen allt eftersom, med tanke på deras ålder?

Jag tror ju själv att de kan ha ganska mycket högre risk ett tag till då de har andra besparingar och buffert, men rätta mig hemskt gärna om jag har fel!

Tack på förhand, hoppas jag lyckats beskriva mina funderingar tydligt!
/Ida

Hej Ida,

Nja, inte riktigt.
Detta är en modell som AP7 Såfa kör med och där dom sätter 3% i räntor för varje år du överstiger 55 år. Så när du blir 55 så blir de en 97/3, 56=94/6, 57=91/9 och 58år = 88/12.
Så enligt deras modell så skulle dom ha en 88/12 portfölj nu i 58 års ålder🙂

Mycket handlar också om att just ha en risk man känner sig bekväm med, något man kan sova gott med om natten, annars kommer man vara där och röra när det blir skakigt.

Just detta ”Fyra-Hinkar-Strategin” är så bra till, det är en modell som vem som helst kan applicera på sin ekonomi, oberoende av ålder.