Månadssparande till framtida utgifter och barn

Hej. Jag satt och tittade på att dela upp sparande i tre olika konton på Lysa, ett med 80/20, ett 50/50 och 20/80 aktier/räntor. Men funderar på om man istället ska ha någon indexfond på isk och bara ett konto på Lysa, men vilken fördelning aktier och vilken indexfond isåfall?
Har ett buffert konto hos min bank och tänkte använda sparandet hos lysa/isk för att spara till t.ex ny värmekälla i huset eller större renovering av badrum, det är inget som är planerat att göra nu men vet att det måste göras i framtiden.

Sen tänkte jag på barnens pengar, Länsförsäkringar har någon sparmål fond. Är det en vettig lösning eller ska man ha dom hos Lysa, barnen är runt 10år.

Mvh Peter

1 gillning

Hej!

Du funderar på tre portföljer med olika fördelning mellan aktier och räntor. På Lysa ställer du enkelt in fördelningen och denna kommer automatiskt att rebalanseras om de glider ifrån ursprungsfördelningen med mer än 5%. Väljer du att att köpa fonder själv på annat ISK behöver du själv lägga lite tid för att själv hålla koll på fördelning mellan räntor och aktier. Är du intresserad och kan tänka dig att lägga lite tid skulle du lika gärna kunna ha allt sparande på ett annat ISK.

Om du föredrar enkelheten på Lysa ser jag egentligen ingen anledning att ha både Lysa och ytterligare sparande på ett annat ISK. Eller har du möjligen någon tanke på att investera i något eller på ett sätt som du inte kan få genom Lysa?

Länsförsäkringars sparmålfonder anpassar automatiskt andelen aktier och räntor baserat på vilket år som är bestämt som sparmål. Ju närmare bestämt år, desto mer räntor i innehaven. Vill du ha samma funktion på Lysa behöver du följa sparandet lite mer och vid behov ändra fördelningen med ett knapptryck. Länsförsäkringars fonder har 0,50% i avgift så Lysa skulle ha lägre avgift i det fallet.

Okej. Tack så mycket för tipsen. Men om man istället delar upp sparandet i två Lysa, en 50/50 och en bara aktier till mitt spar, för 80/20 kanske inte blir så mycket skillnad. Sen lägga barnen hos Lysa 100 aktier och ändra till 50/50 när det är runt 3 år kvar till man tänker att dom kan behöva dom för att sen gå ner på bara fonder?

1 gillning

Det är absolut ett tänkbart upplägg, bara man är medveten om att 100% aktier kan svänga en hel del.

Med buffert, en 50/50 och en 100% aktier blir det något av “hinkprincipen” om du har läst om den på RT. Du har “bufferthink”, “mellanriskhink” och “högriskhink”. Hinkarna har haft lita olika namn men grundprincipen är densamma.

Det du får fundera över är hur du vill fördela sparandet mellan 50/50 och 100% aktier. Det handlar ju om risktolerans, livssituation, och mål.

Tydlig grundplan! Sedan handlar det också om det är tänkt att barnen ska få hela summan vid en tidpunkt eller om ni ska förfoga pengarna långt efter 18 års ålder och pytsa ut pengar vid behov. Om det är det sistnämnda, hade jag kunnat tänka mig att ha del i aktiefonder även efter 18 års ålder (eller vilken ålder som är ert riktmärke).

1 gillning

Perfekt, tack :slightly_smiling_face: :+1: Nu känns det som att jag har en lite tydligare plan för hur jag ska lägga upp det. Skönt att få lite tips av mer erfarna.

Mvh Peter

1 gillning

Vill du läsa mer om hinkprincipen kan du kolla in följande avsnitt:

Lycka till med investeringarna!

1 gillning