Tonårsekonomigenomgång. Vad behöver en 14- och 17-åring veta. Jag ska sitta ner med dem och prata om:
Inkomster och skatter.
Sparande. Konto, aktier och fonder.
Räkningar och lån
Studier
Pensioner
Grabbarna är ekonomiskt medvetna, på gränsen till för snåla. Jag måste jobba på att få dem och unna sig.
Har man koll på ekonomin så är det lättare att fatta bra beslut. Nedan följer vilka saker jag tänkt prata om, har jag missat något?
Inkomster och skatter.
Vad är en rimlig lön. Vad betyder det att jobba svart.
Hur mycket skatt som tas och av vilka. Välja om man vill vara med i Kyrkan. Skattejämkning, hur och beloppsgränser.
Sparande. Konto, aktier och fonder.
Vad ska studiemedel räcka till. Och borde en del sparas redan nu?
Varför man (inte) sparar på konto. Risker med aktier, kommer att föreslå indexfonder eller fondrobot.
Divergiering är viktigt. Samt sparhorisont - vad sparar man till.
Räkningar och lån
Hur man betalar räkniningar.
Att man inte tar konsumsonslån!
Vad betyder bostadslån, är billån ok (kanske).
Studier
Min syn, inga pengar men roligt liv.
Min syn på studielån är delad, jag hade mycket lite lån - men i dag hade jag tagit mer och rest lite på sommrarna (motsägelsefullt, det är konsumtion).
Pensioner
Mediahets om pensioner är inget att bry sig om.
Mycket viktigare med egetboende än pension när man är under 30.
Tror att du missat att de är 14 och 17 år, tvivlar på att de är jätteintresserade av att prata pension.
Men visst är det bra att prata ekonomi med sina barn.
Det är nog bra att regelbundet prata ekonomi hemma vid matbordet, som vilket samtalsämne som helst. Det är ju en del av vardagen för alla. Att “undervisa” sina barn ekonomi är nog en svårare och tråkigare väg att gå för alla.
Jag tänker att du kan prata om friheten och valmöjligheten och tryggheten som kommer med att ha pengar. Den känslomässiga biten av pengar. Att det är roligt med pengar.
Var inte orolig för att de nästan är för snåla. Hellre det. Kanske kommer de att hitta något de brinner för där de vill lägga pengar längre fram.
Jag var kanske lite otydlig här.
Grejen är att när jag och min filckvän var 25-30 så blev vi pumpade med att pensionsspara. Något som i backspelgeln var fel, vi hade behövt bostadsspara mer.
Poängen är altså att strunta i att pensionsspara tills man är etablerad.
Det samtalet hade jag behövt, ser väldigt matnyttigt ut. Mor och far var av åsikten att spara är meningslöst och att det inte går. Börsen var något mystiskt som man skulle hålla sig långt borta ifrån. När de väl vågade investera lite i diverse fonder såldes det på bottnen 2006.