Hej!
Ett sätt att bli tryggare är dels att läsa på, dels att försöka komma fram till en bestämd fondfördelning som du håller dig till. Ju färre aktiva beslut du behöver ta, desto enklare tror jag att det blir att hålla dig till din plan.
Om du inte har tagit del av avsnitt 99/339 så är det ett bra avsnitt med många grundläggande tips. Om du vill ha 100 % i aktiefonder ges följande förslag i på fördelning i avsnittet:
70% – 100% i den billigaste och bredaste globala aktieindexfonden hos din leverantör – basen i sparandet
0 – 20% i den billigaste och bredaste svenska aktieindexfonden hos din leverantör – kan skippas och sättas i den globala fonden.
0 – 10% att spekulera med – t.ex. investmentbolag, tillväxtmarknader, småbolag, enskilda aktier, hållbarhetsfond, guld, ränte high yield-fond eller något annat. Kan dock skippas mot det globala sparandet.
Enklast möjliga är alltså 100 % en billig global aktieindexfond. Du kan också ha basen i den globala fonden och kombinera med annat enligt ovan.
Flera av de fonder du har ser ut att ha höga avgifter och avgiften är en av de saker vi på förhand vet kommer påverka fondens utveckling. Jag hade försökt dra ner på antalet fonder och välja fonder med lägre avgifter. Om du vill ha tips på konkreta fondval kan du kolla här.
Du har också en enskild aktie och jag personligen hade haft max 10 % (troligen ännu mindre) av hela kapitalet i den eftersom en enskild aktie innebär mer koncentrerad risk.
Om du väl kommer fram till en bestämd fondfördelning du vill ha, är det bara att fortsätta att stoppa in pengar enligt den bestämda fördelningen.
Lycka till! ![]()
![]()