“Trust, but verify” är i verkligheten ryssk. доверяй, но проверяй
Reagan började använda det efter att han hörde Gorbatjov säga det
![]()
“Trust, but verify” är i verkligheten ryssk. доверяй, но проверяй
Reagan började använda det efter att han hörde Gorbatjov säga det
![]()
”Jag såg det inte komma” ![]()
Annars brukar vi köra med ”trust i good, control is better”. Tror det var Stalin som myntade det ![]()
100% LF Global index. Själv går jag mot strömmen och byter inget ![]()
![]()
. Mvh till @janbolmeson och mina andra beundrare/följare ![]()
![]()
![]()
. Gott Nytt År på Er ![]()
Jag följer alltid jacke77 s rekommendation. Följde redan dina inlägg på Avanza bloggen under Claes-tiden för mer än 10 år sen.
Hur gör du med kortsiktiga pengar? Själv har jag pengar i ett sparkonto på SBAB
Sparkonto Skandiabanken 3,65% i ränta. Annars kvittar det vilken sparkonto man väljer som ger mer än 3,50% i ränta.
Ja där har jag besöktet bloggen dagligen ![]()
![]()
Förstår inte varför Opti är ett alternativ med avgift på nära 0.8%. Går ju emot principen om låga avgifter <0.4%.
Om jag inte minns fel så nämnde Jan i någon tråd att man kan involvera barn i deras sparande på Opti med en personlig inloggning. De kan logga in och följa utvecklingen därav värderas detta mer.
Av följande anledningar:
Känns knasigt att bara ge ett alternativ (och dessutom får jag massa kritik för att man är köpt, bättre ge fler alternativ, men det finns bara två bra fondrobotar).
OPTI har en superbra kommunikation som på många sätt utbildar sina kunder bättre än vad LYSA gör. Tittar man på snittkunden (ca 50.000 kr och 1.000 - 2.000 kr i månadssparande) så gör det faktiskt större skillnad att spara 100 kr mer i månaden än att ha en billigare avgift på 1%. Se diskussionen här. Dvs. att om OPTI kan hjälpa någon att spara 100 kr mer i månaden så kommer det helt kompensera för den högre avgiften.
Självklart är ju låg avgift och utbildning bäst, men nu slåss man med den armé man har och inte den man önskar att man hade.
Många uppskattar OPTIs app och gränssnitt mer.
Man kan många gånger få till rabatt på avgiften och komma ner i paritet runt 0.4 - 0.5 med deras kampanjer.
På OPTI kan man som @tankaren01 skriver dela konton med sina barn så att det blir mer verkligt. Bättre än att ge tillgång till Avanza-kontot tänker jag.
OPTI jobbar på att sänka avgifterna för att komma i paritet med t.ex. LYSA. Skulle inte bli förvånad om det sker inom ett år eller två. Det ryktas om en del förändringar i bakgrunden, t.ex. tog ju Carnegie en ägarandel i OPTI etc.
OPTI är också forskningsnördiga och har t.ex. ingen överexponering mot Sverige, har något bättre räntedel (=mer anpassad enligt skydd, avkastning, diversifiering) mot Lysas som är mer “balanserad” men därmed varken hackad eller malen.
För att jag också upplever att både LYSA och OPTI gör konkurrens fint och värdigt genom att t.ex. faktiskt bara prata gott om varandra.
För att jag har pengar i båda.
För att jag gillar @Jonas-Opti ![]()
Jag hoppas att det räcker som anledningar. ![]()
Några av anledningarna är bra. Men köper inte alla.
Känns knasigt att bara ge ett alternativ (och dessutom får jag massa kritik för att man är köpt, bättre ge fler alternativ, men det finns bara två bra fondrobotar).
Finns ju alternativa alternativ, såsom Avanza Auto. Billigare, men kan förstå fördelar med Opti jmf med Avanza Auto.
Tittar man på snittkunden (ca 50.000 kr och 1.000 - 2.000 kr i månadssparande) så gör det faktiskt större skillnad att spara 100 kr mer i månaden än att ha en billigare avgift på 1%. Se diskussionen här. Dvs. att om OPTI kan hjälpa någon att spara 100 kr mer i månaden så kommer det helt kompensera för den högre avgiften.
Man kan många gånger få till rabatt på avgiften och komma ner i paritet runt 0.4 - 0.5 med deras kampanjer.
Men svårt att räkna med om man vill ha ett enkelt “pillfritt” sparande.
Bra, men just nu blir avgiften upp emot 0.8%. Du skulle väl aldrig rekommendera en globalfond baserat på att avgiften kanske blir bättre inom några år?
–
Gällande portföljen kan man ju anta att den kommer prestera bättre, sämre eller lika bra som Lysa eller en global indexfond. Då behöver man fråga sig om man över en 20-årsperiod är villig att betala upp emot flera 100 000 kr för bättre gränssnitt och att kunna dela med sina barn.
Tänkte bara hojta till om att jag nu även har spelat in och lagt upp sammanfattningen av avsnittet. Nytt rekord för mig, bara 18 minuter och 48 sekunder. ![]()
Den kommer även som en kortpodd på torsdag eller så. ![]()
Om möjligt så undviker jag helst Avanza / Nordnet / Savr etc för nybörjare. Många går dit, öppnar ett konto och därefter händer inte så mycket för att man blir helt överväldigad av alla beslut och val man behöver göra. Ni som är duktiga har ju ändå hittat dit utan min hjälp.
Absolut. Men det är extremt få personer som sparar 5.000 kr i månaden. Enligt en undersökning av Svea Ekonomi häromåret så klarade ju inte 27% av befolkningen en oförutsedd utgift på just 5.000 kr.
Dessutom har både LYSA och OPTI i intervjuer hos oss sagt att snittsparandet hos dem ligger på 1.000 - 2.000 kr per månad. Snittkunden ligger också på typ 50.000 kr i kapital.
Därför tycker jag att mitt exempel är motiverat. Utifrån trådarna om sparande i fondrobot (här och här) så verkar ju majoriteten av er med höga sparanden ändå ha en åsikt om att man kan göra det bättre själv. ![]()
Absolut. Men man får det ofta som en ny kund via deras erbjudanden, eller om man rekommenderar någon annan.
Nej, så klart. Men tillsammans med allt det andra så väger det över.
Man kan ju också vända på frågan, vad skulle jag ha gjort istället? Bara rekommenderat LYSA? ![]()
”Det bästa valet för de första är en så kallad fondkonton. […] Den hjälper dig att välja rätt kombination av bankkonto, aktieindexfonder och räntefonder. Samt göra rätt med skatt, månadssparande och allt annat.”
Hur fungerar det där med bankkonto? Har de på något vis bakat in bankkonto i ISK, eller erbjuder de (likt exempelvis Avanza) sparande i bankkonto hos externa aktörer och att det då ligger utanför ISK:t?
Antar att det med nuvarande ränte- och skatteläget (2024) är ungefär hugget som stucket. I ISK slipper man skatten på räntan, som är ungefär 30 procent på säg 3 procent. Men i ISK är det ju skatt på 1,1 procent på hela innehavet. Andra år kan det vara annat läge.
Intressant att veta hur till exempel Lysa löst det!
De gör exakt som avanza med olika aktörer. ![]()
Jäklar vad förvirrad jag blev när eugene dök upp, trodde jag skickats vidare till ett annat klipp på youtube som kopplades till videon😂. Bra övergripande avsnitt som vanligt.
Jag blir dock förvirrad när ”Index” hela tiden nämns, men jag antar att ni syftar på Globalt index? Jag upplever att det blir förvirrande när man använder Index och inte specificerar vilket index. Förstår att det som diskuteras är att fondförvaltare ej överträffar sitt index över tid.
Att rekommendera globala indexfonder håller jag med om till fullo, men om man då diskuterar att svenska fondförvaltare inte slår sitt svenska jämförelseindex, så blir det lite rörigt.
Tänker utifrån nybörjare som nyligen börjat sin investeringsresa ![]()
![]()
Resurs Bank 4,10%
Morrow Bank 4,10%
Man ska vara lat, passiv oengagerad, ointresserad, oinloggad!
Men, om man tex har Lysa. Vilken koll ska man ha på dem? Finns de kvar om 10-20 år. Är avgifterna fortfarande ok? Och kursutvecklingen jmf med benchmarkande index? Utkonkurrerade av ngt bättre alternativ? Så det krävs lite aktivitet ändå… Och inloggningar
Vad säger ni om detta?
Vid 10+ år sparhorisont är sannolikheten att gå plus 90%. Plus hur mkt då? Finns ngn liknande siffra på vad sannolikheten är att gå, säg plus 7%, i snitt dessa 10 år?
Tips är väl att kika in vid årsskiftena i alla fall, eller kvartalsvis. Just för avgifter, om de konkar, ändrar inriktning eller ändrar i avgifterna.