Okej, utifrån diskussioner som poppar upp då och då (t.ex. här) så blir jag nyfiken på vad som är det bästa rådet för en nybörjare. Jag är ju beredd att dö på kullen att det är en fondrobot. Men låt oss ha den konversationen i denna tråden en gång för alla.
Scenario:
“Föreställ dig Anna som är 35 år gammal. Hon jobbar på ett mindre företag personalfrågor. Hon är två små barn, är inte intresserad av ekonomi. Hon har idagsläget en för henne stor summa pengar på ca 42.000 kr på banken. Hon har hört sin pappa prata om aktier, men upplever att hon inte har det intresset. Hon hade placerat lite pengar i fonder, men tog ut dem när Corona-kraschen ägde rum. Anna har egentligen inget eget intresse för sparande, hänger inte på forumet men har lite dåligt samvete för att hon inte tar bättre hand om sina pengar. Hon har tänkt tanken att spara långsiktigt till barnen och kanske sig själv. Hon tänker sig spara kanske 1.000 kr i månaden.”
I denna situation så påstår jag att det bästa tipset som jag kan ge henne (notera att jag inte är med henne när hon gör det, utan tänk att det är tips via en inspelad podd) är:
- Öppna din telefon och gå till App Store / Google Play
- Ladda ner och installera appen för OPTI eller LYSA
- Följ guiden och var igång på 5-10 minuter(!) och glöm bort det i 10 år.
För då vet jag att:
- Någon kommer att hjälpa henne genom en riskanalysprofil
- Hon kommer få ett brett, billigt, globalt sparande
- Hon kommer bli erbjuden ett månadssparande
- Om hållbarhet är viktigt kommer hon kunna välja det
- Hon kommer få rätt på det med ISK-konto
- Hon kommer inte hamna i en upp-försäljningsprocess
- Hon kommer ha pengarn hos en aktör under FI
- Hon har tillgång till en bra kundtjänst
- Hon behöver inte gör några komplexa val själv
- Hennes sparande kommer automatiskt ombalanseras
Om ni har ett förslag på en enklare och bättre instruktion så är jag absolut villig att överväga det. Jag vet att flera av i tråden “Kontroversiell åsikt: jag tror att du har fel när du försöker spara 0.1% i avgift på att inte använda LYSA” tycker att man ska välja Ava, NN eller den egna banken.
Men jag har jättessvårt med det. För om jag skulle säga en instruktion om det:
- Logga in på din bank
- Öppna ett ISK-konto
- Gå till fondlistan
- Sortera fondlista på avgift
- Välj den billigaste, bredaste och globala - men passiva - aktieindexfonden
- Men sätt bara så mycket pengar som motsvarar din sparhorisont i den så att du får rätt på risknivån
- Sätt upp ett månadssparande som fördelas rätt mellan ditt sparkonto(?, eller räntefond men då är det kört redan) i förhållande till din tidshorisont
- Håll koll på det här minst en gång om året då du ska 1) ombalansera (är man schysst så kan du få min Excel-mall) och 2) se över att fonden inte har bytt inriktning eller att det har kommit in en bättre fond
- Oj, du ville ha hållbarhet, sorry, skit i det.
- Avprenumerera från bankens alla utskick om sparande, omvärldsanalyser och nyheter.
För mig är det här exakt samma problematik som när jag i 10 år tipsade om att öppna ett konto på Avanza / Nordnet. För den enda skillnaden där ligger i steg 1 som då blir “öppna ett konto på Avanza” istället för “Logga in på din bank”…
Så, sammanfattningsvis, jag fattar att fondrobot förmodligen inte är det bästa för just dig som kan allt, men för alla Annorna där ute så vet jag inget bättre än mitt förslag i tre steg.
Ska bli spännande att se om jag har fel. Jag har gärna det, för om vi kan hjälpa ännu fler att komma igång med sitt sparande så är jag idel öra.
Ping @melwa, @libertas, @Wiktor1, @MattiasA90, @jonhi, @vagabond m.fl.