DNB Global + Emerging Markets + Europa = Sant?

Hej,

Jag följer i dagsläget @janbolmeson nivå 2: Länk

Därmed har jag 100% i DNB Global Indeks S vilket gör att jag till 72% är exponerad mot USA, det gör mig lite orolig.

Därför funderar jag på en portfölj med

Låter det vettigt?

Svensk aktieindexfond har jag inte riktigt förstått syftet med, kanske räcker vårt stora bolån som exponering mot Sverige (?)

3 gillningar

Har en del av tjänstepensionen i samma fond som er.

Nyfiken, varför är du orolig för USA? Går som tåget just nu. FED sänker räntan i veckan, kvartalsrapporterna kommer troligtvis vara fantastiska, tech bolagen är ett ånglok och leder utvecklingen samt att det förhoppningsvis lugnar ner sig mellan USA och Kina i handelskriget snart.

SP500 ska upp 5-10% innan året är slut.

Nu var ovanstående kortsiktigt men är nyfiken hur ni tänker långsiktigt.

1 gillning

DNB Global följer inte alla länder. Så det är 100% rimligt att ta in Avanza Emerging Market.

Men om man inte ser vitsen med extra Sverige, vad skulle då vara vitsen med extra Europa? Jag ser ingen ljusglimta alls att Europa ska leda nån form av innovation kommande åren.

2 gillningar

”Svensk aktieindexfond har jag inte riktigt förstått syftet med, kanske räcker vårt stora bolån som exponering mot Sverige (?)”

Henrik Mitelman på EFN sade att Stockholmsbörsen varit världens högst avkastande börs de senaste 100 åren :man_shrugging:

Varför just denna fördelning?

Jag personligen skulle nog vara mer orolig om jag lyfte in mer emerging market och minskade i DNB global i portföljen.

1 gillning

@Affestag Är inte orolig för USA, handlar bara om riskspridning. Behåller jag 70% i DNB Global har jag fortfarande 50% portfölj-exponering mot USA vilket blir det överlägset största landet i min portfölj.

@Warren Kanske beror på hur din nuvarande portfölj ser ut? Eftersom jag har 100% DNB global idag så känns lite balansering utanför USA rimligt.

@janbolmeson Jag är en mycket lat investerare och får erkänna att ingen vidare analys gjorts för att komma fram till denna fördelning. Ville mest sprida risk genom att täcka stora delar av världens länder, samtidigt som jag tror mer på länderna i Emerging Markets än på Europa. @yxceqnxs Förstår ditt resonemang, kanske att jag borde dra ner Europa till 5% och lägga 25% på Emerging Markets.

Ett sätt att undervikta USA kan vara att kika på en Indexfond som just.. exkluderar USA:

Här har du en ETF som gör just detta. Då kan du med relativt enkel matematik få upp resten av världen / ner USA i den vikt du söker :slight_smile: Till min personliga portfölj där jag underviktat USA sedan årsskiftet kikade jag på följande för att hitta en rimlig nivå:

• Till vilken multipelnivå ville jag få ner mitt indexsparande (CAPE & Fwd PE)
  • Marknadsvikter utan free-float justeringar
  • USA’s andel av Economic Value Added globalt (ROIC > WACC)

Vill du syssla med riskspridning men ändå aer dig som indexinvesterare borde du nog inte vikta ner USA:

1 gillning

Gillar man inte USA så är etf-en EXUS bra eftersom den innehåller allt annat globalt utom USA. Jag har den.

Politiken i USA ökar risken för hur deras ekonomi kommer fungera, anser jag.

Presidenten får bara sitta 2 mandatperioder, utom under krig. Trump skickar just nu militär till städer i de demokratiska delstaterna för att skapa inbördeskrig så han kan regera efter 2028.

Trump jobbar på att ta makten över oberoende Fed.

Trump höjer priserna genom tullar så amerikaner håller i plånboken och Fed tvingas sänka räntan för att inte tullarna ska krascha konjunkturen.

Jag gillar konservatism, men trumpisterna har skapat en politisk sekt där det är viktigare att bli gillad av ledaren än att göra rätt.

Så, globalfond utan USA ger god nattsömn, EXUS etf.

4 gillningar

Det finns redan en obscen mängd trådar på samma ämne och nya tillkommer nästan varje vecka med marginell variation.

Motargument:

• Aktierna är noterade i USA men deras verksamhet och omsättning är global. T.ex. Spotify är också noterat i USA. Gör det bolaget och dess verksamhet 100% knuten till USA? Knappast.

• Om politiken är problemet så är det väl lika konstigt att äga EM som inkluderar bl.a. Kina. En mer eller mindre öppen diktatur som gör vad som passar den.
    USA:s politiska svängning är stor och hastig i relation till hur det varit tidigare men de är inte Kina eller Saudiarabien (än).

• Att frångå marknadsvikt är en risk som man förmodligen inte får betalt för. Mer är bättre än mindre.

6 gillningar

2 gillningar

Ditt inlägg säger mer om dig än om mig.

2 gillningar

@Nightowl Tack för länken, och kul att de preciis pratat om just det här.

@Passiv Rimliga motargument där med.

Lutar nu åt att strunta i Europa, ligga kvar med 85-90% i DNB Global. Och bara ha 10-15% i Emerging Markets

Perfekt portfölj!