Det här kommer bli en intressant tråd att följa! Kan redan nu se att vi kommer nog få svårt att hitta en enda portfölj som alla godkänner och är nöjda med. 
Förenkling kan vara bra som många är inne på, men helt ärligt, hur krångligt är det med 3-4st olika fonder?
Om nu basportföljen ska vara represantiv för aktiemarknaden så tycker jag det är fel att förenkla bort både tillväxtmarknader och småbolag. Jag kan tänka mig att många vill ha bort dessa pga sämre historisk den senaste tiden. Hade dessa istället presterat bättre än stora bolag i utvecklade länder så nog sjutton tror jag folk hade varit mer villiga att investera där. För trots allt så är både tillväxtmarknader och småbolag en del av aktiemarknaden och därför tycker jag inte man ska ta bort dessa endast för att förenkla. Då är det i mina ögon inte längre en basportfölj.
Home Bias sedan är ju också en het potatis. En del är för en större home bias upp mot 20% eller så medans andra är emot. Därför tycker jag att 10% är en lagom kompromiss. En medelväg och trots allt en faktor på 10x mer än vad Sverige egentligen borde utgöra om man ska följa marknaden.
Jag gillade dina tidigare portföljförslag där det fanns ett enkelt alternativ, ett rekommenderat alternativ och ett avancerat alternativ.
Skulle enligt mig kunna se ut såhär:
Enklast möjligast
- 100% Storebrand Global all countries. Bredaste globalfonden inkl tillväxtmarknader. Man ska dock vara medveten att man går miste om småbolagen som ändå är en del av marknaden samt att det ändå är en erkänd riskfaktor.
Välj detta alternativ om du är helt anti att ha fler än en enda fond eller om du bara kan spara 100kr/månad. För så fort man lägger till en enda extra fond så är det varken enklare eller mer avancerat än att lägga till 3-10st andra fonder tycker jag.
Rekomenderad
Här tycker jag original basportföljen är väldigt bra. Den är mycket nära en marknadsviktad aktieportfölj utan att utesluta regioner eller storleksfaktorer pga olika anledningar. Jag tycker de fyra fonderna som ingår är så förenklat man kan komma med en bra represantiv bild av aktiemarknaden. Går att månadsspara i från 1000kr/månad (minimum 100kr/fond)
Anpassa fonderna utefter den bank man sparar på.
Ska man ändå av någon anledning välja bort något här så tycker jag det är mest rimligt att ta bort den stora övervikten av Sverige och placera dessa 10% i globalfonden istället för att komma närmare marknadsvikt.
Basportföljens kombination av fyra fonder är för att få ner avgiften eftersom det oftast blir billigare med globalfond (msci world) + tillväxtmarknader än endast globalfond som följer msci ACWI.
Är avgiften mindre viktig så ersätt global+tillväxtmarknader med ACWI-fond.
Ännu enklare blir en ACWI-fond + Småbolag. Närmare marknadsvikt eftersom vi tar bort övervikt Sverige.
Så några olika alternativ här, där jag tycker alternativ 1 är bäst.
Portfölj 1
70% Global msci world
10% Tillväxtmarknader
10% Globala småbolag
10% Sverige
Portfölj 2
80% Global msci ACWI
10% Globala småbolag
10% Sverige
Portfölj 3
90% Global msci ACWI
10% Globala småbolag
Avancerad
Här skulle man kunna dela upp det ännu mer. För som sagt, jag tycker inte det är krångligare med 6-10 fonder istället för 2 sålänge det ligger i samma portfölj/konto.
Vill man öka risken något i portföljen men ändå hålla sig till samma geografiska fördelning som ACWI så kan man öka på småbolagsfaktorn samt lägga till Value i form av small cap value. Detta kräver dock etf:er och då finns det få aktörer/plattformar som erbjuder ett smidigt sätt att handla dessa på med mindre belopp och enkelt månadssparande. Men det finns och Frejvid/Kiwi är väl de som har börjat försöka ta lite mark inom denna sektor.
Här är två förslag på portföljer på lite mer avancerad nivå och en högre risk. En med endast vanliga fonder och en med etf:er.
Att ta högre risk i form av högre exponering mot småbolag är dock ingen garanti att man får betalt för, så det ska man vara medveten om. Men om man inte endast vill ha marknadsfaktorn så tycker jag att småbolagsfaktorn och eventuellt värde är det man ska kika på i nästa steg. Men sker som sagt var på egen risk och man får stå ut med att i perioder underprestera ACWI.
Portfölj 1
- 70% Globalfond msci world
- 10% Globala småbolag
- 5% Tillväxtmarknader
- 5% Tillväxtmarknader småbolag (finns endast aktivt förvaltade fonder t.ex Swedbank robur Emerging Markets Small Cap). Småbolag är enda kategorin jag kan tänka mig aktivt förvaltade fonder.
- 5% Sverige
- 5% Svenska småbolag
Denna portföljen går återskapa åtminstone enkelt på Nordnet och Avanza. Endast vanliga fonder. Totalavgiften fortfarande rimligt låg. Går att månadsspara i från 2000kr/månad. Större exponering mot småbolag.
Portfölj 2
- 70% global msci world (antingen vanlig indexfond eller etf)
- 5% Tillväxtmarknader (antingen vanlig indexfond eller etf)
- 5% Tillväxtmarknader småbolag (Antingen vanlig aktivt förvaltad fond eller ETF för att få ner avgiften)
- 5-10% ZPRV. (ETF, amerikanska småbolag värde)
- 0-5% ZPRX (ETF, europeiska småbolag värde)
- 5% Sverige (antingen vanlig svensk indexfond eller ETF)
- 5% Svenska småbolag (antingen vanlig svensk småbolagsindexfond eller ETF)
Denna portföljen är väldigt lik den första men globala småbolag är utbytt mot amerikanska och/eller europeiska SCV (small cap value). Dessa finns endast som etf:er. Alla andra fonder går att välja vanliga fonder som finns. Men ska man blanda vanliga och etf:er så krävs antingen olika konton på olika plattformar om man vill månadsspara automatiskt, annars kan ha t.ex Avanza eller Nordnet men själv köpa varje månad om inte alla fonder finns att månadsspara i automatiskt. Kräver större belopp också om det ska bli lönsamt med courtage, växlingsavgift och spread. Därför tycker jag det är smidigare med en sådan typ av portfölj på Frejvid eller Kiwitrader.
Så… Summa summarum…
Måste jag bara välja en enda portfölj som ska representera basportföljen och marknaden så faller min röst på den som redan finns. Anpassa bara fonderna utefter vilken bank du är på. Den är enkel att förstå och täcker marknaden bra utan att utesluta marknader och regioner.