Det här bonusavsnittet svarar på de vanligaste frågorna om fondroboten LYSA. Det är ett avsnitt där vi ställer de frågorna som vi hade velat ha svar på om vi inte kände till LYSA sedan innan och funderade på att prova dem.
För undvikande av missförstånd och för tydlighetens skull: sedan 2019 har vi haft i princip alla våra, barnens, syskonbarnens, mammas och företagets pengar hos LYSA. Vi är nog bland deras största fans och brukar rekommendera dem för majoriteten av sitt sparande. Något vi hade gjort även om de inte sponsrade det här avsnittet som reklam.
Den främsta anledningen till att jag tycker att LYSA är det bästa valet för de allra flesta är att de har fått rätt på de flesta aspekterna på sparande. De är inte bäst i någon enskild men genom att vara tillräckligt bra på alla så blir helhetslösningen väldigt bra. Några av de aspekter som jag tycker är viktiga när jag tittar på ett sparande:
- Investeringsfilosofi i linje med forskningen – forskningen är tydlig i vad som fungerar och inte, t.ex. inga egna åsikter om marknaden, inga bets på vad som är hett just nu och så vidare, det ska vara passivt, långsiktigt, globalt, billigt och tråkigt.
- Låg avgift – max 0.4% i avgift, endast i undantagsfall högre
- Bred diversifiering – pengarna ska placeras i alla länder, i alla bolag, i alla branscher, alla storlekar etc.
- Enkel administration – det ska vara enkelt att månadsspara, sätta in och ta ut pengar,
- Strukturellt stöd & helhet – det ska vara svårt att göra fel och lätt att göra rätt, t.ex. bör man kunna hantera ombalansering, olika sparhorisonter kort, mellan och lång sikt samt olika scenarion buffert, målsparande (t.ex. kontantinsats), sparande till barnen etc.
- Hygienfaktorer – sådant som investeringssparkonto, kundtjänst, hemsida, app, incitament i linje med mina etc.
- osv.
För att illustrera det med ett exempel. Måste man välja LYSA, kan man inte göra det själv? Nej, man måste inte välja LYSA och man kan absolut göra det själv. Men det kräver ganska mycket kompetens, se t.ex. diskussionen kring vilka aktiefonder man ska välja här och vilka räntefonder man ska välja här där båda diskussionerna har 100+ kommentarer. Förutom kompetens kräver det intresse och tid. Säg att slutresultatet därefter blir 0.15% billigare, då behöver man ställa sig frågan: är det värt all tiden för att spara 150 kr per 100.000 kr och vara igång på 10 minuter?
Det är därför, jag personligen, tycker att LYSA är den bästa kombinationen av enkelhet, avgift, forskning, hygienfaktorer och så vidare som vi har haft de senaste åren. Det är ju en åsikt som över 100.000 av Lysas andra kunder håller med om, men det finns också många som inte delar den uppfattningen. Därav att jag alltid brukar säga: ”trust but verify”. Du kan se andras i forumets åsikt i denna diskussionstråd:
Där finns det folk som både håller med och inte. Precis som det ska vara. Läs gärna den tråden, den är ärlig och faktiskt intressant på riktigt!
Frågorna som vi går genom i dagens intervju med Patrik Adamsson som varit med och grundat LYSA och Sofia Wärmlöf Helmrich som är investment manager på LYSA är bland annat:
- Vad kan jag förvänta mig om jag blir kund hos er? Vilka löften ger ni?
- Vilka är de vanligaste skälen till att de väljer er?
- Hur investeras en 100-lapp hos er?
- Hur många bolag blir andelsägare i via er?
- Kan man spara hållbart hos er?
- Vad är det viktigaste att veta om det hållbara alternativet?
- Kan jag spara för barn, pension och buffert?
- Vad är skillnaden mellan insättningsgaranti och investerarskydd?
- Vilka risker finns när man placerar sina pengar hos er?
- Vad är den förväntade avkastningen på aktie- respektive räntedelen?
- Kan man förlora hela sitt kapital?
- Kan jag ta ut mina pengar när som helst?
- Är ni lönsamma och kan stå på egna ben?
- Vad händer om Lysa går i konkurs och vad händer med mina pengar då?
- Vad kostar det att vara kund hos er?
- Vad tillför Lysa som rättfärdigar kostnaden? Vad skulle ni säga till det?
- Om jag redan har pengar på ett annat ställe, bör jag sälja det och sätta in det hos er?
- Ni erbjuder både ett brett och ett hållbart alternativ. Vilket bör man välja?
- Vem äger och står bakom LYSA?
- Hur mycket pengar förvaltar ni?
- etc.
Vi hoppas att du gillar avsnittet. Om du vill prova och komma igång med Lysa så kan du antingen ladda ner deras app i App Store / Google Play alternativt gå till deras hemsida på lysa.se (annonslänk). Om det mot förmodan kvarstår någon fråga efter avsnittet, ställ den gärna i forumet eller ta gärna kontakt med Patrik eller Sofia direkt via deras kundtjänst.
Tack för denna veckan!
Jan, Caroline, Patrik och Sofia
PS. Det ordinarie avsnittet denna veckan var också en intervju med Sofia och Patrik, dock om hållbarhet.
Sammanfattning av hela avsnittet
Visa sammanfattning av hela avsnittet
Nedan finner du en sammanfattning av avsnittet gjord med vår virtuella AI-assistent:
I det här avsnittet får de besök av Patrik Adamsson som är VD och medgrundare till Lysa samt Sofia Wärmlöf Helmrich som är fondförvaltare och investment manager på Lysa. Syftet med avsnittet är att svara på de vanligaste frågorna som potentiella nya kunder till Lysa har om vad Lysa är, hur det fungerar att vara kund där och vad man bör tänka på.
Vad är Lysa? Lysa är en digital investeringsplattform som erbjuder automatiserat sparande i fonder. Plattformen skapar en diversifierad portfölj baserat på kundens svar på riskprofil, sparhorisont etc. Eftersom Lysa inte gör aktiva val av enskilda aktier eller branscher förväntas avkastningen följa börsen minus Lysas avgifter. Plattformen gör det enkelt att komma igång med sparande och riktar sig till alla, oavsett förkunskap eller sparkapital.
Hur fungerar det för kunden? När man blir kund svarar man på frågor om riskvilja, sparhorisont etc. Sedan får man en rekommendation baserat på detta med en viss fördelning mellan aktier och räntor globalt och svenskt. Pengarna investeras automatiskt i fonder och portföljen balanseras kontinuerligt. Det går att spara i Lysas breda alternativ eller ett mer hållbart alternativ. Kunden kan när som helst ta ut sina pengar.
Vad händer vid en finansiell kris? Eftersom pengarna ligger i fonder, inte på Lysas konto, så påverkas de inte om Lysa skulle gå omkull. Då tar istället förvaringsinstitutet Danske Bank över förvaltningen av fonderna och kunden kommer fortfarande åt sina pengar.
Trygghet och säkerhet: Lysa finns under Finansinspektionens tillsyn. Pengarna i fonder är separerade från Lysas medel. Lysa har starka ägare och 300 miljoner kronor i kapital vilket gör att de kan fortsätta driva verksamheten även om de skulle gå med förlust. Fonder har investerarskydd för oförutsedda händelser.
Historisk avkastning: Även om historisk avkastning inte är en garanti så brukar den förväntade avkastningen vara 6-7% för globala aktier, runt 5% för räntor. I lågkonjunkturer kan aktier gå ner 30-50% på kort sikt men återhämta sig över tid. Därför bör man ha lång sparhorisont om man investerar mer i aktier.
Hur är Lysa annorlunda? Lysa erbjuder automatiserat, brett och kostnadseffektivt sparande vilket gör det enkelt även för nybörjare. Jämfört med en vanlig fondrobot så ingår även lämplighetsbedömning, löpande ombalansering samt möjlighet att välja hållbart alternativ.
Jämfört med aktiva fondförvaltare eller egna aktieval så minimerar Lysa risken för att investeraren själv ska välja fel på grund av nybörjarmisstag eller känslomässiga beslut. Lysas avgifter är generellt lägre och utbudet av fonder bredare än vad som annars är tillgängligt för privatpersoner.
Vad är nackdelarna? Det finns ingen garanti för högsta möjliga avkastning eftersom Lysa väjer breda indexnära fonder. Om en specifik sektor går extra bra ett enskilt år så kan det finnas alternativ med högre avkastning men som också har högre risk. Lysas koncept bygger dock på att vara genomsnittligt bra över tid snarare än att maximera enstaka år.
Sammanfattningsvis erbjuder Lysa ett smidigt, tryggt och kostnadseffektivt sätt att komma igång med långsiktigt sparande för den som inte vill eller har möjlighet att lägga tid på att själv välja enskilda fonder och värdepapper. Genom att automatiskt investera brett, långsiktigt och fördela om vid behov så ökar chansen att få en stabil avkastning i nivå med marknaden över tid.
Lyssna eller titta på avsnittet
Precis som vanligt så kan du lyssna eller titta på avsnittet.
Avsnittet finns där poddar finns, leta efter avsnitt 338.
Transkribering av hela avsnittet
Visa hela transkriberingen av avsnittet
Nedanstående transkribering är gjord med hjälp av en virtuell AI-assistent, det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.
Jan: Välkommen till RikaTillsammans! Det här är dagens bonusavsnitt.
Caroline: Det är reklam för och ett samarbete med Lysa idag med många vanliga frågor och svar.
Jan: Ja, precis. Vi har Patrik och Sofia, medgrundare till Lysa, med oss idag för att svara på de frågor som de flesta har när de överväger att använda Lysa. Jag tänker att det här är de frågor jag själv skulle ha velat ha svar på innan jag satsade våra egna pengar. Så vi kommer att diskutera hur det fungerar varje månad, minsta månadssparande, trygghet och säkerhet, insättningsgaranti, investeringsskydd och många andra vanliga frågor.
Om du redan är en Lysa-kund eller har följt oss länge kommer det här avsnittet inte innehålla mycket nytt, utan det är till för dem som är nya och vill lära känna Lysa bättre. Som alltid när vi pratar om sparande och investeringar är det viktigt att komma ihåg att allt sparande innebär en viss risk, och du kan förlora en del eller till och med hela ditt investerade kapital. Historisk avkastning garanterar inte framtida resultat. Om du mot förmodan har någon fråga som vi har missat kan du alltid ställa den i forumet. Vi ses där!
Jan: Varmt välkomna! Idag har vi Patrik Adamsson, VD och medgrundare av Lysa, och Sofia Wärmlöf Helmrich, fondförvaltare och investment manager på Lysa, med oss.
Patrik: Tack så mycket!
Jan: Idag handlar det om vilka frågor skulle jag ha velat ställa om jag inte kände er. Så låt oss dyka rakt in i det.
Varför skulle jag välja att spara och investera med Lysa?
Sofia: Du skulle välja Lysa för att vi erbjuder en bred och diversifierad portfölj till en mycket låg kostnad, och det är otroligt enkelt att komma igång.
Patrik: Vi löser det problem som många har med att hitta rätt risknivå för sitt sparande och sedan gör vi det på ett smart sätt enligt forskningen.
Lysa lovar bara marknadens avkastning minus avgiften
Vad kan jag förvänta mig om jag blir kund hos er? Vilka löften ger ni?
Patrik: Om du blir kund hos oss kan du förvänta dig en prisvärd och diversifierad portfölj. Vi försöker hålla vårt egna tyckande till ett minimum och fokuserar på indexfonder eller indexnära investeringar. Det innebär att din portfölj kommer att följa marknaden i stort, minus våra avgifter. Det gäller även på räntesidan.
Caroline: När du säger ”tyckande,” vad menar du?
Patrik: Jag menar att vi inte förespråkar att du ska välja enskilda aktier eller satsa på specifika sektorer baserat på våra egna åsikter om vad som kommer att vara framgångsrikt.
Caroline: Så ni avråder från det?
Patrik: Ja, det stämmer.
Varför avråder ni från att välja egna aktier?
Patrik: Det är viktigt eftersom forskning visar att det är svårt att välja rätt enskilda aktier, och det leder ofta till högre avgifter och sämre resultat än om man investerar brett och kostnadseffektivt.
Jan: Vad säger du, Sofia?
Sofia: Jag håller helt med Patrik. Dessutom kan du enkelt sätta in och ta ut pengar via vår hemsida eller app.
Vilka är era kunder?
Sofia: Vi är till för alla, oavsett om de är erfarna inom finans eller inte. Det spelar ingen roll om du har mycket eller lite kunskap om investeringar eller om du har mycket eller lite pengar.
Har det någon betydelse hur mycket pengar man har?
Sofia: Nej, vi har ingen minimigräns. Vi är öppna för alla och inkluderande på det sättet.
Finns det någon typ av kunder som ni inte passar för?
Patrik: Det kan finnas personer som har starka åsikter om att de vill välja specifika aktier eller sektorer och tror att de kan överträffa marknaden på det sättet. Eller personer som söker en mer personlig bankupplevelse, med middagar på fina restauranger och så vidare. Det kan vi inte erbjuda. Vi välkomnar dock gärna besök på vårt kontor i Stockholm för en kopp kaffe.
Enkelheten är det som de flesta uppskattar mest
Vilka är de vanligaste skälen till att de väljer er?
Patrik: Det vanligaste skälet är att det är enkelt. Enkelhet är det som toppar alla våra kundundersökningar. Det är lätt att komma igång med investeringar hos oss och att få en bra diversifiering även om du är en erfaren investerare. Även om du är mycket intresserad tar det ändå tid att förvalta på egen hand. Så enkelheten är det som utmärker oss mest.
Sofia: Jag hör ofta människor säga att de försökte slå aktiemarknaden genom att välja enskilda aktier, men det fungerade inte. Då tänker de att det är enklare att använda Lysa.
Jan: Ja, det är intressant. Jag brukar jämföra det med att lösa ett problem. Istället för att mecka själv, är det bättre att tänka på hur man investerar över tid. En sak som jag undrar är, om man tittar på era fonder, så har de inte fem stjärnor på Morningstar och kommer förmodligen aldrig att få det. Vad säger ni till dem som tror att man borde ha fonder med fem stjärnor enligt sin rådgivare?
Patrik: Det är viktigt att förstå att sparande och investeringar fungerar på ett annorlunda sätt än att avgöra vem som är snabbast på att springa 100 meter. Om vi skulle jämföra det med att avgöra vem som är bäst på att springa 100 meter i Sverige, skulle vi sätta upp alla som vill tävla, låta dem springa och sedan se vem som vinner. Den som vinner kommer sannolikt att vara snabbast igen nästa gång. Det är inte samma sak inom finansbranschen.
En person som är bäst under en viss period kommer inte nödvändigtvis att vara bäst nästa gång. Det viktiga är att vara konsekvent bra över tid, att ligga bland de bästa året efter år, och om man kan upprätthålla det i 5 till 10 år, då hamnar man bland de 5-10 % som är bäst. Det är viktigt att förstå att det är svårt att bedöma baserat på en specifik period, vilket människor ofta gör. Vem var bäst de senaste tre åren? Det är inte samma sak som att vara bäst över tid.
Jan: Så det handlar mer om att vinna ett maratonlopp än att vinna ett 100 meters lopp, om jag förstår det rätt.
Hur investeras pengarna i LYSA?
Om jag investerar 100 kr hos er, hur fördelas de pengarna?
Sofia: När du investerar hos oss kommer du att svara på några frågor om din risktolerans, investeringshorisont och din acceptans för risk. Baserat på dina svar kommer vi att fördela dina pengar mellan räntor och aktier.
Om jag väljer att investera 100 kr i aktier, hur kommer dessa pengar att fördelas?
Sofia: Då kommer 80 kr att investeras i globala aktier och 20 kr i svenska aktier.
Patrik: Dessutom har du möjlighet att välja mellan ett hållbart investeringsfokus eller ett bredare investeringsfokus. Det påverkar även fördelningen, och du kan göra det valet baserat på dina preferenser.
De 80 kr som investeras globalt, vilka branscher, sektorer och länder ingår i det?
Sofia: Det inkluderar alla branscher, sektorer och länder. Vi investerar i 6 000 till 7 000 olika bolag, vilket ger en bred diversifiering över stora och små företag.
Patrik: Om du väljer det hållbara alternativet så innehåller det cirka 1 100 globala bolag och ytterligare 100 svenska bolag med hållbart fokus.
Jag undrar om en fondrobot är samma sak som en global indexfond. Om det inte är det, vad skiljer dem åt?
Patrik: En fondrobot är inte exakt samma sak som en global indexfond. En global indexfond är något du kan köpa på olika plattformar, och det finns olika indexfonder som kan vara mer eller mindre lika varandra. De kan använda olika metoder, inklusive fysisk eller syntetisk replikering. Om vi jämför en genomsnittlig global indexfond med det Lysa erbjuder, ser vi att Lysa är mer än bara en fond. Det är en hel plattform som automatiserar investeringsprocessen.
Du behöver inte göra något själv förutom att svara på några frågor i början. Vi tar hand om allt åt dig. Sofia nämnde tidigare att vi gör en lämplig bedömning för att säkerställa att din investering passar dig. Om du väljer att göra allt själv och köper en bred indexfond på en annan plattform, kan det likna det du får hos Lysa, men det är fortfarande inte exakt samma sak. Det som utmärker Lysa är den fullständiga automatiseringen.
Jan: Det är viktigt att förstå att en fondrobot inte ersätter en aktiv mänsklig förvaltare med en robot som gör aktiva val. Istället hjälper den med att fördela pengar och säkerställa att din portfölj är i linje med dina mål och riskpreferenser.
Automatisk ombalansering
Sofia: Dessutom balanserar fondroboten kontinuerligt din portfölj baserat på marknadsutvecklingen och dina mål.
Vad är ombalansering?
Sofia: Ombalansering innebär att om en del av din portfölj, till exempel aktier, har gått mycket bättre än den andra delen, räntor, så säljer fondroboten en del av de överpresterande aktierna för att köpa mer av räntor. Det hjälper till att hålla din portfölj i linje med din önskade risknivå och mål.
Caroline: Det låter konstigt att sälja det som går bra. Kan du förklara varför man gör det?
Patrik: Absolut, det handlar om att upprätthålla rätt risknivå i din portfölj. Om du har en önskad fördelning av aktier och räntor, som till exempel 70 % aktier och 30 % räntor, då vill du bibehålla den fördelningen. Om aktierna går väldigt bra och ökar i värde, kommer din andel räntor att minska i förhållande till aktierna.
Därför säljer vi en del av de överpresterande aktierna för att köpa mer räntor och återställa den önskade risknivån i din portfölj. Det handlar om att hålla en balans mellan aktier och räntor för att uppfylla dina investeringsmål och riskpreferenser.
Vad är det viktigaste att veta om hållbart sparande?
Sofia: Det viktigaste att förstå är att hållbart sparande fokuserar på att minska koldioxidutsläppen i din portfölj med 7 % varje år för att nå netto nollutsläpp senast 2050, vilket är i enlighet med Parisavtalet.
Kan jag spara för barn, pension och buffert?
Patrik: Absolut, du kan spara för alla dessa ändamål. Vi erbjuder möjligheten att spara i föräldrarnas namn på ett ISK. Du kan även dela kontot med den andra föräldern för enkel överblick. För minderåriga är det praktiskt att ha kontot i förälderns namn. När det gäller pensionssparande, har vi även fått tillstånd för fondförsäkringar och planerar att erbjuda pensionssparande nästa år.
Kan jag spara företagets pengar och överlikviditet?
Sofia: Ja, du kan öppna ett konto för ditt företag och investera företagets pengar. Vi erbjuder kapitalförsäkring och depå för företag. Det fungerar på samma sätt som för privatpersoner. Du kan välja mellan kapitalvinstbeskattning eller schablonbeskattning, beroende på dina preferenser.
Vad är skillnaden mellan insättningsgaranti och investerarskydd?
Patrik: Insättningsgarantin gäller för insättningar på sparkonton hos banker och täcker upp till 1 050 000 kr. Den gäller för oinvesterade pengar och slutar att gälla när pengarna investeras. Investeringar i fonder, som du äger direkt, är inte täckta av insättningsgarantin. Istället har vi investerarskydd, som är ett grundskydd för reglerade värdepappersbolag som har tillstånd av Finansinspektionen.
Riskerna med att spara hos LYSA
Hur fungerar investerarskyddet hos er på LYSA?
Patrik: Investerarskyddet är ett grundskydd som gäller för reglerade värdepappersbolag med tillstånd från Finansinspektionen. Om ett sådant bolag begår allvarliga felaktigheter, vilket aldrig ska inträffa, kan investerarskyddet träda in och ersätta upp till ett grundbelopp.
Vilka risker finns när man placerar sina pengar hos er?
Patrik: Den största risken är att värdet på dina investeringar kan sjunka, och det är något du alltid måste vara medveten om. På vår plattform erbjuder vi även sparkonton med insättningsgaranti för dem som vill ha en säker avkastning utan risk för förlust. Men om du strävar efter högre avkastning på längre sikt, måste du vara beredd att ta viss risk. Vi hanterar risken genom att erbjuda olika typer av fonder med olika risknivåer, så att du kan välja en som passar din risktolerans.
Jan: Tack för att ni förklarade det. Det är värdefullt att förstå de olika aspekterna av sparande och investeringar för att kunna fatta välgrundade beslut. Sofia, om vi försöker förstå det Patrik säger, vad kan vi förvänta oss? Det är viktigt att påpeka att historisk avkastning inte garanterar framtida avkastning. Statistik gäller för alla investeringar. Det är möjligt att förlora en del eller hela kapitalet. Men om vi antar att framtiden kommer att likna historien, vad kan vi förvänta oss om vi tittar på exempelvis en nedgång?
Om jag har en 100 % aktieportfölj, vad kan jag förvänta mig om marknaden går ner?
Sofia: Under finanskrisen 2008 sjönk marknaden med 40-50 %. Det var ett extremt scenario.
Jan: Jag tror att under 2020, under pandemin, sjönk marknaden med cirka 30 % mellan den 13:e februari och 20:e mars. Ibland brukar jag säga till människor att om du har pengar investerade i tio år, ska du inte bli förvånad om det någon gång halveras.
Patrik: Det är en viktig poäng, och jag vill gärna ta vid här eftersom det är något jag brinner för. Det är viktigt att diversifiera sina investeringar. Trots att vi är i Sverige och hoppas på det bästa, har historien visat att det finns börser som har gått till noll de senaste 120 åren.
Om du hade investerat på den österrikiska börsen, till exempel, skulle du i princip ha förlorat allt. Därför är det avgörande att sprida riskerna. Även om du gör det kan du fortfarande uppleva extrema situationer där du kan förlora 50 % av ditt kapital.
Men vi tror att över tid kommer det återhämta sig. Vi räknar generellt med en förväntad avkastning på cirka 6-8 % per år för aktier. Därför rekommenderar vi att om du investerar på lång sikt, så investera mer i aktier. Om du har kortare investeringshorisont, bör du vara försiktigare med att investera i aktier och överväga ränteinstrument och sparkonton.
Vilken avkastning kan man förvänta sig?
Vad kan man förvänta sig av ränteinvesteringar? Om jag har 100 % räntor, vilken nersida bör jag vara medveten om jag investerar i tio år?
Patrik: Det är något mer komplicerat eftersom ränteinvesteringar kan variera beroende på olika faktorer. Vissa ränteinvesteringar kan helt förlora sitt värde om företaget går i konkurs. Så diversifiering är återigen nyckeln.
Under perioder med stigande inflation och räntor, som vi såg under 2022, kan vissa räntor tappa cirka 10 % i värde. Men för långsiktig investering är det viktigt att tänka på medelavkastningen, och om du har en blandning av tillgångar kan du räkna med en förväntad avkastning baserat på ditt portföljens sammansättning.
Om jag har 100 % aktier, vad är den förväntade avkastningen?
Sofia: Den förväntade avkastningen på aktier ligger vanligtvis i intervallet 6-7 %.
Och förväntad avkastning på 100 %räntor?
Sofia: Just nu, med stigande räntor, är den nära 4 – 5 % per år.
Jan: Det här är viktiga siffror att ha i åtanke. Även om de inte är garantier, ger de en uppfattning om vad man kan förvänta sig med olika investeringssammansättningar.
Sofia: Framför allt om man är långsiktig.
Jan: Exakt, ju längre tidshorisonten, desto jämnare blir avkastningen över tid.
Caroline: Långsiktigt sparande är nyckeln, och det är viktigt att tänka på medelavkastningen över en längre tid.
Sofia: Månadssparande kan också vara bra, så du köper när marknaden går upp och ner.
Kan man förlora hela sitt kapital?
Jan: En spännande fråga kommer nu.
Kan man teoretiskt förlora hela sitt kapital om man investerar i en bred aktieindexfond som omfattar 6500 bolag?
Patrik: Ja, teoretiskt sett skulle det kunna hända, men då har vi nog mycket större problem på andra håll än att oroa oss om investeringar i aktieindexfonder.
Caroline: Vilka problem syftar du på? Jag är verkligen intresserad av den här frågan.
Jan: Jag tänker så här, om ett av de 6500 bolagen presterar dåligt och tas bort från indexet, ersätts det då med ett nytt bolag?
Caroline: Och med ”presterar dåligt” menar du att det går riktigt dåligt?
Jan: Ja, det går i konkurs.
Sofia: Tänk dig att hela Rysslands exponering försvinner.
Jan: Det sjunker till noll och ersätts sedan. Så min 100-krona är så pass spridd över de 6500 bolagen att jag knappt märker det.
Patrik: Vad som krävs här är att det inte finns något att ersätta med. Det finns inga bolag kvar.
Jan: Och dessutom måste de gå i konkurs samtidigt.
Patrik: Precis som sagt. Det skulle kunna inträffa, men då är vi inne i en större kris än bara indexfonder. Då har vi mycket allvarligare problem. Om hela mänskligheten är i kris, då är det mycket större problem än vad indexfonder kan lösa.
Jan: Det är därför jag tycker om att ni inte lovar något annat än att ge avkastningen som marknaden ger minus avgiften. Ni försöker inte navigera bättre än andra, utan ni är i grunden medelvärdet av marknaden. Jag brukar säga att det är okej att vara medioker, för genom att vara medioker över tid kommer du att vinna.
Man vinner genom att undvika misstag
Patrik: Jag tycker det är en viktig poäng att förstå. Det handlar om att undvika misstag. Vi försöker vara så effektiva som möjligt genom att handla med låga avgifter och undvika läckage. Vi ser hela Lysa som en enhet, och det är vårt sätt att vara smartare och undvika att bli lurade eller utnyttjade av andra eller våra kunder.
Jan: Det är så viktigt att förstå att misstag kostar mycket. Det finns en fantastisk artikel av Charley Ellis från typ 70-talet. Den handlar om att undvika misstag och hur det är möjligt att vinna genom att undvika att göra fel.
Det är precis det som är viktigt i sparande. Misstag kostar mycket och du kan aldrig hämta igen förlusterna. Det är därför jag brukar säga att alla investeringar som inte är i en indexfond innebär en risk för beteendemässiga misstag, och det är där många misslyckas. Vi går vidare till nästa fråga.
Kan jag ta ut mina pengar när som helst?
Sofia: Ja, det går bra.
Jan: Jag sätter in dem på måndag och kan ta ut dem på onsdag.
Sofia: Vi lovar att du kan ta ut dem inom tre dagar.
Patrik: När du sätter in pengarna, investeras de i fonderna. När du tar ut dem, säljer vi av dem, och det tar normalt sett upp till tre bankdagar, om vi tittar på normala förhållanden. Men i vissa extraordinära situationer kan det ta längre tid, exempelvis som hände den 11 september när den amerikanska börsen stängde i flera veckor. I sådana situationer kan vi inte få ut pengarna om marknaden är stängd.
Sofia: Oftast behöver vi inte ens sälja, om du tar ut och Patrik sätter in.
Caroline: När hände det att börsen stängde i flera veckor?
Patrik: Den 11 september 2001 var det när börsen stängde i flera veckor.
Är det en risk att ha alla sina pengar i en indexfond?
Jan: En fråga som jag ofta får är om det är en risk att ha allt sitt sparande i samma indexfond, och om det inte är bättre att sprida det på olika platser, som man brukar säga att man inte ska ha alla sina ägg i samma korg. Således:
Är det en risk att ha alla sina pengar i en enda indexfond?
Patrik: När det kommer till historiskt sett och indexfonder, är det en trygg konstruktion och starkt reglerad. Jag ser inte den risken i att ha allt i samma indexfond. Det största problemet är att göra det onödigt komplext för sig själv och inte investera pengarna som man borde. När du investerar i den här fonden, sprids pengarna ut i tusentals bolag.
Jan: Du har inte alla ägg i en korg, du har dem i 10 000 eller 6000.
Patrik: Ja, du kan likna det vid en fondkonstruktion där pengarna är gemensamt ägda av flera investerare, och fonden innehåller tusentals olika bolag. Det är en säker konstruktion. Vi lägger stor vikt vid säkerhet och har flera oberoende kontroller för att försäkra oss om att allt går rätt till.
Är ni lönsamma och kan stå på egna ben?
Patrik: Vi är ännu inte lönsamma, men vi har en stark finansiell grund med 300 miljoner på balansräkningen. Vi förväntar oss att bli lönsamma inom en överskådlig framtid. Vi har satsat på olika projekt, som att expandera till försäkringsbranschen, vilket har kostat pengar. Men vi har även lockat investerare och förvaltar idag cirka 27 miljarder kronor. Vi har starka ägare som gör att vi kan fortsätta satsa och kompensera eventuella förluster.
Jan: Jag får ibland frågan om:
Vad händer om Lysa går i konkurs och vad händer med mina pengar då?
Patrik: Det är viktigt att förstå att dina pengar finns inte på Lysas konto utan i fonderna hos ett förvaringsinstitut, som i vårt fall är Danske Bank. Om något skulle hända med Lysa, skulle förvaltningen av fonderna övertas av förvaringsinstitutet, och dina pengar skulle fortfarande vara separerade från Lysa.
Jan: Det är också viktigt att förstå att när vi säger att vi placerar våra pengar hos Lysa, är det egentligen fonderna vi investerar i. Våra pengar är aldrig på Lysas konto.
Patrik: Separationen mellan kundens pengar och Lysa är grundläggande och viktig.
Tryggheten för oss kunder och investerare
Jan: Många människor förstår inte att det fungerar så, och det är också viktigt att komma ihåg att Lysa står under Finansinspektionens tillsyn. Kan du förklara vad det innebär för dem som inte är bekanta med det?
Vad betyder det att ni står under Finansinspektionens tillsyn?
Patrik: För att bedriva vår verksamhet, som omfattar tre olika områden – ett värdepappersbolag, ett fondbolag och nu ett livförsäkringsbolag – måste vi ansöka om tillstånd. Det finns strikta krav som vi måste följa eftersom vi hanterar människors besparingar. Det finns tydliga regler och lagar på både europeisk och svensk nivå, som fastställts av Finansinspektionen, som vi måste överensstämma med. Därför är det viktigt att följa Finansinspektionens råd. De rekommenderar att man bara gör affärer med företag som är registrerade hos oss och som har tillstånd att bedriva verksamhet i Sverige. Man bör absolut undvika att göra affärer med företag som finns på deras varningslista.
Jan: Det är viktigt att förstå att detta är en risk, särskilt om man förlorar hela sitt kapital. Det kan vara mycket svårt att återhämta sig från det, och därför är det viktigt att följa de regler och råd som Finansinspektionen ger.
Patrik: Exakt, och vi tar vårt kunders förtroende på största allvar. Dessutom har vi revisorer som granskar vår verksamhet.
Vilket revisionsbolag använder ni?
Patrik: Vi har Grant Thornton som extern revisor. Dessutom har vi en internrevisor som fungerar som styrelsens förlängda arm in i verksamheten. För specifika delar av verksamheten har vi Ernst & Young som granskar. Vi har också kontrollfunktioner, ibland konsulter och ibland heltidsanställda som inte är involverade i den dagliga driften utan fokuserar på granskning.
Vad kostar det att vara kund hos er?
Patrik: Kostnaden varierar beroende på om du väljer att investera brett eller hållbart och vilka fonder som ingår, eller om du väljer Sparkonto Auto. Generellt sett är vår snittavgift ungefär 0,2 %, som delas mellan Lysa och våra externa samarbetspartners. Utöver det tillkommer ungefär 0,15 % för Vanguard, AMF och Öhman.
Om vi inte räknar med transaktionskostnader och PRIIP-spreadkostnader, kan det totalt bli runt 0,35 %. Det varierar också beroende på vilken fond du väljer. För exakta siffror rekommenderar jag att du besöker vår hemsida och kollar på avgiftssidan.
Jan: Som en tumregel, ligger det generellt på cirka 0,4 %.
Patrik: Ja, det är en bra approximation.
Måste man använda er, kan man inte göra det själv?
Jan: Vi får ofta följande fråga:
Kan man inte sköta sparandet själv och spara in på avgiften till er?
Sofia: Man kan absolut göra det själv om man vill, som att försöka bygga sin egen tvättmaskin. Men det handlar inte bara om tid, det handlar om att ha rätt kompetens och kunskap. Det är som att mecka med en bil. Om du inte vet vad du gör, kan du göra mer skada än nytta. Att hantera sitt eget sparande kan vara komplicerat och tidskrävande.
Caroline: Vad innebär arbetet med att göra det själv? Tar inte det mycket tid?
Jan: Precis, det handlar om värdering av din egen tid och hur säker du är på att du gör rätt. Det är inte bara tidsfrågan, utan också att du behöver rätt kunskap.
Patrik: Dessutom finns det vissa produkter som inte är tillgängliga för genomsnittskunden, och för att få tillgång till dem till rimliga priser måste man förhandla fram institutionella priser, vilket är svårt som privatperson.
Jan: Det är också vissa produkter som inte är tillgängliga, som valutahedgade räntefonder, och det är svårt att hantera själv.
Patrik: Ja, det är rätt.
Jan: En vanlig fråga som vi får är:
Vad tillför Lysa som rättfärdigar kostnaden? Vad skulle ni säga till det?
Sofia: Det viktigaste vi tillför är en välbalanserad portfölj med rätt risknivå, kontinuerlig ombalansering för att hålla portföljen stabil och optimal, samt bred och kostnadseffektiv förvaltning.
Jan: Vad tänker du? Vill du lägga till något?
Patrik: Jag tycker att det är en bra sammanfattning.
Caroline: Det är som du sa tidigare, vissa produkter är inte tillgängliga för genomsnittskunden, och ni arbetar ständigt med att sänka priserna.
Jan: Jag tycker ni gör ett bra jobb. Enkelheten och möjligheten att undvika att pilla med sitt sparande och riskera att göra fel är mycket värdefullt. Jag har själv erfarenhet av att försöka pilla med mitt sparande och ibland kan man få för sig att göra ändringar som inte är bäst i det långa loppet.
Det är faktiskt en stor anledning till att vi har majoriteten av våra pengar hos er, det är svårt att pilla på det hos er. Ett annat vanligt misstag är att jag har sett folk som t.ex. gör ”fel” och tar ut pengar vid nedgång trots att de egentligen har en lång sparhorisont.
Patrik: Det är sant, och det kan vara svårt att ha uthållighet att behålla sin investeringsplan när marknaden går ner. Vi har sett att även hos oss väljer vissa kunder att ta ut sina pengar eller göra ombalanseringar. Vi försöker alltid förstå anledningen bakom det och ge stöd när det behövs.
Om du ändrar något, måste vi kolla om vår förvaltning är lämplig för dig. Men om du avviker mycket från vår rekommendationer, t.ex. om du har en kort investeringshorisont men vill ha 100% aktier, då kan vi klassificera det som olämpligt och inte genomföra det åt dig. Det är viktigt att förstå att vi har ansvar gentemot våra kunder och måste se till att förvaltningen är lämplig.
Sofia: En stor risk är att när marknaden går ner, blir folk rädda och säljer. Det är då lätt att missa de dagar med återhämtning, och det kan kosta mycket på lång sikt.
Jan: Det finns många andra fördelar med Lysa, som enkelheten och snabbheten att komma igång.
Caroline: Ja, det är bekvämt och man kan glömma bort det.
Jan: Precis, du vill inte ha någon som ständigt ändrar dina investeringar.
Patrik: Det är viktigt att poängtera att vi påminner dig för att se till att förvaltningen fortfarande är lämplig för dig. Om vi inte har någon ny information om dig på tre år, blir det svårt för oss att bedöma om den fortfarande är rätt för din situation. Det är också ett regelkrav att kunder måste logga in och granska sina konton för att undvika att de har produkter som tappat mycket värde utan att de har kännedom om det.
Starta ditt sparande hos Lysa
Jan: Nu har vi pratat mycket, men
Vad är minimibeloppet för att komma igång med Lysa?
Patrik: För månadssparande är det 200 kr, och för en engångsinvestering är den minsta insättningen 1 000 kr.
Om jag redan har pengar på ett annat ställe, bör jag sälja det och sätta in det hos er?
Patrik: Det beror på om du vill höra det teoretiska eller praktiska svaret. Teoretiskt sett skulle du investera allt på en gång om du kan hantera det. Men praktiskt sett är det bättre att göra det stegvis. Dela upp det och sätt in en del varje månad, vilket kallas ”dollar cost averaging.” Det hjälper dig att undvika att investera allt precis före en nedgång och ger dig en bättre känsla om det sker stora förändringar.
Jan: Det teoretiska svaret är att det är bäst att investera allt direkt. Men det emotionella svaret är att det kan vara klokt att göra det stegvis för att undvika oro om marknaden går ner direkt. Se t.ex. detta avsnitt: ”Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?”
Patrik: Ja, precis. Det handlar också om att undvika att känna sig som en idiot om marknaden går ner snabbt och du har investerat allt på en gång. Om du har pengar på ett annat ISK, kan du överföra det till Lysa. Men tänk på att du kan behöva betala mer skatt om du säljer och flyttar det.
Hur går jag tillväga för att flytta mitt ISK?
Sofia: Du kan kontakta Lysas support via telefon eller mejl för att få hjälp med att flytta ditt ISK.
Patrik: Det finns faktiskt en funktion för att flytta ditt ISK under insättningar som du kan använda. Det kan göras helt automatiskt, och vi hjälper dig med det. Det är en smidig process, och det finns regler för hur ISK-överföringar ska hanteras. Jag hoppas att samma enkla system kommer införas för pensionsöverföringar inom försäkringsvärlden, där det för närvarande är mer komplicerat.
Investera brett eller hållbart?
Ni erbjuder både ett brett och ett hållbart alternativ. Vilket bör man välja?
Sofia: Det beror på dina preferenser. Om du vill investera i så många bolag som möjligt och ha en bred portfölj väljer du det breda alternativet. Om du föredrar att rikta ditt kapital mot bolag som minskar sina utsläpp och hanterar klimatrisker, då är det hållbara alternativet rätt för dig.
Jan: Kan man säga om det ena alternativet ger bättre avkastning än det andra? Finns det extra kostnader för att välja det ena eller det andra?
Sofia: Det finns ingen konsensus i forskningen om vilket alternativ som ger bättre avkastning. Vissa säger att det ena är bättre, medan andra säger att det andra är bättre. Vi är neutrala och kan inte förutsäga utfallet.
Om Lysa är så bra som jag tycker, varför använder inte alla det?
Patrik: Många faktiskt använder Lysa. Vi har vuxit och förvaltar nu cirka 27-28 miljarder för 130 000 personer i Sverige, vilket är betydande. Vi får också en av de största inflödena i branschen. Om vi tittar på svenskar som är över 18 och månadssparar, så använder över 1 % av dem Lysa för sitt sparande.
Våra månadsinsättningar uppgår nu till nästan 300 miljoner. Det är en betydande summa, och vi fortsätter att växa och få förtroende från fler kunder. Men övergången till en ny plattform tar tid, och det kanske inte passar alla.
Vad är den vanligaste invändningen mot Lysa när ni pratar med människor?
Sofia: En vanlig invändning är att de känner någon som har tjänat mycket på en viss aktie eller fond och tycker att de själva kunde ha valt det. De jämför med den senaste vinnaren och tror att de kan slå marknaden.
Patrik: Precis, och det beror på vilket år det är. Under olika perioder har olika investeringar presterat bättre. Det kan vara frustrerande när man argumenterar för en bred portfölj, eftersom det alltid finns något som har gått bra just då. Men det är omöjligt att förutse vilken fond som kommer vara den bästa i framtiden.
Jan: Så det är som att jämföra dig med den som vann senaste 100-metersloppet?
Patrik: Exakt, det är en naturlig tendens att jämföra med den senaste vinnaren.
Lysa är tråkigt…
Ibland får jag höra att Lysa kan vara tråkigt. Vad tänker ni?
Patrik: Det är en viktig poäng. När det handlar om sparande bör man definiera vilken del av sitt sparande som man vill ha roligt med. Om det handlar om barnens sparande eller långsiktigt sparande, bör det inte vara spännande utan tryggt och långsiktigt. Om man vill ha kul med aktier eller riskfyllda investeringar, kan man göra det med en mindre del av sina pengar. Det är viktigt att ha det klart för sig.
Caroline: Så det är en del man har roligt med, och en del som är för trygghet och långsiktighet.
Jan: Så om du har kul med en del av dina pengar, kommer barnen att veta att du valde techbolag istället för deras framtid?
Patrik: Det är viktigt att ha samtalet med barnen när de fyller 18 och förklara varför du gjorde de val du gjorde. Det handlar om att ha en balans mellan roligt sparande och långsiktigt sparande för trygghet.
Vilken är den vanligaste missuppfattningen om Lysa?
Patrik: Den vanligaste missuppfattningen är att Lysa drivs av en robot som gör alla investeringsbeslut. Faktum är att våra investeringar väljs av människor som Sofia, och vi har en allokering baserad på deras expertis. Det är ingen artificiell intelligens involverad. Begreppet ”fondrobot” användes initialt av media för att beskriva plattformar som vår.
Sofia: En vanlig missuppfattning är att vi kanske inte gör så mycket själva, men faktum är att vi har skapat våra egna aktiefonder och byggt upp vår plattform från grunden, inklusive mycket av infrastrukturen. Det är något som kanske inte är så väl känt.
Jan: Så ni har inte bara valt några fonder.
Vad skulle ni vilja att fler kunder visste om er?
Patrik: Det är en bra fråga. Jag tror att det inte handlar så mycket om att vi vill att fler kunder ska veta mer om oss, utan snarare att vi önskar att fler förstod vikten av ränta-på-ränta-effekten. Det innebär att om du investerar 1 000 kr och får 10 % avkastning, har du 1 100 kr. Det kan verka litet, men om du fortsätter med 10 % avkastning år efter år, och dessutom månadssparar, blir det betydande summor i slutändan.
Jan: På vårt forum har vi en lång tråd som ledde till konsensus om att spara 1 200 kr i månaden i tolv år kan ge dig 1 200 kr i månaden resten av livet, särskilt om du investerar i aktier hos er.
Du kan dela konton med t.ex. din partner
Patrik: Precis. Det är viktigt att börja tidigt och bygga upp den vana att spara varje månad. Att börja i unga år är avgörande, även om det aldrig är för sent att börja spara.
Sofia: Jag tänker också på unga människor. Det är inte självklart att vi kommer att kunna leva på vår pension, så det är viktigt att börja spara tidigt. Det är enkelt att komma igång, och det skulle jag önska att fler förstod.
Jan: Jag brukar tänka att pengarna fördubblas ungefär var tionde år om du börjar tidigt. Om du sparar när du är 20, fördubblas pengarna till 30, sedan till 40, 50, 60, och 70. Det blir 32 gånger dina pengar bara genom att låta dem växa över tid.
Finns det några funktioner som ni gillar men som kunderna inte har upptäckt än?
Patrik: Jag har faktiskt två favoriter. Den första är delade konton.
Sofia: Ja, vi kan dela ISK-konton. Vi har till exempel ett barnsparande för vår dotter, jag kan dela det med min man så att han kan se det. Det är användbart om man har ett gemensamt sparande för ett specifikt ändamål.
Jan: Vad är den andra?
Patrik: Den andra funktionen är automatiska uttag. Om du vill ta ut en fast summa varje månad, ungefär som en lön, kan du ställa in automatiska uttag. Det är en finansnördfunktion som jag tycker är fantastisk, men det används inte så mycket. Vissa använder den och älskar den, men det är inte så många. Om jag inte har fel är det kanske färre än 100 personer av 130 000 användare som använder den.
Sofia: En annan funktion är vår rabattrappa. När du sätter in mer pengar minskar kostnaden. Det kanske inte alla vet om om de bara har en liten del av pengarna hos oss.
Vad är kostnaden i rabattrappan? Hur ändrar den sig?
Patrik: Kostnaden kan variera beroende på hur mycket du investerar. Vanligtvis börjar den från 0,24 % och kan gå ner till 0,15 %. Varför har vi en rabattrappa? I finansbranschen tjänar man mer på större kunder, och ibland sätter banker en lägre avgift för att behålla kunder. Vi har valt att ha det för att vara konkurrenskraftiga.
Jan: Vad jag tycker är så bra med er är att oavsett om du investerar 100 kr, 1 000 kr eller 10 miljoner kr, får du samma produkt.
Vem är det som äger Lysa?
Patrik: De största ägarna är vi, grundarna av Lysa, och våra anställda. Externt ägs vi delvis av Nicklas Storåkers, tidigare VD för Avanza, som nu har investeringsbolaget Yanno. Vi har även Karl-Johan Persson genom Phillian och Ramsbury, som är familjen Perssons investmentbolag och huvudägare i H&M. Dessutom har vi Noid and Company, ett företag i Göteborg. Det finns också mindre ägare.
Från inkluderande sparande till nya pensionstjänster
Jan: Vad är ni mest stolta över när det gäller Lysa och er resa?
Sofia: Jag är stolt över att vi främjar finansiell inkludering och hjälper människor att komma igång med sparande oavsett deras förkunskaper. Det är något jag tycker är mycket viktigt.
Patrik: Jag blir glad varje månad när månadssparandet kommer in. Vi har många sparare som sätter in 2 000 kr varje månad, vilket är betydande. Nästan 100 000 människor sparar med Lysa, och totalt sett når vi nästan 300 miljoner kr per månad. Det är en betydande summa, särskilt om man jämför med nätmäklare och banker som erbjuder automatiserat sparande. Vi ligger högt i den kategorin.
Jan: Slutligen, vi har inte diskuterat sparkonton så mycket.
Kan ni säga något om era sparkonto?
Patrik: Ja, vårt sparkonto är en ny tjänst som riktar sig till många svenskar som har nästan inget eller till och med 0 % ränta på sina transaktionskonton. För bara ett halvår sedan hade ungefär två tredjedelar av privatpersonerna pengar på bankkonton utan någon avkastning alls. Vårt sparkonto samarbetar med banker och kreditmarknadsbolag som erbjuder högre ränta. För närvarande ligger räntan på 3,9 %, och efter våra avgifter är den 3,7 %. Vi gör det på ett annorlunda sätt genom att hjälpa dig att sprida dina pengar på flera platser.
Jan: Precis som med allt annat ni gör, verkar ni försöka erbjuda den bästa lösningen inom aktier, hållbarhet och räntor, inklusive sparkonton. Ni strävar inte efter att vara bäst på något specifikt, utan vill vara bra på allt. Det är som när man spelade Super Mario Bros, där målet var att vara bra på alla nivåer.
Patrik: Vi ser också fram emot att lansera en ny produkt nästa år, som fokuserar på pensionssparande. Detta är något vi hoppas kunna erbjuda. Om du är intresserad av att få mer information om den produkten, kan du skicka ett e-postmeddelande till kontakt@lysa.se. Vi välkomnar också feedback och idéer för produktutvecklingen.
Jan: Även om vi inte riktigt nådde 40 frågor på 40 minuter, har detta varit ett av våra kortare avsnitt på en timme. Vi kommer att avsluta här. Du kan kontakta Lysa via deras hemsida, lysa.se, eller ladda ned appen från App Store eller Google Play.
Patrik: Om du vill komma i kontakt med oss, kan du också skicka ett e-postmeddelande till oss via kundtjänst.
Jan: Tack så mycket för att ni kom!
Patrik: Tack!
Sofia: Tack!
Relaterade artiklar
Om du gillade denna artikeln så kan du nog även uppskatta: