Jag började med Lysa 2022 för att testa produkten. Hade inga förväntningar direkt utan satte in lite pengar för att testa tjänsten helt enkelt. Sen dess har jag haft den som benchmark mot min egna aktieportfölj och indexfonder som jag också sparar i. Efter att lysa presterat bättre än min egna aktiehandel gång på gång gav jag upp handel med enskilda aktier och månadssparar mer på lysa istället. Jag fortsätter att spara i billiga globalfonder utöver lysa för jag har lite svårt att lägga allt i en korg.
Lysa är en fin tjänst och jag rekommenderar den ofta till kollegor och vänner för att tröskeln att komma igång är så låg. Så fort man börjar nämna ord som ”Avanza”, ”ISK”, ”köp billiga globala indexfonder” till någon som inte är insatt alls tenderar de att zoona ut helt. Då är det bättre att bara fråga ”sparar du på Lysa?”
Jag har inte Lysas tjänst då jag tycker det är tveksamt att ta ut 0.4% avgift när de ändå mestadels placerar pengarna i globala index. Något som borde kosta 0.1%. Förklaringarna till varför deras krångliga metod är bättre än vilken indexfond som helst övertygar inte. Att lägga en del i räntor ska inte heller kosta mer.
Jag har också märkt Lysas framfart inom snart sagt alla sparande-bloggar (med ett lysande undantag för Småspararguiden som framhärdar som oberoende) där alla får en kickback för de kunder som värvas. En kickback som bara kan betalas från mina sparpengar. Det är inget som intresserar mig.
Kolla gärna nedanstående tråd, bröt ut det för att hålla tråden on-topic - men för att ta en kontroversiell och motstående åsikt - jag tror ni har fel (med kärlek ):
Jag valde avanza före Lysa för att jag tycker det är kul att ha kontrollen själv. Och lära mig mer på vägen. Med det sagt så är jag övertygad om att LYSA är minst lika bra.
Lite dyrt i Stay Rich portfölj 50/50 ish då man får lägre avkastning så blir avgiften ännu viktigare än för 100% aktier
Jag vill ha möjligheten att kunna ta ut pengar från aktie- respektive räntedelen i uttagsfasen, pension/FIRE/RE. Inklusive möjligheten att gå över på riktigt korta räntor på slutet av uttaget då obligationer/räntedelen kan ha lite för hög duration (under typ 5 år kvar). Inte sagt att jag kommer att använda det men vill ha optionalitet.
Jag tycker +/-3% avvikelse i aktie/ränte-andel är lite för snålt. Jag vill låta vinsterna köra lite längre före ombalansering. Typ +/-10% så att en 50/50 kan få köra mellan 40/60 och 60/40
Jag bor utomlands / utskriven och kan därmed inte bli kund. Jag kan inte utesluta att det händer i framtiden igen.
Jag har absolut ingenting emot tjänsten - tvärt om - bara att jag inte tycker den passar mig, åtminstone inte i nuläget
Behöver inte ombalanseringen då jag ej har räntor.
För dyrt
Ingen hävstång.
För mycket sverige.
Gillar inte att släppa kontrollen. Jag har inga problem med att byta fonder titt som tätt som vissa verkar göra.
Aggresiva marknadsföring med smygreklam som länkar,poddar,bloggar etc ger mig lite sur smak i munnen.
Har dock rekommenderat Lysa till folk i min närhet som är helt ointresserade av börsen. Verkar vara en okej produkt och så slipper jag få support ansvaret.
Bytte fonder ofta. Läste varje tråd på forumet och hade sjuk fomo. Min tanke var liksom att ska jag lägga locket på i tio år vill jag inte upptäcka om tio år att jag missat det finstilta och gjort ett misstag.
Så jag bytte fonder hela tiden. Sen anmälde jag ISK-flytt till Lysa i juni och sen dess har jag inte rört mitt sparande annat än för att justera upp det vid löneökning.
Så avsaknaden av kontroll är det som gör att jag valt Lysa. Sen önskar jag att man hade möjlighet att påverka home bias för det vill jag egentligen inte ha. Men det går ju samtidigt emot att jag inte vill ha någon kontroll så det är lite dubbelmoral.
Ser att vissa i tråden klagar på Lysas avgift. Det är bara att lyfta på hatten och gratulera om skillnaden mellan 0.4% och 0.23% är det avgörande för ert sparande (ca 100kr/mån om man har 1M SEK på kontot. Själv är jag en bra bit från miljonen på Lysa… Och även om jag hade en miljon där hade jag nog inte känt att den hundralappen är den värsta kostnaden i min ekonomi )
Jag har Lysa framförallt för enkelhetens skull och för att jag begriper att jag inte kan göra det bättre själv. Jag behöver inte fundera på mina placeringar och undviker därmed beteendemässiga misstag (vilket antagligen är det som kostat mig mest under åren).
Jag har rekommenderat Lysa till ett flertal personer i min omgivning som varit vilsna i sitt sparande och alla som testat verkar ha blivit nöjda kunder. En del är mycket tacksamma t o m Ett gott betyg för Lysa.
Relativt låg avgift, lite högre (0,10%) än om jag gjorde det själv.
Med det får jag: Automatisk ombalansering mellan aktier och räntor, portföljförvaltning i stilen att sämre fonder byts ut till bättre över tid, automatiska månadsuttag vid pension, förmåga att investera utan att logga in genom en banköverföring när det svänger. Val av aktier- och räntefonder utan att jag behöver tänka på vad som är bäst, jag ger det beslutet till någon annan som är utbildad för det. Avgiften till lysa är fast procentuell, så de har incitament att förbättra värdeutvecklingen för mig och för dem själva. Jag kan inte tänka mig något negativt. De borde bara fortsätta i samma riktning.
Här är en artikel om Simplifiers vs. Optimizers, vem är personer på forumet?
Jag har valt bort Lysa för att jag är intresserad och gillar att titta till och hålla mig ajour på en övergripande nivå.
Jag vill även ligga på en högre risk med (Avanza Global) 100%-90% globalfond och (Avanza Zero)0-10% home bias. Kryddat med hävstång efter smak och tycke samt livssituation.
Övriga innehav, och balanseringar, i lysa lockar inte just nu med min filosofi.
Fördelen med Lysa är dock att det är en produkt (likt det som storbankerna har) som man kan rekomendera till familj och vänner. De slipper då bli skinnade av bankernas säljare och det är enkelt nog för dem som är helt ointresserade av ekonomi och sparande. Framför allt så ger det mig ett alibi där jag inte behöver vara andras PB tjänsteman utan det sköts och är good enough för deras ambitionsnivå. Utan att jag som anhörig/närstående behöver känna att personen blir skinnad på avgifterna och dåligt prestande nich fonder.
Jag kör Lysa som bas men har också två “lekhinkar” (en med investmentbolag och en med rabatterade fonder på SAVR).
Jag använde länge egna fonder i passiva hinken och pillade då en del, men läste framför allt ännu mer, i syfte att “göra portföljen ännu lite bättre”. Jag hade svårt att bestämma mig för hur mycket home bias och tillväxtmarknader det skulle vara och funderade ibland på vilken globalfond som var bäst etc.
Till slut kom jag fram till att det var helt meningslöst att lägga ner så mycket tid och energi på detta, det gav ju inget mervärde alls. Så jag gick över till Lysa och det har känts befriande att släppa på kontrollbehovet Dessutom lätt att hjälpa vänner genom att rekommendera Lysa och då kunna säga att det är så jag själv gör också. Avgiften är låg. Dessutom blir spridningen bättre och bredare än jag hade kunnat göra själv.
Jag och min fru har också mellanriskhinkarna i Lysa vilket är väldigt smidigt med automatisk ombalansering.
Nu har jag dessutom tankar på att flytta fonderna från SAVR till Lysas hållbara alternativ då jag i stor omfattning placerar i mörkgröna fonder där