Istället för att målbelysa med laser och exponera sig för risker föredrar jag att bara mata in målkoordinater/välja måltyp och sedan använda algoritmerna till att själv identifiera och söka på mål.
Vill ha så stor del av sparandet samlat på samma plattform, idag har jag i stort sett allt samlat förutom några tjänstepensioner och några onoterade innehav
Samlat sparande ger en bra ränterabatt på bolån
Möjlighet till relativt billig portföljbelåning ger flexibilitet i vardagen, har ingen “buffertkonto” mer än lönekontot/kreditkort, allt ligger investerat, träffar “skiten fläkten” vet jag att jag har tillgång till ansenliga belopp på kort varsel.
Sammanfattningsvis så blir det möjligheten till belåning som gör att LYSA inte passar mig. Hade jag inte tyckt att ovanstående punkter varit av värde så hade jag troligen kört LYSA då jag i stort investerar enligt deras “tänk”, Jag investerar i tillgångsslag och inte i enskilda aktier/fonder. För skojs skull kollade jag att jag gjort tre aktiva affärer/ombalanseringar under 2023 på i storleksordningen 3,4% av portföljvärdet.
Men jag tror att för de flesta så är LYSA ett bra alternativ och jag har rekommenderat det för vänner och släktingar.
Jag började med Lysa mest för att testa själv i samband med att jag tipsade en kompis om det, annars har jag Avanza.
En sak jag gillar med Lysa är att det är enkelt att snabbt sätta in pengar som sedan investeras enligt automatisk fördelning. Så jag har förutom lite månadssparande använt Lysa som för att sätta in extrasparande om det blivit pengar över i slutet av månaden trots automatiskt sparande i början av månaden.
Det är också skönt att lämna ifrån sig ansvaret att välja fonder själv. Det är omöjligt att få en “perfekt” portfölj så det är en lättnad att jag åtminstone inte behöver grubbla över om jag valt rätt hela tiden.
Det kostar lite mer men jag köper enkelhet för de pengarna.
Detta är ett argument som faktiskt fått mig att tvivla lite på Lysa sedan räntorna gick upp. Kanske skulle man kunna få ner räntan lite till genom att spara allt i en storbank.
Men vi har löst det genom att spara 500 kr/mån hos Länsförsäkringar Bank, då får man deras största rabatt (om man också har försäkringar där).
Vi fick 1,4% rabatt vid förra förhandlingen vilket var bra då men nu är räntan ganska medioker, får väl se vad de erbjuder när det är dags för omförhandling.
Tyvärr så bor vi på en lantbruksfastighet så vi kan inte använda nischbanker inklusive Avanza och Nordnet.
Fördelarna nedan är anledningen till att jag använder Lysa. De uppväger enligt mig nackdelarna särskilt eftersom jag inte har några räntor.
Fördelar:
Det är lätt att komma igång och lätt att ha ett automatiskt månadsparande.
Tjänsten är en global indexfond. Det går därför inte att råka välja en dålig fond med höga avgifter. Ingen reklam för dessa fonder i E-posten.
Avgiften är låg jämfört med de fonder som de flesta sparar i.
Nackdelar:
Räntedelen känns inte självklar. Räntefonder är svåra att förstå och inte särskilt riskfria, och ganska dyrt att ha i en ISK som jag förstår det. Jag tror mer på att räntedelen skulle vara bankkonto.
Avgiften är lite hög jämfört med andra indexfonder. Men som Jan brukar framhålla uppvägs troligen detta av att det är lätt att komma igång och inte går att byta till en dyr och dålig fond.
Har Lysa och är nöjd med detta. Har succesivt fört över mer och mer av sparandet till Lysa och har nu majoriteten där. Fördelar:
låga avgifter
enkelt
bra avkastning på sikt.
Tror att de få procentenheter i avgift man sparar på att själv trixa med egna indexfonder fölorar man lätt i trixandet och fixandet, dvs mänskliga beteendet, läs klåfingrighet.
En nackdel i början kan nog vara att Lysa är tämligen anonymt och okänt, dom sysn ju inte i reklam osv, vilket kan vara problem om man ska anförtro dom med sina besparingar.
Jag tror gemene man sover bättre om natten om man har en så okomplicerat sparande som möjligt
Jag har precis startat Lysa konto. Har lyssnat mycket på RikaTillammasn pddar genom åren, men rätt passiv på forumet mm. Jag har alltid varit mycket mer riskbenägen än Bolmesson och gillat att köpa egna fonder och aktier. byta emellan mm. Mycket för att jag skulle lära mig. började nog spara sådär runt 2014 om jag minns rätt efter att ha gått GodaTiders kurs i ekonomisk frihet. Har gått från noll sparande till att nu kanske ligga på cirka 700 k. På väg mot miljonen.
Haft och har lek hink där man leker, har haft riktiga bottennapp och riktigt bra aktieklipp. (Apple som lyfter upp hela portföljen). Men efte råren har gått så har jag blivit mindre intresserad, och mer ibland. Vilket har inneburit att man missat sälja vissa aktier för man inte följt med, eller missat köpa mm. Går inte att tima marknaden. Har trots allt känner jag haft väldigt bra avkastning genom åren.
Känner att jag vill dels slippa tänka och har blivit mer och mer irriterad över höga avgifter på fonder. detta efter att ha lyssnat på just några avsnitt om avgifter och mycket tjat om indexfonder så testar jag nu Lysa efter egentligen bara Jans rekommendationer. har efter många avsnitt helt gått på Jans rekommendation om Lysa.
Så nu skickar jag över en del av fondpengarna från Avanza till Lysa för att testa. Men man börjar ju bli lite nervös när man läser tråden om Kontroversiell åsikt om Lysa om att Lysa är dyrt och har höga avgifter.
Jag har inte LYSA. Inte av nån mer anledning än att jag är hyfsat nöjd med Avanza som ju ger lite mer valmöjligheter. Jag har t ex flyttat över lite från ISK/KF till vanlig aktiedepå för att undvika lite skatt.
(Kurs: Hur man skjuter sig själv i foten 1A )
Men nyfiken så jag har en fråga till er som har:
Hur har aktiedelen gått på 1, 3, och 5 år? Kan men se det?
Den största anledningen till att jag inte använder LYSA är bristen på kontroll och osmidig flyttmöjlighet från LYSA då hela innehavet måste likvideras för att kunna flyttas.
Det är en risk att ligga utanför marknaden under flytten så det vill jag helt enkelt inte behöva göra. Ska man likvidera och flytta det i småskvättar för att minska det problemet blir det istället orimligt mycket jobb för mig.
Om jag köper t.ex. Länsförsäkringar global index kan jag med enkelhet flytta den från t.ex. Länsförsäkringar till Avanza eller vice versa utan att ens behöva likvidera innehavet. Jag har gjort det flera gånger och det funkar bra.
Smidig flytt är viktigt för mig om det dyker upp bättre alternativ eller ännu hellre om jag av någon anledning blir missnöjd eller förlorar förtroendet för befintlig bank.
Lysa har inga produkter som bara kan flyttas till annan bank så det är inte ett alternativ för mig som det känns nu. I vart fall inte mer än en sidogrej.
Dessutom misstänker jag att prispressen på indexfonder kommer att fortsätta nedåt och då vill jag enkelt kunna byta till de billigaste fonderna och inte vara inlåst hos en aktör.
TLDR: Lysa är bra idag men om de är dåliga imorgon vill jag på smidigt och bra sätt få ut mina pengar därifrån utan att ligga utanför marknaden överhuvudtaget.
Jag kan ha fel, men det verkar gå att bara flytta ett visst belopp från ett ISK om jag tolkar Lysa sidan rätt. Jag tänkte nämligen själv göra en flytt av delar av ett ISK konto. När jag klickar mig fram till ISK flytt på Lysa så kan man välja ett belopp istället för hela kontot. Står att det behöver finnas tillgängligt som likvid.
Mm, men då lär jag göra det hundra gånger och är då inte smidigt som jag vill ha det. Flyttar jag mellan (vissa) andra parter kan jag göra det i ett svep utan likvidering.
Jag måste oavsett likvidera hela innehavet för att flytta hela innehavet, även om jag gör det i skvättar.
Jag har absolut funderat på att användas Lysas lösning, har bara inte blivit något av saken, tror absolut att det är en bättre lösning speciellt när man använder räntor i en del av sin portfölj, men för min personliga del så handlar det mycket om kontroll och rent ego och att jag tycker att 20% mot sverige kanske kan vara en överexponering mot en marknad, dvs exponeringen mot sverige är ungefär lika stor som en global portföljs exponering mot europa om jag minns siffrorna rätt.
För min del är det helt enkelt en fråga om exponering.
Jag förstår nog ditt behov bättre nu. Jag trodde att du ville ha möjlighet att flytta delar av ISK utan att ta hela innehavet och det går. Jag vill exempelvis inte sälja av mina aktier hos Avanza utan bara flytta en del till Lysa. Du vill kunna flytta själva innehaven också. Går inte med Aktier och fonder till Lysa då det bara är en fondrobot typ. Men kanske kan funka mellan typ Avanza och Nordnet
Exakt, fonderna/aktierna bör kunna flyttas utan att säljas och återköpas, det är optimalt för mig. Det funkar mellan många andra banker, i vart fall de jag använder.
Ja, du missförstod nog, det är därför jag inte väljer Lysa, eftersom det inte går att göra om man har dem.
Mina fonder/aktier på Avanza/Länsförsäkringar kan jag lätt flytta till annan bank givet att de finns i deras utbud. Utan att behöva likvidera innehavet i processen och få annat antal andelar när jag är klar med flytten.
Jag är inget stort fan av räntefonder som verktyg för att “sänka risk”. Istället har jag valt Lysa för att minska min risk. Men inte enligt deras “profilering” utan utifrån att investeringen i aktier görs forskningsbaserat (och där finns också stöd för 20% homebias viket nästan är en gamechanger för mig.)
Jag ser inte hur de ingående tillgångsslagen utvecklar sig vilket jag tror är en fördel och samtidigt kan jag känna mig trygg i att ombalansering sker när så behövs. Dvs jag kan inte och behöver inte pilla alls, portföljen är skyddad från mig och mina dumheter och jag vet att jag inte kommer börja sälja av min 100% aktier om börsen kraschar. Det samma kan jag inte säga om mina fonder på Avanza som jag säker kommer försöka “optimera” när det sker något oförutsett.
Uppskattar att det går att skaffa separata konton med antingen 100% räntor eller 100% aktier samt sparkonto (som jag iof stör mig på att det är onödigt hög avgift på).
På så sätt går det att bygga en mycket bra “stay rich” portfölj där man kan säkra utgifter i närtid mha sparkonton och rena räntefonder samtidigt som man kan köra en liten plätt i 50/50 portfölj och resten i 100% aktier om man vill. Hade dock gärna velat ha möjligheten att slippa riskanalysen eftersom jag ändå får “ljuga ihop” svaren en smula för att kunna bygga portföljen som jag vill ha den
Gillar deras fokus på skydd/säkerhet på räntedelen. Tycker det tar ett avstamp i forskningen där räntor kan fylla en funktion på kort sikt som just värdebevarare och då ska vara av skyddande karaktär snarare än fokus på avkastning.
För mig är det enkla det svåra och det är det som Lysa hjälper mig med. Jag har ett konto hos Avanza där jag krånglat till det så in i bängen med SCV, Investmentbolag, småbolag etc etc. Det tar tid och energi av mig och förmodligen blir slutresultatet sämre
Jag gillar inte EM och jag är tveksam till ESG:s effekter, så jag har landat i 50/50 Bred/Hållbar vilket känns helt rätt för mig. (Då kan jag dessutom komplettera med lite småbolag på eget håll vilket ju är kul. )