Lysa ger möjlighet att välja 1% eller 20% home-bias (och ge gåva direkt till annat Lysa-konto)

Jag känner att detta hamnade lite väl långt ner som inlägg 222 i en annan tråd och förtjänar att lyftas lite mer eftersom det hanterar en relativt vanlig invändning mot LYSA bland oss nördar som låter:

Jag gillar inte LYSA för jag håller inte med om att man ska ha 20% överexponering mot den svenska börsen.

Nu kan man ta bort den överexponeringen om man vill. :raising_hands:

Sedan kan jag ha en personlig åsikt kring att de som inte gillade Lysa innan, så kommer detta inte vara det som skiftar nålen så att säga, eller har jag fel?

Oavsett vilket - cudos till @Lysa som lyssnar och gör en bra tjänst i min mening bättre. Och nej, jag har INTE fått betalt för att skriva detta. :wink: Personligen tycker jag som tidigare att 20% Sverige är alldeles utmärkt och det är inte något jag avser ändra.

PS. En annan sak jag upptäckte som Lysa smygsläppt är en gåvo-funktion i appen. Dvs. att man kan ge pengar in på någon annans konto. Praktiskt inför kommande student / dop-tider eller födelsedagar. Själva har vi alltid fått göra: “här är Swish, sätt nu in det på ditt Lysa-konto”. Nu kan man liksom skippa det steget.

35 gillningar

En reflektion kring “pill” och ovan kring home-bias, är inte trenden hos gemene man just nu egentligen tvärtom?

Att man tar hellre en home-bias / överexponering mot Sverige eftersom om man tar bort den, så får man ju en större exponering mot USA.

1 gillning

Kan man skicka en gåva från eget Lysa-ISK till annan persons LYSA-ISK och på så vis enklare flytta pengar från en person till en annan?

Nu har jag använt tjänsten i cirka 1 år för att veta om home bias är bra eller mindre bra för mig, osäkert hur man ska värdera.

I mitt fall så har du faktiskt fel. Jag vill investera i Sverige till 0% avgift (Nordnet Index Sverige) och då vill jag inte betala Lysas högre avgift på den delen. För globaldelen är jag beredd att betala en högre kostnad. Därmed är detta inte för mig enbart en filosofisk fråga utan avgiften på Lysa har även sänkts i och med denna funktion (i mina subjektiva ögon).

Så jag kommer nog flytta en delmängd av mitt sparande till Lysa. Jag kommer inte använda Lysa på det sätt som det är tänkt (dvs. ha allt kapital på Lysa). Men pengar som jag annars skulle investerat i en vanlig globalfond, kommer jag nog delvis flytta till Lysa för att få bredare diversifiering på en del av mitt kapital. Avgiftsskillnaden mot Storebrand Global All Countries A SEK blir nu mera rimlig att ta.

3 gillningar

Exakt så. Man anger den andres telefonnummer:

Det är ju exakt det man inte ska behöva göra eftersom då måste man bilda sig en uppfattning i frågan och då är vi nere i kaninhålet som t.ex. denna tråden är med 200+ svar. Därför tycker jag att det är en bra grej att det inte är något man kan göra själv, utan typ de gör det åt dig om man nu tycker att det är en jättefråga i ens liv (hint: nej, det är det inte för de flesta :joy:)

1 gillning

Intressant! Tack för att du delar!

Som vanligt gillar jag och vill uppskatta dig för att du typ alltid kommer med ett perspektiv som jag inte tänkt på. :heart:

23 gillningar

Intressant! Kör ni på som tidigare eller ändrar till 100% global? Ny avgift 0,369% med mitt lilla sparande jag har på Lysa för egen del.

Jag kommer att ändra. Att Lysa har 20% sverige var det som gjorde att jag flyttade bort hälften av mina pengar.

Det är lite lustigt att Lysa anger att anledning till att de går emot marknadsvikt är valutarisken. De har alltså delvis baserat att gå emot forskningen med en illusion.

8 gillningar

Eftersom alla förmodligen undrar så gjorde jag en beräkning:

Om du skickar en gåva till en kund får du 20 % rabatt på Lysas (antag förvaltnings-)avgift i tre månader. Om du har 30 miljoner kronor så är denna avgift 0,181 %. 20 % rabatt på denna avgift under tre månader innebär då att du sparar 2715 kr på ett helår. Om du har 5 miljoner kronor sparar du ~600 kr.

Så om ni vill tjäna pengar vet ni hur mycket ni kan spendera för att locka folk till Lysa.

4 gillningar

Wow fantastiskt, you go Lysa!

1 gillning

Häftigt men jag pallar inte med fler globalfonder. Sänk inte avgiften för då måste jag flytta. :face_with_spiral_eyes:

3 gillningar

Kommer det finnas ett reglage för intervallet 1 till 20 % bias, eller är det möjligheten att antingen välja 1 % eller 20 % som idag?

Tack annars för en jättebra tjänst.

2 gillningar

Är det någon som försökt ändra home bias? Jag och min sambo hittar inte hur man gör. Jag hade kontakt med Lysas support och enligt dem så ska man gå in på konto-innehav-aktier och så ska det finnas någon knapp där med “övervikt mot Sverige” som man ska bocka av, men vi hittar banne mig inte den :thinking:.

1 gillning

Precis! Förutom då att alla studier jag läst på området säger att övervikt på hemmamarknaden ger bättre riskjusterad avkastning, och även om jag inte sett explicit forskning som pekar ut valutarisken som orsak så har jag definitivt läst forskare som sagt att anledningen till att man får en lägre risk av hemviktning är minskning av valutarisken. Och jag har svårt att se en annan faktor som skulle ge den effekten.

Men om du har studier som säger motsatsen så vore det intressant att se!

1 gillning

Tryck på ditt ISK konto → scrolla ner längst ner → där står det ”innehav” Aktier → tryck på aktier → ändra övervikt mot Sverige till Nej → spara.

:smiling_face::hugs:

2 gillningar

Kan du visa på bild för jag hittar inget sådant jag kan trycka på. Testat båda via hemsidan och via appen….

1 gillning

Finns inte sådant alternativ där för mig heller..