Hela mitt sparande består av:
80% Lysa (100%aktier)
10% Fysiskt Guld
10% Krypto (50/50 bitcoin & ethereum)
Är 20 år, sparar långsiktigt, är detta för ”simpelt” eller ska jag krångla till det med något mer? Vill inte lägga för mycket tid på att leta olika aktier och spekulera osv.
Vad skulle då syftet vara att byta ut lysa mot en global indexfond? Är inte lysa som en global indexfond fast med lite mer vikt mot Sverige och tillväxtmarknader?
Jag tycker det är onödigt att betala 0.4% i avgift till Lysa när du har 100% aktier. Enda riktiga anledningen att ha Lysa är ju att det är en fondrobot som ombalanserar åt en. Men med 100% aktier så får man inget för de pengarna, som även andra varit inne på. Förvisso har Lysa ännu fler innehav än en globalfond och även mer Sverige bias. Men tveksam att betala 0.4% för det. Bättre med en ISK och i så fall en superenkel “portfölj” med LF Global indexnära för 0.2% tycker jag.
Jag hoppas att du har ett separat buffertkonto? Alla dessa tillgångsslagen kan gå ner mycket så det är tillgångar du måste kunna sitta kvar i. Därför bör du ha en buffert på sparkonto med insättningsgaranti och OK (0.5-0.6%) ränta.
Krypto rör jag inte ens med en 10 m stång men vi är alla olika Däremot har jag ett bevakningsinnehav på en Blockchain ETF eftersom jag tror på tekniken, om än inte första applikationen.
Håller med övriga att ev byta ut Lysa till en fond med lägre avgift, men det är inte något egentligt superviktigt.
Och bra att ha en buffert! Som 20-åring behöver man ju sällan en stor buffert men det beror ju lite på hur ens situation ser ut, men det är bra att ha lite pengar på ett konto som inte påverkas av börsen för alla
Fortsätt med Lysa 100% aktier. Att byta till endast LF Indexnära är att markant sänka sin diversifiering. Med Lysa får du marknadsvikt mot småbolag och tillväxtmarknad, och innehaven balanseras dagligen för att alltid ha marknadsvikt.
LF Global:
Medianavkastning 10 år 8,1%
Medianavkastning 15 år 7,9%
Max Drawdown 55% Ulcer Index 18,8
Lysa Aktier:
Medianavkastning 10 år 9,3%
Medianavkastning 15 år 8,4%
Max Drawdown 48% Ulcer Index 16,3
Innan avgifter och det är CAGR så avgifter har en större effekt. Du får även portföljförvaltning hos Lysa, så du slipper hålla koll på vilka aktiefonder som är bäst eller byta till billigare. Dock är det historisk avkastning och säger inget om framtiden (exempelvis 100% Sverige Index är ännu bättre, men diversifieringen blir sämre och är därav inte rekommenderat).
Ska ta en funderare över Lysa när många säger så. Dock så känner jag mig säkrare med lysa för då jag inte riktigt vet vilka fonder jag skulle hitta som har lägre avgift för att få ungefär liknande innehåll.
Buffert har jag självklart, men jag är inte säker på om jag har ränta på den. Vart kan man då ha bufferten där man får 0.5+ ränta?
Jag fattar inte varför alla säger att det inte är lönt med lysa när man har 100% aktier? Lysa balanserar ju mellan aktierna också. Jag har tex 100% fondaktier på mitt avanza-konto, jag måste ombalansera det ändå.
Jag tänkte på att du kallar dig fattig och ensam så då kan du göra det ännu något billigare och super enkelt på ett eget ISK konto genom att välja en enda global indexfond dvs 100% Länsförsäkringar Global Indexnära (bara att söka på namnet på Avanza). Den har en avgift på 0.22%. Då är där ingen ombalansering som behöver göras alls eftersom allt är i en fond precis som på Lysa (som också ha en aktieindexfond).
Ombalansering kan man annars behöva göra en gång per år på eget ISK konto men bara om man har flera fonder.
Men om du gillar Lysa så kör på det om du inte vill göra det själv
Ang sparkonto så bara att följa länken från @Anonym
Ja om du har flera olika aktiefonder så behöver man nog göra det en gång om året. Det jag menade ovan är om man väljer en enda globalfond så blir det ingen ombalansering och något billigare än Lysa med 100% Länsförsäkringar Global Indexnära.
Det man får med Lysa 100% aktier jämfört med LF Indexnära är ännu större bredd och 12% emerging markets, bias 20% sverige (med automatisk ombalansering mellan de olika regionerna). Det kostnar ca 200 kr per år för varje 100.000kr du har investerat. Upp till var och en om man tycker det är värt det.
Diskussionen kanske borde fokusera mer på de 10% krypto som känns lite wild and crazy för @Fattig_o_Ensam åtminstone i min värld är det extremhög risk.
Lysa eller ISK/LF fond är jordnötter i det sammanhanget