Vinsten med Lysa?

Får nog hålla med dig att det känns tabu och inte säga hurra lysa, eller hura global fond. Har varit agresiva diskussioner om man inte hållit med. Nästan som en kult som vill tysta en med och försöka att få en och framstå som dum. Eller tysta en med felaktiga flaggningar.

Detta har dock minskat rejält sista tiden. Mest troligen tack vare moddarna

3 gillningar

Gjorde nästan likadant som dig. Pensionssparande gick till Avanza och långsiktiga och det större kapitalet gick till lysa. När jag kände mig varm i kläderna har jag fortsatt enbart med Avanza.

Kapitalet hos lysa blir kvar men inga nya insättningar. Tycker Lysa är ett en riktigt bra tjänst för den ointresserade vilket har återspeglat mina rekommendationer till nära. Nu är mitt intresse på en annan nivå därav har jag Avanza med typ samma portfölj, basportföljen.

1 gillning

Samma portfölj på Avanza kan man hitta för max 0,26% i avgift, basportföljen och då jämför vi äpple med äpple. Lysa är nästan dubbelt så dyr. Helt försvarbart att välja bort lysa för denna anledning.

2 gillningar

Japp. Den primära anledningen till varför jag inte har en krona på Lysa. För hög avgift, för dyrt.

1 gillning

Ok, intressant, kan du skriva exakt vilka fonder du har med då? Och hur får du det till dubbelt så dyrt? 100% aktier kostar ju 0.34% hos Lysa? (obs, jag pratar om deras breda alternativ, ej hållbara). Om det stämmer så betalar man isåfall 0.08% i avgift för den automatiska ombalanseringen.

(Obs, jag har endast en liten skvätt av mitt kapital hos Lysa)

4 gillningar

Om man kollar portföljen hos användare (Din portfölj 2024 och är du i Get rich eller Stay rich? - Nr 40 av Divad, Era portföljer 2023 - Nr 7 av Descutan) så är det en minoritet som använder Lysa.

Men såklart finns det många som använder det här. Inklusive Jan som bestämmer vad alla avsnitt ska handla om.

Men sen, jag använder inte Lysa, men jag kan ändå rycka till försvar när folk säger att det är en “dålig produkt”. För det är det inte.

• Det är jättelätt för nybörjare att börja spara, istället för att gå in på Avanza, veta vilken kontotyp man ska skapa, veta vilken av alla tusentals fonder eller aktier att köpa, etc.
  • “Det är svårt att göra fel” med Lysa. Det är ju bara att kolla vilka aktier som har flest ägare på Avanza. Fler folk har svenska sjunkande skeppet Fingerprint än Alphabet! Innan SAS försvann var det fler som hade SAS än Apple! Den tredje mest ägda aktien på Avanza är SBB som gått ner 93% senaste tre åren!

Så jag tycker man ska vara försiktig att tolka det som en “religiös dyrkan”. Det kan också vara många, som jag, som kanske inte ens använder Lysa, men som inte håller med om pajkastningen som vissa gör.

2 gillningar

100% Lysa Bred här hela kapitalet hos Lysa. Vill inte hålla på pilla mer i mina Isk :raising_hand_man::people_hugging::+1:

4 gillningar

Har basportföljen alltså LF global, plus all bolag, HB små och stora samt Avanza EM. Gjorde precis ombalansering och landade på ca 0,266%. 73/9/9/9. Sen skrev jag inte dubbel, använde mig av nästan :wink:

Jag har ca 70% av mina pengar hos lysa men hade inte valt dem i dag med den kunskap jag besitter. Men så får det vara.

2 gillningar

Skämtar du?! Oj här går det undan. Starkt av dig. Trodde du förespråkade så billigt så möjligt. Inte längesen du föredrog avzana global med 0,08% om jag inte missminner mig.

Hejar på dig!

2 gillningar

Billigast är riktigt bra på Avanza om man inte ändrar något. Bara låter det vara. På Lysa är valmöjligheter begränsade och det känns så enkelt och osexigt bra. :+1::rofl:

Lysa är överlag ett väldigt simpelt sätt att spara. Under uppbyggnadsfasen kan man ställa in ett automatiskt månadssparande och även föra över klumpsummor. Du kan ställa in fördelningen mellan aktier/räntor, utifrån din syn på risk. Under uttagsfasen, kan du också då ändra från 100% aktier till en väldiversifierad del av räntor också, som fungerar likt en krockkudde vid volatiliteten på börsen. Du kan också ställa in månatliga uttag som sköts automatiskt, som är ungefär som att få lön en gång per månad.

En bra produkt, men ingenting som jag använder för egen del. I stay rich och uttagsfasen skulle jag kunna tänka mig att använda det, så jag ser det lite som entréfonder inom TJP. Automatiska uttag är också en bra sak, om man inte har ett intresse för att följa börsen.

1 gillning

Jag hoppas du inte tolkar det jag skrivit som paj-kastning.

Menar inte att såga Ly sa. För vissa fyller det säkert en bra funktion, så som många påpekar i diverse trådar.

Men när jag skrev mitt första inlägg i denna tråden som har frågeställning ”vitsen med Ly sa” så var det nästan bara ja-sägare som skrivit.

Jag tänkte det kunde vara bra att poängtera att Ly sa är ett vinstdrivande företag, en mellanhand mellan dig och vanliga fonder.

Som vill tjäna pengar på sin produkt.

Att blanda fonder och ombalansera. Typ.

Man behöver tänka själv och ta sina egna beslut och då behöver man se på saken från flera håll så man kan göra en lite mer objektiv bedömning.

Så mitt bidrag tänkte jag, med mitt första inlägg i tråden, var att se det från den andra sidan än det som skrivits före som mest kändes okritiskt positivt.

1 gillning

Nä tänkte inte på dig utan andra :slight_smile:

Absolut. Men det behöver inte vara dålig för kunden nödvändigtvis. Ett exempel är deras breda portfölj, som har flera Vanguard ETF:er. De får stora mängdrabatter på dem, så även när Lysa sen lägger på en liten avgift, så blir slutkostnaden för användaren inte så mycket högre om man själv vill ha 6000-7000 företag i portföljen.

Helt enig.

Ok, den felräkningen förklarar att din åsikt verkade lite konstig. 0,344 - 0,266 = 0,078% är vad man betalar för ombalansering och (utan att kolla) ännu fler innehav hos Lysa. Det är 30% dyrare, inte “nästan 100% dyrare”.

Obs att även jag endast har en liten del hos Lysa, jag gillar bara inte när man kommer med felaktigheter eller överdriver.

2 gillningar

Vi är inte överens vilket är helt ok. :+1:t5::blue_heart:

1 gillning

Alltid kul med sånna här diskussioner. Lysa är bred och ska inte slå index utan följa index. Vill man slå index måste man försöka välja andra tillgångsslag som går bättre än index. Syftet är att aktiespara och plocka den långsiktiga avkastningen. 7% om året i genomsnitt eller vad det är. Då är lysa ett bra alternativ.

I år har ju globalfonderna gått väldigt bra. Då vill “alla” ha globalfonder. Nått år var det sverige som gick bra. Då hade folk synpunkter på att Lysa följde fel sverigeindex :slightly_smiling_face: nåt år gick emerging markets bra och så håller det på.

Såg igår att LF global har en USA andel på 75%. Vilket också är anledningen till varför globalfonderna gått så bra. Å ena sidan känns det lockande att haka på och bara köra globalfond. Men för eller senare vänder det. Jag inbillar mig att en bred portfölj som Lysa står emot nedgången bättre.

2 gillningar

Absolut, men för att ens veta om man är överens eller inte så måste man ju diskutera samma sak.

Om du försöker replikera Lysas portfölj (för att du tycker den är bra) och landar på 0,266% hos Avanza. Då behöver du ombalansera själv, även om det så bara är en gång per år (och har troligtvis ändå en sämre diversifierad portfölj, dvs färre innehav). På detta spar du spar du

• 0,078% upp till 200.000 kr vilket blir 156 kr/år
  • 0,068% upp till 500.000 kr vilket blir 340 kr/år

Då stämmer det nog att vi inte är överens om: “Helt försvarbart att välja bort lysa för denna anledning” :slight_smile:

10 gillningar

Wow! Hur länge har du haft 100 % Lysa Bred? (Utan att byta…)

Har du Skandia för lönekonto och buffert på sparkonto?

Det låter enkelt och bra. :tulip:

1 gillning

Från okt 2023 till okt 2024 global index fond. Sedan byte återfall till Avanza men från mitten av december i år Lysa Bred 100%. Alktså ny på Lysa :rofl:. Nu får jag stå ut med det och hålla det låst :joy:

3 gillningar