Vinsten med Lysa?

När det talas om Lysa på forumet blir det ofta ganska polariserat. Jag tycker att det är en bra tjänst, men tycker man att den inte passar så är det ju lätt att göra annorlunda, det blir en onödigt stor debatt emellanåt kan jag tycka.

Alltså jag blev också lite chockad! :sweat_smile:
Mr. 100% global indexfond, billigt och bra!..
Har nu gått över till Lysa!
Vad händer? Är det krypto nästa för @Jakke ?
:wink::sweat_smile:

7 gillningar

Ser inga konstigheter med tråden. :slightly_smiling_face:
Bra tjänst, men passar inte alla. Vissa kanske inte inser att den passar och vice versa.

5 gillningar

Varför då? Är väl helt okej att ha en annan åsikt, inte mycket till diskussion annars.

Absolut. I dessa fall har inte LYSA något värde. Det håller ju även jag med om.

Men det är också en ganska specifik åsikt som inte alla håller med om.

Sedan kan man även i detta fall argumentera för att du får en bredare exponering utan hållbarhetsfokus (typ enda artikel 6 indexfonden i Sverige) än du får i någon annan fond. Sedan om detta är värt 0.2% i avgift per år eller inte, det är ju en smaksak.

Ja, så kan man ju tycka. Men det är också ett ganska ytligt om jag får säga det själv. För ja, det skulle kunna förklara varför jag gör rekam för dem. Men det förklarar inte varför jag har lagt i princip allt mitt eget, min mammas, barnens, företagets och övriga släktingars pengar hos dem, eller hur? Det hade jag inte behövt göra eller hur? :wink:

Allt handlar ju egentligen om vilka förutsättningar som man prioriterar. Jag fattar att LYSA inte är till för alla och det är helt okej. :heart:

4 gillningar

Menade inte att låta så hård. Det är bara att det är en återkommande tråd (finns väldigt många) om Lysa vs inte Lysa och det blir ofta väldigt polariserat. Det är polariseringen jag är emot, inte att man ställer frågan, men det är tröttsamt att det ofta blir hårda ordalag i de här trådarna.

4 gillningar

Ger mig på ett försök att svara. Deleta om jag blir för provocerande!

Nej men som jag skrev där lite tidigere i tråden så var där bara positiva (till Ly sa) svar i en tråd med rubriken ”Vitsen med Lysa?” och det kändes vettigt att påpeka att man kan se på det ur andra vinklar också.

Att nämna att Ly sa är ett vinstdrivande företag, en mellanhand extra mellan indexfond och dig.
Samt att ni som driver ett ekonomifokuserat forum får provision från dem och gör regelbunden reklam för dem, det är ju något som är viktigt ur trådens frågeställningen tänker jag?

Att deras produkt sedan är bra och passar många och inte känns överdrivet dyr och så, det är jag helt enig om! Jag kan verkligen se många fördelar med deras produkt, att den kan skapa ett mervärde för många.
Och jag ifrågasätter verkligen inte att ni i familjen använder dem!

Angående att argumentera åt olika håll då, bredare exponering kan ju också i det här fallet innebär att det inte efterliknar (världs-) marknaden utan blir tiltad (med riskförskjutning?). Och sen kanske man inte bör allt för ofta regelbundet automatiskt ombalansera ur ett teoretiskt perspektiv (rida positiva trender längre?).

Den andra biten, att det känns farligt att ifrågasätta Ly sa, det är ju bara min egen helt subjektiva uppfattning efter att ha läst lite i några trådar om dem där det (helt enligt min egen subjektiva uppfattning) snabbt blir lätt bitska repliker om man ifrågasätter. (kopierade först in länkar till specifika inlägg här men känns fel peka ut de som skrivit)

Blir det då inte en öppen diskussion (på grund av rädsla att ifrågasätta) så blir det positiva med Ly sa som ett mantra som upprepas och blir en sanning och för mig blir det då lite extra problematiskt när det gäller just det jag skrev ovan (att ni som driver forumet får provision från dem).

Kanske handlar det då delvis om att det kan vara lite svårt att urskilja vad som är något som många på forumet rekommenderar och tror på och vad som faktiskt är reklam?
Men det kan ju vara så att det bara är jag som känner så!

Hur som helst, gott nytt år och god fortsättning!

3 gillningar

Lugn och fint Jacke fortsätter med Lysa och lever vidare i robot världen :rofl::people_hugging::+1::wink::raising_hand_man:. Nu har jacke blivit så rik att han har råd med lite dyrare avg :wink::+1:. Jag vill undvika pill då valmöjligheterna på Lysa är begränsade till minimum. :raising_hand_man:. Det är största fördelen med Lysa samtidigt som allt går så smidigt utan minsta ansträngning. :+1:

Gott Nytt År 2025 på Er. :heart_hands:

3 gillningar

1 gillning

Väl skrivet. Lysa är något jag bara rekommenderar till de bekanta som har noll koll på ekonomi och är helt ointresserade av börsen och investeringar. De lär ändå inte kunna bedöma eller analysera prestationen. Förhoppningsvis ökar deras investeringar likt en global indexfond och 20% Sverige.

Men för alla som är något sådär pålästa, typ min 18 åriga son så kan man enkelt bygga en egen portfölj med indexfonder till lägre avgift och ett lärande på köpet. Lysa profiterar på människors okunskap (likt alla sk rådgivare).

2 gillningar

Jag skulle påstå att den globala delen av Lysa som innehåller till Småbolag och tillväxtmarknader är efterliknar världsmarknaden bättre än en billig global indexfond.

Helt enkelt för att de globala fonderna som i te har detta med uteslutit dem från sina fonder p.g.a. andra skäl (kostnad/praktiska).

Det göra lysas globala del till att följa världsmarknaden globala till större grad.

1 gillning

Kan någon gång efter gång ” bedöma och analysera prestation” ?

Jag tror att dunning kruger har greppat tag i många avanzianer som tror att just dom är bättre än alla andra på att bedöma marknaden. Statistisken visar ju tydligt att det inte är så tyvärr.

Men jag håller med om att med en fondrobot så lär du dig inget, och kan tycka att det är skäligt att ha sin lekhink som man latjar med.

1 gillning

Nu har inte jag Lysa men som Robert beskrivet innan helt korrekt så är det inte så mycket man sparar för en väl diversifierad portfölj. 341 kr per år vid 0.5 M betyder att du sparar 29 kr i månaden. Skulle du säg att en med en månadinsättning på säg 10k så gör dessa 29 kr någon skillnad?

2 gillningar