Jag kör Lysa som bas men har också två “lekhinkar” (en med investmentbolag och en med rabatterade fonder på SAVR).
Jag använde länge egna fonder i passiva hinken och pillade då en del, men läste framför allt ännu mer, i syfte att “göra portföljen ännu lite bättre”. Jag hade svårt att bestämma mig för hur mycket home bias och tillväxtmarknader det skulle vara och funderade ibland på vilken globalfond som var bäst etc.
Till slut kom jag fram till att det var helt meningslöst att lägga ner så mycket tid och energi på detta, det gav ju inget mervärde alls. Så jag gick över till Lysa och det har känts befriande att släppa på kontrollbehovet Dessutom lätt att hjälpa vänner genom att rekommendera Lysa och då kunna säga att det är så jag själv gör också. Avgiften är låg. Dessutom blir spridningen bättre och bredare än jag hade kunnat göra själv.
Jag och min fru har också mellanriskhinkarna i Lysa vilket är väldigt smidigt med automatisk ombalansering.
Nu har jag dessutom tankar på att flytta fonderna från SAVR till Lysas hållbara alternativ då jag i stor omfattning placerar i mörkgröna fonder där