Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?

Jag har bara varit medlem här ett par dagar. Tyckte det verkade vara ett bra forum och tryggt att de som driver bloggen/forumet är oberoende, till skillnad från alla “rådgivare” inom bank och pension. Jag läser bl.a. detta i kom-i-gång-guiden:

“En saknad jag och Caroline upplevt många gånger, är att det inte riktigt finns någon som är på vår – småspararens – sida när det gäller sparande och investerande. Banker och rådgivare är inte objektiva då du är produkten de ska tjäna pengar på. Myndigheters hemsidor är ofta så generella och torra att man somnar eller har liten praktisk nytta av dem. Det som återstår är forum, bloggar och sociala medier. De har dock sina problem med kvalitetssäkring, anonymitet, smygreklam, egna agendor och liknande. Därför försöker vi vara supertransparenta Inga sponsrade länkar, inga banners, ingen reklam. Ingenting. Vi vill inte heller förvalta dina pengar, sälja dig någon produkt eller tjänst. Det vi tjänar pengar finns under plustjänster. Här vill vi bara ge dig den guiden som vi själva hade önskat. I alla fall när vi var nya och lite osäkra. Vi vill att du ska kunna ge den här guiden till dina vänner och du bryr dig om med gott samvete.”

Det lät ju bra. Så läser jag vidare lite, hittar många rekommendationer om indexfonder, men jag noterar att det är särskilt många rekommendationer om LYSA. Och så kommer jag plötsligt till följande sida, där jag inser att personerna bakom denna blogg/forum faktiskt får betalt om man följer deras rekommendationer att använda Lysa:

Bara om man klickar på en viss länk, men ändå. Detta fick mig faktiskt att känna mig lurad. De skriver att det INTE påverkar deras oberoende. Men vem tror på det? Vem tror på en forskare som säger att rökning inte är farligt, när han är sponsrad av tobaksindustrin. Man biter inte den hand som föder en. Jag misstänker att den inkomst som Lysa ger till personerna bakom denna sida (eller deras bolag) är ganska ansenlig och att det är den största inkomsten från denna sida och ett stort skäl till att driva sidan. Under alla omständigheter så gör det att jag starkt ifrågasätter deras objektivitet, precis på samma sätt som jag inte litar på “rådgivare” som försöker sälja vissa bankprodukter eller pensionslösningar.

Jag hoppas detta är fel. Men nu gör jag i alla fall som Jan och Caroline själva säger i länken ovan och hojtar till här. Så undrar vad jag får för kommentarer på detta? Kanske Jan och Caroline kan redovisa hur stor inkomst det är man får får Lysa? Som jag visar här har det fått åtminstone mig att tvivla starkt på deras oberoende. Vilket är viktigast egentligen, inkomsten från Lysa eller medlemmarnas förtroende? I en seriös oberoende blogg vore det kanske smart att säga nej till provision på produkter?

3 gillningar

Tack för feedbacken. Jag ska fundera på hur vi kan göra det ännu tydligare.

Dock upplever jag att du har saxat oschysst i ditt citat. Notera att det som står på sidan är följande:

Därför försöker vi vara supertransparenta. Kom igång-guiden innehåller ingen reklam. Inga sponsrade länkar, inga banners, ingen reklam. Ingenting. Vi vill inte heller förvalta dina pengar, sälja dig någon produkt eller tjänst. Det vi tjänar pengar finns under plustjänster. Här vill vi bara ge dig den guiden som vi själva hade önskat. I alla fall när vi var nya och lite osäkra. Vi vill att du ska kunna ge den här guiden till dina vänner och du bryr dig om med gott samvete.

Det är Kom-igång-guiden som inte innehåller någon reklam. Det vill säga de absolut två viktigaste sidorna på bloggen:

Så utsagan är ju sann. Dessutom länkar jag ju i citatet också till vår annonspolicy. Sidan som du refererar till ingår INTE i kom-igång-guiden och dessutom är det tydligt uppmärkt på sidan att den innehåller sponsrade länkar.

Dessutom upplever jag att jag tydligt adresserar frågan här:

Jag har inte sagt att bloggen som helhet är reklamfri. Ett steg i den riktningen var ju att ta bort alla banners nu i november. Nästa steg ligger ytterligare lite längre bort.

Med det sagt - jag förstår din feedback och tar den på allvar, men jag vet helt ärligt inte hur jag ska göra annorlunda. Du får gärna komma med förslag, men att ta bort alla sponsrade länkar det är inte ekonomiskt försvarbart. Det är redan ett stort inkomstbortfall med de här beslut som vi har tagit.

10 gillningar

Jag har gjort en uppdatering som förhoppningsvis förtydligar det lite till.

Därför försöker vi vara supertransparenta. Kom igång-guiden innehåller ingen reklam. Inga sponsrade länkar, inga banners, ingen reklam. Ingenting. Vi vill inte heller förvalta dina pengar, sälja dig någon produkt eller tjänst. Det vi tjänar pengar finns under plustjänster och på att vissa av bloggens artiklar är samarbeten eller innehåller sponsrade länkar. Dessa är alltid tydligt uppmärkta. Läs gärna annonspolicy.

Som sagt tar gärna konstruktiv feedback på hur vi kan göra det ännu bättre. :slight_smile: Så, tack för att du hojtade till @leijon :+1:

6 gillningar

Hej och tack för svar. Vet inte riktigt hur du menar att jag saxat oschysst dock. Det jag tagit med i mitt inlägg är ju samma som det du tagit med i ditt inlägg. Men med det åsido ska jag bemöta det du skriver i sak.

Jag vet att kom-igång-guiden inte innehåller någon reklam eller sponsrad länk. Det påstår jag inte heller. Men för mig blir det problematiskt att du i kom-igång-guiden talar dig varm om Lysa, och sedan på annat ställe i bloggen har sponsrad länk till Lysa. Det väcker ju misstankar om att du inte är objektiv i kom-igång-guiden heller. Den som läser kom-igång-guiden och tar intryck av vad du där skriver om Lysa är naturligtvis mer benägen att följa den sponsrade länken på nästa sida, och då tjänar du pengar. Även OM du skulle vara oberoende och inte låta dina tips i kom-igång-guide osv. påverkas av att du kan tjäna pengar på Lysa, så gör det att i alla fall jag drar öronen åt mig och blir misstänksam. Och om inte Lysa är en viktig inkomstkälla så är det kanske onödigt att riskera att dra på sig misstankar om oberoende på grund av det.

Du skriver att du inte ärligt vet hur du skulle göra annorlunda. Mitt förslag är att du då inte har några sponsrade länkar alls till Lysa, så finns det inget skäl att ifrågasätta ditt oberoende. Vare sig i kom-igång-guiden eller på andra ställen. Jag personligen ser hellre allmän reklam på en sida, än vet att den som driver sidan får intäkter från ett bolag som han rekommenderar på sidan. Om du inte kan avstå från det därför att det är en stor och viktig intäkt, då kanske det verkligen finns skäl att ifrågasätta ditt oberoende. Eller så kan du kanske redovisa hur stor andel av intäkterna som kommer från Lysas sponsrade länkar och hur stor del som kommer från plustjänster? Jag förstår ju att det är mycket jobb att driva denna sida, och det måste finnas ett ekonomiskt incitament för att göra det. Men om det allra mesta härrör från plustjänster och ytterst lite från Lysa så behöver man ju inte bli misstänksam pga. det. Men då kanske det återigen är värt för dig att avstå från sponsrade Lysa-länkar, för att undvika denna typ av misstankar om att du egentligen inte är mer oberoende än andra rådgivare, och att positiva utsagor om Lysa påverkas av att du kan tjäna pengar på Lysa.

Är det inte skillnad på att vara oberoende (självständig, fri, obunden, oavhängig, neutral, suverän, autonom) och opartisk (rättvis, neutral, objektiv, ojävig, oväldig, förutsättningslös, alliansfri, avvägande, nollställd, partifri)?

Menar du verkligen oberoende eller menar du opartisk?

Jag vill nog påstå att Jan är ganska eller kanske tom. helt oberoende i den mån att han inte står och faller med en samarbetspartner, som du säkert vet så har han många kassaflöden att luta sig på.

Men jag tror definitivt inte att han är opartisk, och det tycker jag inte att han ska vara heller. Om något så tycker jag han borde vara MER partisk och vara en starkare röst för marknadsportföljen.
Men jag köper också resonemanget att inte vara fundamentalist, marknaden förändras och man måste hela tiden anpassa sig.

Som vanligt gäller det alltid att hålla sig välinformerad och att inte följa råd okritiskt, gör din egen analys.

Tror du att Rikatillsammans finns pga Lysa, eller tror du att Lysa finns pga Rikatillsammans? Eller varken eller?

Vad är problemet med ett samarbete?

På Lysas hemsida kan vi läsa mer om samarbeten.

Ersättning

"Som Affiliate till Lysa får du en fast ersättning om 130 kr ex moms per ny privatkund som registrerar sig via din länk. För nya företagskunder ligger nivån på 390 kr ex moms per ny registrerad kund. Ersättningen betalas ut kvartalsvis och summan gäller för alla Affiliates, stora som små.

Vi har också tydliga riktlinjer för vad våra Affiliates får och inte får säga. Detta dels för att följa lagar och regler, men också för att säkerställa att vi (tillsammans) inte far med osanning eller vilseledande information."

Har Jan sagt eller påstått något som inte är sant eller som är direkt vilseledande?

"Finns det fler ersättningsnivåer?
Nej.

Vad händer om en Affiliate slarvar?
Förtroende för våra kunder betyder allt. Det finns gott om aktörer där ute som lockar, lovar och skönmålar sina råd, produkter och tjänster med vilseledande information. Se Lysa som motsatsen till dessa."

Vad är kritiken mot Lysa?
i fondfaktabladen kan vi läsa:

“Målsättning:Fondens målsättning är att, genom investeringar i aktiemarknader, sett över längre tidsperioder (5-10 år) uppnå en avkastning om 6-9 procent årligen.”
“Målsättning:Fondens målsättning är att, genom investeringar i räntemarknader, sett över längre tidsperioder (5-10 år) uppnå en avkastning om 0,5-3 procent årligen till måttlig risk.”

.
.
Man har levererat i linje med målsättningen.
.
.

2 gillningar

Lek med ord nu. Men om man är ekonomiskt beroende är det svårare att vara opartisk, är min poäng. På samma sätt som en pensionssäljare har incitament att vara partiskt om han tjänar mer på vissa lösningar än andra.

Jag vet inget om hur många kassaflöden Jan har att luta sig mot. Det var därför jag ställde frågan - som jag inte fått svar på ännu - om hur stor andel av intäkterna som kom från Lysa.

Rikatillsammans och Lysa kan säkert finnas utan varandra. Men problemet är att samarbetet ger ett incitament för Rikatillsammans att vara partiska till Lysas fördel. Det är samma sak som när ”rådgivare” som vill sälja bank- eller pensionslösningar har provision på vad de säljer; alltså att det ger ett incitament att misstänka opartiskhet.

Jag läste mycket positivt om Lysa här innan jag insåg att det fanns ett sponsringsförhållande. Det gjorde att jag genast drog öronen åt mig och började fundera på om allt positivt som skrivs om Lysa kanske beror på att det finns pengar att tjäna på det. Sen kanske det inte alls finns någon partiskhet och jag är överdrivet misstänksam mot sånt här. Men detta förhållande ger i alla fall upphov till misstankar/funderingar om det.

Du undrar om Jan har sagt eller påstått något som inte är sant eller som är direkt vilseledande? Jag vet inte vad du menar med ”direkt” vilseledande. Men som jag skrev känns det fel för mig att först läsa mycket om Lysa och hur bra det är, och senare inse att det föreligger ett samarbete med Lysa och att det kan gynna Jan ekonomiskt att skriva så. Det är lite som fråga 27 bland vanliga frågor

”Vad tjänar du och Caroline på att jag väljer en fondrobot eller en global indexfond?”

Där är svaret följande:

”Om du använder en länk utifrån det du läser i den här kom-igång-guiden så är svaret: 0 kronor. Vi har med flit valt inte göra något samarbete eller ha några sponsrade länkar så att du kan vara helt trygg i att vi rekommenderar det som är bäst. Det gör vi även i vanliga fall, men gissningsvis så känner du inte oss än, och då är det bättre att vi tar första steget i god tro. Sedan kan du alltid stödja oss via någon av våra plustjänster som du också tjänar pengar på.”

Det är ju visserligen inte osant. Men det utlämnar ju information om att de faktiskt tjänar pengar om man väljer en fondrobot via en sponsrad länk, även om det inte finns någon sådan sponsrad länk just i kom-igång-guiden.

2 gillningar

Vi är många som hänger här som inte har en enda krona på Lysa.

Det är sunt att vara alert och reflektera. Oavsett om man läser på nätet, i papperstidningar eller pratar med människor bör man alltid tänka efter själv istället för att svälja allt rakt av. Hur kan jag applicera detta på mitt liv? Bör jag göra det? Är det här sunt och följer det mina värderingar? Det spelar ingen roll vilket ämne det handlar om. De som inte tänker efter själva hamnar förmodligen i större problem i livet än att starta ett sparande på Lysa.

Samtidigt bör man passa sig så att man inte avfärdar saker för att de inte är perfekta. Jan skapar en plattform som är till stor nytta och glädje för oerhört många människor. Många läsare har tjänat ekonomiskt på honom och inte minst fått möjlighet att reflektera över olika livsfrågor som ligger utanför det ekonomiska området. Jag utgår från att många läsare aldrig betalat en enda krona till honom, mig inkluderat.

Det är lätt att leta fel, kritisera och riva ner, det är svårare och kräver mer energi att bygga upp och hitta lösningar. Därmed inte sagt att konstruktiv kritik är dåligt. Tycker du att din kritik står i proportion till det positiva du får ut av bloggen? Är det något som skadar dig eller dina medmänniskor? Är det här en prioriterad strid att ta? Med forumet ger Jan dig en plattform att fritt argumentera för de investeringsstrategier du föredrar framför Lysa.

19 gillningar

Jag ska vara helt ärlig att jag tycker att den här typen av diskussioner är väldigt knepiga. Framförallt när de inte innehåller något konkret realistiskt förslag på “gör så här” bortom “sluta gör det du gör” eller “det borde vara annorlunda”. För att det som sägs implicit - överdrivet för tydlighetens skull - här är:

Jans integritet är så låg att han kommer att sälja ut sig och berätta för sina läsare att det som är bäst är det som ger bäst betalt. Han är prostituerad bloggare i händerna på den som betalar bäst.

Det vill säga att det som egentligen ifrågasätts är min intention. Det är klurigt att i en sådan diskussion vara helt objektiv och inte känslomässig. Jag ber därför om överseende på förhand i den här diskussionen då det är svårt att ha en engagagerad diskussion med känslor i skrift. Det blir väldigt lätt misstolkningar och missuppfattningar. Å andra sidan är det en viktig diskussion att ha.

För mig faller ovanstående argument på sin egen orimlighet. Man driver inte en blogg i 13 år på en här nivån genom att sälja ut sig. Det skulle märkts. För ena veckan skulle det rekommenderats det enda och den andra veckan den andra.

Tvärtom är det så många beslut som jag har tagit som har kostat mig pengar för att hålla kvar på mina värderingar, t.ex.

• Nordnet betalade under en period 300 kr för en ny kund
  • Avanza betalade över 200 kr
  • Savr betalade över 200 kr
  • Lysa betalade 100 kr

Enligt det implicita påstående i tråden borde jag då ha rekommenderat i fallande ordning Nordnet, Avanza, SAVR och LYSA. Då har jag inte ens tagit med IG Markets och andra aktörer som betalde mångdubbelt mer. Eller när jag gick genom kreditkort och kunde få 800 kr för ett American Express per ny kund men valde att rekommendera Revolut som gav 0 för det var ett bättre kort. På samma sätt som LYSA betalar minst av de andra fondrobotarna.

Jag får även varje vecka förslag från företag som vill annonsera om diverse fonder, investeringar och liknande som jag tackar nej till för att det går inte i linje med mina värderingar eller det jag pratar om på bloggen.

Ändå rekommenderar jag väldigt många gånger det jag inte får betalt för, t.ex. i dagsläget Nordnet, Revolut och ytterligare några aktörer som i Corona-tider tagit bort affiliate-ersättning. Vidare har bara beslutet att ta bort banners kostar lätt 250 000 kr på årsbasis.

Den vägen jag har valt istället är att hålla en konsekvent linje kring:

1. Hålla mig till det som objektivt är bäst (dvs det som rekommenderas av forskningen)
  2. Jag är nog den tydligaste bloggen i Sverige kring uppmärkning av reklam. Jag färgar sponsrade artiklar, jag lägger ut notis på artiklar som inte är samarbeten men har en sponsrad länk, jag märker upp sponsrade länkar och så vidare.
  3. Jag placerar väldigt mycket pengar i mina egna portföljer och det jag själv gör för att sitta tyngre än den genomsnittlige läsaren i det som jag rekommenderar. Lysa är t.ex. min enskilt största investering eftersom det är det jag rekommenderar mest.
  4. Jag har till och med tackat nej till möjligheten att bli delägare i LYSA
  5. Jag bjuder konsekvent in till diskussioner och gäster som INTE delar min åsikt om t.ex. LYSA. Både i de ordinarie avsnitten och här på forumet.

Så hjälp mig istället hur jag kan göra det bättre bortom “sluta ha reklam”. För visst jag kan sluta ha reklam, men då kommer nästa fråga - hur ska bloggen finansieras då?

• Till skillnad från Konsumenternas.se så får jag inget statligt anslag.
  • Till skillnad från DN, SvD, SVT, SR m.fl får jag inget statligt presstöd
  • Till skillnad från Aftonbladet / Expressen kör jag inga banners
  • etc.

Alternativet är ju att göra det hela till en betaltjänst. Skulle kanske gå, men det skulle ju vara väldigt tråkigt. Redan nu känner jag ibland att det vi gör Patreon borde komma fler till gagn. Men Patreon-intäkterna räcker inte till för att finansiera bloggen i dagsläget. De räcker till att ta de stegen jag har tagit.

Angående dina kommentarer

Jag delar inte den uppfattningen. Mig stör det med reklam för t.ex. American Express eller Fisher Investments som går emot allt det som jag skriver om på värderingsnivå. Då har vi inte ens pratat om hur de på den gamla sajten tog över hela första sidan.

Om du upplever skäl att ifrågasätta min intention eller råd så är det ju helt okej att inte följa dem. Det står ju var och fritt. Jag tycker en rimlig balans är att inte ha gjort precis det du skriver på de tre viktigaste nybörjarsidorna.

Tips till dig. Nästa gång, skriv gärna hellre:

I fråga 27 så skulle det känts bättre om du kompletterade svaret med information om att det finns sponsrade länkar på andra ställen på bloggen.

Istället för att antyda att jag har utelämnat saker med flit. Det gör det mycket enklare i alla för mig att ta till mig din feedback. Nu inser jag rationellt att du hjälper till - något jag uppskattar - men känslomässigt är det en längre resa som gör det jobbigare. Oavsett, jag har nu kompletterat svaret i fråga 27 med följande:

För tydlighetens skull: på andra ställen på bloggen har vi samarbeten och sponsrade länkar från andra banker, fondrobotar och fonder. Dessa är alltid tydligt uppmärkta. Läs gärna mer i vår annonspolicy.

Förhoppningsvis blir det än tydligare. Tack för pushen att göra det bättre.

Men återigen, jag är öppen för konkret förslag på hur tydligheten kan bli bättre eller realistiska alternativ som fungerar bortom “det borde vara annorlunda”, “sluta länka till LYSA”. Kanske en följd av 15 års arbete i styrelser där en av grundreglerna i styrelsearbete är: “Kritisera inte ett förslag om du inte har ett bättre förslag själv som du dessutom är villig att att ta ansvar för”. :slightly_smiling_face:

41 gillningar

Jag har svårt att tänka mig att en ekonomiblogg skulle kunna vara mer tydlig och transparent än RikaTillsammans. Har man följt bloggen ett tag så är det ju naturligt att Jan hänvisar till LYSA eftersom de dök upp på marknaden och implementerade hans strategi. Jag är snarare imponerad av att han inte har letat fel hos dem eftersom de inkräktar på hans egna portföljkonstruktioner.

21 gillningar

Jan och Caroline har vad man brukar kalla för -

Skin in the game.

De outar sig själva, alltså utsätter sig publikt för denna typ av kritik och besvarar den när det är värdigt.
De investerar själva i det de rekommenderar.

Det enligt mig, gör denna hemsida till en av de vettigare.

Kommer alla råd man får här vara de rätta, kanske inte just för dig eller mig. Kan de hjälpa oss att skapa en nyanserad bild av vad som är rätt för mig eller dig? Ja absolut!

Förr i tiden så var den som startade kriget längst fram i ledet, och dog således när den tagit fel beslut. Idag är det för det mesta inte så, vilket jag själv tycker är viktigt. Vi vet inte alls vart världen kommer ta vägen, men om Jan rekommenderar en investeringsfilosofi och han själv väljer att sätta sina egna pengar på det, så kommer jag lyssna. Han kommer också explodera med mig om vi har tagit samma beslut. Med det sagt betyder det inte att jag måste agera på det Jan väljer att rekommendera.

Sen kommer jag aldrig ha något emot om Jan tjänar pengar på det han gör, sålänge jag också tjänar på det, antingen genom att bli en bättre människa och även lite rikare än innan. Jan kommer kanske tjäna mer än mig, men livet är orättvist och lär man sig att acceptera det samt släppa sitt inre självs tre-åring så blir man även lite lugnare. :grinning:

11 gillningar

Tack @ramagon. För att bevisa skin-in-the-game så kommer här en skärmdump på ett av mina LYSA-konton. Jag kommer ta bort bilden inom kort för att jag har inte någon större lust att skylta med den här informationen över längre tidsperioder.

4 gillningar

Lagom är bäst Jan. Haha. Själv tycker jag att Ni gör ett bra jobb. Jag har inget emot att du tjänar pengar på bloggen. Det är helt naturligt. Du rek bra produkter. Lysa fondrobot. Globalt egen portfölj. Global indexfond. Det är bara trygga och billiga val långsiktigt. Sedan om du avviker i din privat sparande har vi ingetting med att göra. Vi sparar alla lite annorlunda själva. Vissa följer dina råd till 100%. Vissa väljer 100% Sveriges indexfond eller 100% LF Global indexnära. Vissa har mer räntor i portföljen. Det som är viktigt om vi håller oss till billig index eller Lysa och max 0.40% i avg kommer vi bli nöjda långsiktigt. Bra jobbat Jan och man kan inte klaga på din Lysa konto :grin::+1:!

3 gillningar

Haha, tack @Jacke77. Mest nöjd är jag faktiskt med att det syns tydligt att jag gjorde insättningar i perioden februari-mars. Läskigt som tusan var det, särskilt när det backade -10 % dagen efter insättningen. :joy:

2 gillningar

Ja det är sådant vi får leva med. Men du vet att börsen är härlig långsiktigt! Allt brukar ordna sig. Som man brukar säga tiden läker alla sår. :grin::+1:

1 gillning

Jag vet inte många liknande sidor med någon lika transparent och öppen kring vad som rekommenderas, varför och vilka kopplingar de har till olika aktörer. Snarare att den här sidan med tanke på mängden innehåll är en förebild för många andra sidor hur man kan hantera dessa saker.

6 gillningar

Lejon!
Tycker du att Jan och hans familj skall leva på vatten och luft?

Givetvis måste man dra in pengar.

Det är bara att använda sitt sunda förnuft. Jag använder inte LYSA, men har stor behållning av Rika tillsammans ändå.

9 gillningar

Jag tycker TS har en viss poäng. Det är rätt tjatigt med ”till exempel Lysa” som upprepas likt ett mantra. Någon invände att Bolmesson och Bolmesson faktiskt måste tjäna pengar på något, men strikt taget är det inte mitt problem. Om det är så att de nämner Lysa hela tiden för att ha råd med mat på bordet, så är ju det inte något som gör att anledningen att ifrågasätta integriteten mindre. Snarare tvärtom, är de beroende av Lysa så ökar ju incitamentet att inte förhålla sig objektiv till dem.

Å andra sidan: Jag begär inte att bloggen och poddarna helt ska utformas för mina egna preferenser. Jag har själv inga pengar i Lysa, utan tycker det är kul att ombalansera och hålla koll själv. Men för de allra flesta är en fondrobot bättre än deras nuvarande eller obefintliga sparande - betydligt enklare att upprätthålla adekvat risknivå än att så att säga manuellt ombalansera. Antagligen är det värt den lilla avgiften. Sen vet jag inte vilken fondrobot som är bäst, nog inte så stor skillnad. (Skillnaderna ligger inte mellan olika robotar, utan mellan robotar och inte alls.)

Den småsparare som med hull och här sväljer ”till exempel Lysa”-budskapet fattar antagligen ett ganska klokt beslut.

För övrigt, om man som jag störs lite av Lysa, illa dolda sponsrade budskap/avsnitt (som med den där juristen i Västervik…enligt uppgift i podden Sveriges skickligaste inom sitt område. Typ), så kan man ju stöda RikaTillsammans på Patreon. För vi får nog finna oss i att Jan Bolmesson är och förblir närig och vill ha in pengar.

För att ge lite perspektiv. Podden har 100 000 månadslyssnare och bloggen har ca 350 000 besök en vanlig månad.

• Hur många av dessa tror ni har kompetensen som finns i det här forumet?

Jag påstår att det är högst ett fåtal av dessa som har den kompetensen eller intresset att de ens hänger i forumet. Det är ju bara kolla hur många av dessa 350 000 besökare som klickar in i forumet. Det är högst ett fåtal, de mest intresserade eller närmast sörjande. :slightly_smiling_face:

Givet att det finns väldigt många andra ekonomipoddar och bloggar som pratar om allt från enskilda aktier, till fonder till alla möjliga konstigheter, då har jag valt en linje där jag pratar om

Något som är så enkelt att faktiskt ALLA kan göra det

Jag tar gärna emot förslag på något som är bättre än att rekommendera LYSA för en majoritet av människor som INTE har din kompetens och INTE har ditt intresse och INTE har din möjlighet att lägga ner tid på det.

Jag har gjort det här i 25 år och jag vet inget bättre alternativt än LYSA - oavsett om jag fick betalt av dem eller inte. Alternativet är som vissa framför att välja Avanza Global endast eller LF Global, det skulle man kunna argumentera för, men i valet för någon som är ointresserad så tror jag ändå att LYSA är ett bättre alternativ.

Det blir dessutom en sådan diskussion på detaljer att det är svårt för någon oinvigd att hänga med på - t.ex. interna beskattningen i Avanza Global vs LYSA Aktier C där jag på riktigt påstår att det inte går att urskilja huruvida den ena är billigare eller bättre än den andra. Det blir dessutom en smaksak som om man anser att MSCI World är bättre eller sämre än MSCI ACWI. Den diskussionen är jag upp till vilken dags som helst här på forumet mellan oss mest intresserade.

Min tes är vidare:

Bättre ATT folk kommer igång med ett sparande än att det inte gör det.

Av samtal med Nordnet vet jag t.ex. att när jag rekommenderade dem, så var det väldigt många som öppnade konto hos dem, satte in pengar MEN sedan gjorde de inget mer. Det vill säga de kom aldrig igång. Om du går till LYSA, det går inte att sätta in pengar och inte komma igång. Återigen blir det bättre med LYSA än med en Avanza/Nordnet-lösning som inte har något med en ersättning att göra.

Sedan har jag dessutom en tro att de flesta som tror att de är bättre än LYSA är ute och reser. Lite enligt @ramagon fantastiska inlägg om olika nivåer av investerare här. Jag ser så sjukt mycket övertro på egen förmåga, men det fina där är att marknaden lär folk ödmjukhet över tid. Men det kräver ofta 10-15 år innan man fattar det. Jag började investera 1996, först mer än 12 år senare fattade jag marknadens feedback. Sedan är det bara gratulera om du är en av de 4 av 1 000 som slår index konsekvent.

Det här tycker jag är en sjukt trist kommentar. Det är helt okej att varken lyssna på podden, hänga på forumet eller läsa på bloggen om det inte passar. På allvar. Jag kan ge så sjukt många exempel på saker jag hade kunnat göra om jag var närig som jag inte gör, problemet är ju att dessa aldrig syns. Allt från att t.ex. inte ta permitteringsstöd, inte ta presstöd, inte ta bannerannonser, tacka nej till samarbeten och etc. T.ex. för avsnittet med juristen har jag inte fått en krona. Men visst, en värld där allt är gratis lär ju fungera mycket bättre. Det är nog bara jag som har missuppfattat hur ekonomi och världen fungerar där ute. :frowning:

29 gillningar

Jag är också ny här, men helt ärligt tycker jag om något att dem är oerhört transparanta i både poddar och artiklar. Om något är tveksamt markerar dem det som sponsring (som i ”tjäna pengar på ditt boende” podden) för att bara på säkra sidan. Länkar, artiklar etc är tydligt märkta. Dessutom kan man ju se på podden med de avsnitt som tex Coeli Global där de tar in folk som inte alls håller med Jan. Det är alltid lättare att ta in folk som håller med dig, så de ska ha en eloge att ta in folk som inte håller med dig och låta dessa människor ställa dig svåra frågor.

Så om något skulle jag nog säga att de är den mest transparenta källan jag sätt på länge och har en stark etik mot vilka som sponsrar och vilka de framhåller.

Har dem preferenser? Självklart, men det är ju därför vi lyssnar på dem! Baserat på deras kollektiva erfarenhet, vad är deras slutsatser och hur investerar de själv sina pengar. Ärligare än så kan ingen bli. Att dem sedan tycker starkt i frågor (tex Lysa) är bara naturligt då dem är ju investerade i sina riktlinjer.

12 gillningar

Ja precis. Det är helt okej att inte lyssna på podden, läsa på bloggen eller besöka forumet. Det är ungefär det jag skriver. Alla besökare får så att säga gilla läget. Vill man istället besöka någon sajt inriktad på privatekonomi som är helt igenom ideellt driven så kanske det går att hitta någonstans. Jag vet inte.

Personligen har jag inget mot att du tjänar pengar på sajten. Jag lyssnar på podden, läser och skriver på forumet ibland för att det är lärorikt, för mig. Alldeles oavsett dina intäkter.

Det är väl mer på marginalen som jag kan störas. Ibland lite tråkiga sponsrade avsnitt, och tjatigt med ”en sparrobot till exempel Lysa”. Å andra sidan är det få medier som endast tar in reklam som jag inte störs av. Jag läser DN, men inte all reklam där jag gillar heller.

Så därav att jag skrev att du vill tjäna pengar på det, därav reklamen. Den som inte accepterar det behöver inte gå hit. Om man accepterar sponsrat innehåll, gillar bloggen/podden/communityt, men tycker det blir fel ibland kan man stöda RikaTillsammans på Patreon. För intäkter vill du ju ha. Jag tror aldrig jag klickat på en referallänk, så för mig känns det också bra att stöda RikaTillsammans på annat sätt.

(Ok. I avsnittet jag talar om så påas artikeln med ”… och kan vara sponsrad eller innehålla uppmärkta sponsrade länkar”. Så trodde du hade fått betalt.)