Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?

Jan, ju större ditt varumärke blir desto fler påhopp kommer du att få. Det betyder inte att det är något fel på varken varumärket eller på dig. Det är bara ren matematik. Lyssna på oss som hissar dig istället för de som dissar. Vi är i förkrossande majoritet! :heart:

Det var trösten. Här kommer medicinen: Glöm inte Dunning-Kruger effekten!

image

För dem som inte är bekanta med den så säger den enkelt uttryckt att vi ibland är för inkompetenta för att se vår egen inkompetens.

Men den säger också att vi tenderar att underskatta andras kompetens när vi själva är oerfarna. Och att vi tenderar att överskatta andras kompetens när vi är erfarna.

Märk väl att båda är lika stora misstag.

Att som erfaren överskatta andras kompetens kan verka ödmjukt men är bara naivt. Som ledare behöver man förstå sig på de man leder. Och det finns alla möjliga sorter…

Det enda förhållningssättet som jag funnit håller i längden är att möta de som inte vill förstå eller vill förstå fel med kärleksfullt jämnmod. Jag har fått träna mycket på det i mitt yrke men framför allt har jag fått träning av mina barn. Dina barn är ännu små. När de blir tonåringar kommer du bli varse vad jag menar. Och när du fått genomlida att de för femtielfte gången anklagat dig för än det ena och än det andra och det första är mer grundlöst än det tredje så tror jag att du kommer ta trådar och inlägg som dessa med ro. :slightly_smiling_face:

Hoppas du inte upplever mitt inlägg som förnumstigt och mästrande. Det är i så fall bara min medelålder som gör sig uttryck. Jag tycker i alla fall att både du och RT är toppen och att du är en ovärderlig röst i etern för oss småsparare!

6 gillningar

Det här är ju ett känsligt ämne och jag märker att många vill försvara den här sidan eftersom den är viktig för dem.
Men det är klart att rikatillsammans kunde valt att gå samma väg som småspararguiden och varit mer oberoende. De har en tydligare uppdelning mellan när de folkbildar och när de gör reklam för sina betaltjänster. Men det kommer med sina ekonomiska nackdelar, jag vet inte om småspararguiden kommer klara sig ekonomiskt. De verkar inte heller ha möjlighet att producera lika mycket innehåll som rikatillsammans.

Du får gärna komma med konkret förslag @SeekingBeta med hur du tänker dig det. Det är det som jag saknar hela tiden i den här tråden för det enda jag ser är åsikter som kan sammanfattas i ”det borde vara annorlunda”.

Konkreta och realistiska förslag som tar hänsyn till mer än en parameter och därmed även är ekonomiskt hållbara. Det är lätt att ha åsikter om en parameter som är viktig för en själv, det är svårare att få ihop en helhet. Eller som man säger i sportsammanhang - det är lätt att ha åsikter från läktaren och en helt annan sak att vara på spelplanen.

För jag har inget problem att göra saker annorlunda eller bättre.

Jag tycker Småspararguiden är duktiga och gör ett bra jobb men deras affärsmodell med att sälja timmar passar inte mig av många anledningar. Främst eftersom antalet timmar är begränsat på dagen och det är en ineffektiv affärsmodell som inte är skalbar. Dessutom innebär den en hel del regulatoriska aspekter som jag inte har något intresse av eller komptens för.

1 gillning

Jag tycker Jan att det är riktigt bra som det är. Störs ej av reklam eller att du är inte helt oberoende så länge det inte kostar mig något direkt. Du ger riktigt goda billiga råd. Kör så här och det kommer bli riktigt bra långsiktigt för Oss alla.:hugs::grin::+1::raised_hands:. Ibland undrar jag Jan vad är det folk vill? Frågan är om man kan göra det bättre än så här utan att ta ordentligt betalt? Då vill jag inte vara med :grin:. Goda råd ska man få så billigt som möjligt. Det är det man får på den här fina bloggen :+1:.

4 gillningar

Är bra som det är Jan. Ni gör ett superjobb. Bara för att ett fåtal pers stör sig betyder inte att resterande tiotusentals gör det. Ha en fin jul :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jan har byggt en kanonblogg.
Han och Carro är mångmiljonärer. Va gör det om de får enstaka ersättning?
Vill man inte läsa så surfa inte in. Smårspararguiden tar väl också betalt för sina råd via mail, hörde nån nämna nån hundring?!
Dessutom producerar ju rikatillsammans mycket material. Och anser man dem vara icke oberoende så ta inte råden då.
Tänk så mycket vi diskuterar på forumet helt utan avgift, bara det är väl värt mycket för oss småsparare?
Jag tycker Jan bara skulle rekommenderat LYSA i sin kom igång guide för detta är ju investeringsstrategin som genomsyrar bloggen.

1 gillning

Det är bra rekomendera egna portföljer.Global index fond och Lysa och max 0.40% i avg .Att rek bara Lysa är fel. Då skulle Lysa inte vara dyrare än 0.20% i avg.:+1:

Tycker detta format är mer oberoende än en oberoende rådgivare du betalar. Som jag skrev i en annan tråd kan dessa drivas av incitament att dra ner på klienternas riskprofil för att slippa en skitstorm av arga klienter som kräver skadestånd eller avslutar engagemanget när det svänger på börsen. Vad riskerar Jan och Caroline, ett argt mejl? Här får du ett smörgåsbord av olika möjligheter och får sedan fatta ditt eget beslut.

1 gillning

Det är klart att oberoende rådgivare som småspararguiden måste också få betalt på något sätt för deras goda jobb de gör. Det finns 99% av gratis material rådgivnig på småspararguiden att man behöver inte betala en krona för det. Vad gör Lysa? De gör nästan samma sak att de inte avviker så mycket i från Global indexfond för ganska rimmlig års avg. Vad gör Jan med sina portföljer som han rek? Han avviker inte så mycket i från global index fond. De gör alla ett riktigt bra jobb för Oss småsparare. Vad rek pensionsmyndigheten och deras råd för privat sparande? Global indexfond. Vad rek konsumenternas.se? Global indexfond. Alla sådana riktigt bra tjänster ger nästan samma råd. Likadant kollektiva tjänstepension entre lösningar. 80% Global index. 20% Sverige index.

1 gillning

Jan och Caroline är människor, som har åsikter och saker de tror på, det måste man respektera och man måste tillåta sig själv att vara kritisk till deras åsikter. Men ska man komma med kritik, så får man också komma med förslag på förändring och förbättring. Sen är det kutym att klaga för klagandets skull, inte bara på nätet (men kanske lite mer där).

Det Jan skriver om som är sin grundtes kan jämföras med att det finns fem miljarder typer av dieter, lika många lösningar finns det i finansvärlden på att tjäna pengar. Jan förespråkar den enklaste dieten av dem alla - Ät mindre, rör dig mer. Det kan översättas till spara mer, investera i saker du förstår. Nästan alla kan förstå en sådan jämförelse, även den oinsatte nybörjarspararen. En bra jämförelse till ett avsnitt @janbolmeson ? :smile:

Det största problemet med detta är att det är extremt tråkigt, således lockar det inte så många, för vi älskar sensationella lösningar på allt. Med mycket i livet så tror vi att mer är bättre än mindre, avancerat är bättre än enklare. Jag kan då tycka att Jan är jäkligt bra som lyfter in intressanta personer att intervjua som inte alltid håller med honom. Att han fortsatt håller på sin grundtes att det ska vara enkelt tycker jag är starkt gjort.

Att vi sedan har möjlighet att vara med här och komma med förslag på förbättringar till portföljerna och allt möjligt är ju fantastiskt, för vi vet ju alla att 1+1 blir 11. :joy:

2 gillningar

Oavsett om de är oberoende eller inte så är Lysa en bra tjänst/produkt. Det är bra att de får betalt för att rekommendera en bra produkt. Jag vet inte om Jan har hjälpt Lysa och gett dem råd - tänker till exempel att Jan rekommenderar max 0,4% max avgift vilket jag tycker är lite arbiträrt men det är typ precis den avgiften Lysa har. Fast det är mindre än en halv procent så kanske därifrån det kommit från.

Strunta i att avgiften är lite högre en sekund, typ 0,18 procentenheter högre. Och tänk fördelarna med Lysa för den ordinarie spararen. Startar en person konto på Avanza måste de själv välja fonder - antagligen tar de några dåliga för deras preferenser på grund utav de inte vet inte tillräckligt om investeringar. På Lysa däremot så får man nästan de bästa fonderna och justering enligt risk, enbart för 0,18-0,3 procentenheter högre avgift.

Jämför inte rökning med lysa och Jan som en läkare som försvarar rökning i en rättegång. Lysa är en bra produkt för de allra flesta som man kan få betalt för att rekommendera. Vet inte exakt vad det är för samarbete med RikaTillsammans och Lysa men är det affiliate så kan du läsa här. https://lysa.se/affiliate

Lycka till

1 gillning

Hej Jack!
Jag anser enbart LYSA för den är mer marknadslik totalt sett. LF indexnära global är en bra fond men täcker inte “alla” marknader eller småbolag.
Därför för en nybörjare borde LYSA vara bättre ur perspektivet vad forskningen visar.
Samtidigt vet vi ju att viktigast är ju att ha aktier, vilken aktiefond spelar mindre roll.

2 gillningar

Småspararguiden och deras bok är bra. Men de har verkligen skalat ned valet av fond till minimalt, dvs en globalfond.
Läser man däremot deras bok Mer pengar för pengarna tycker jag de snubblar på mållinjen. De skriver ju bl a att man kan komplettera med tillväxtmarknad eller småbolag om jag minns rätt. Dvs forskningen kan inte utesluta dessa inriktningar.
Än värre är att de påstår att en europafond nästa är likvärdig.
Och de påstår att det viktigaste är att bara ha en bred billig indexfond.
Sålunda så deras råd på hemsidan rimmar inte riktigt med vad boken säger.
Tolkar jag in allt de skriver så enligt min mening borde en portfölj som har mer än LF global indexnära kunna ha bättre riskjusterad avkastning. Likaså då de påstår att valet av fond ej egentligen är riktigt avgörande kan jag då inte se problemet med att komplettera min globala indexfond.
Nja… en bra globalfond kommer långt men vinner inte i mina ögon. Lite mer av den totala marknaden skall vi indexkramare äga :slight_smile:

1 gillning

För min del är jag jätte tacksam för allt som denna blogg har get mig och alla fina människor här inne som hjälper varandra. Jan fortsätt att driva denna blogg som du har gjort du gör ett jätte bra jobb. Gott nytt år på er alla.

9 gillningar

Jag vet att det finns synpunkter på @janbolmeson som person. Speciellt på Flashback kring situationen på Better Globes. Jag som läsare känner att jag måste inte ta in precis allt Jan skriver om. Jag gillar hans idé om pengamaskinen. Om Investera istället för spara och slösa. Rikatillsammans är ett företag och Jan och Caroline måste se till att ekonomin går ihop.

Jag tycker Jan är transparent kring TrustBuddy. Han kunde lika gärna ha mörkat att det gick dåligt när TrustBuddy stängde ned och blåste spararna.

Det skapas bättre och bättre ”content” och det är bara att gratulera. Jan och Caroline kunde ha tjänat BETYDLIGT mer pengar om de ville. De är Sveriges största blogg kring privatekonomi. Tänk på alla samarbeten de kunde ha hakat på.

Just Lysa är verkligen ett dåligt exempel som @leijon drar upp. Lysa har det enklaste upplägget som vilken nybörjare som helst kan förstå. Har själv introducerat flertalet vänner till Lysa. Det är verkligen en Fire and forget lösning. Det du betalar för är automatiskt ombalansering. Tyvärr finns det inga andra fondrobotar som ens är i närheten. Antingen är de dummare än Lysa eller så är de dyrare.

@janbolmeson rekommenderar det han genuint gillar. Hans Patreons får ju tips vid nyemissioner osv.

Hatten av för Jan och Caroline.

4 gillningar

Jag är en otroligt källkritisk och misstänksam person som inte kunde något alls om privatekonomi och sparande för några år sedan. 90% av det jag kan idag har jag bloggen och podden att tacka för och har dessutom förändrat mina ekonomiska förutsättningar helt.

Det är problematiskt med diskussioner om en avsändares intention. Det handlar till slut helt enkelt om vad som är rimligt. Det kan ju vara så att hela Jan och Caroline har alla sina pengar i Tesla och istället lurar oss småsparare genom att skicka oss till tråkiga LYSA för att de i smyg är sponsrade, men det är inte särskilt troligt.

Jag har alltid upplevt Rika Tillsammans som föredömligt tydligt när de är sponsrade och liknande. Jan har ju dessutom inte alls alltid företrätt dessa aktörers intressen (tex. avrått från deltagande i Nordnets börsnotering).

Att följa bloggen i några år är snarare att få följa Jan och Carolins tankar och utveckling kring privatekonomi, vart än deras erfarenhet och forskningsläget leder dem.

Du (@leijon) nämner medicinsk forskning som exempel på ett fält där oberoende är garanterat. Inget kunde vara mer felaktigt. Tvärtom är hela forskningsvärlden så sammanflätad med olika intressen (olika forskningsmiljöer och privata intressen) att i stort sett varenda vetenskaplig artikel varudeklareras med vem som får pengar av vem och var alla arbetar. Påfallande likt transparensen på denna sida.

Du (@leijon) känner inte oss som är på det här forumet och vi känner inte varandra inbördes heller. Jag kan dock inte hjälpa att bli lite störd av att du skulle tänka att vi är så pass duperade i någon form av ekonomiskt pyramidspel utan att ana något själva.

Det är bra med ifrågasättanden och man måste tillåta både välinformerade sådana och den typen som framförs här av dig (i min mening inte särskilt välinformerat). Detta för att alla ska våga ifrågasätta. Därför vill jag trots allt tacka dig för att du lyfte din fråga och jag önskar dig lycka till med din privatekonomi, som jag antar förde dig hit från början.

Jag har full förståelse för att de som driver internetsajter vill tjäna pengar på sina sajter. Det är väl egentligen den allra största anledningen till att just skapa en internetsida. Frånsett alla som “bloggar” och lägger upp sina dagböcker på nätet istället för att skriva ner allt i en fysisk dagbok.

Har själv drivit sajter sedan 1994 med i huvudsak ett enda syfte och det har varit att tjäna pengar på dom. Samt naturligtvis att jag tyckt att ämnena jag sysslat med har varit otroligt intressanta och spännande och har varit mina hobbies oavsett om internet hade funnits eller inte.
Idag har jag i princip stängt ner all “näringsverksamhet” och kör bara sajterna som rena informations- och upplysningssajter UTAN ekonomisk vinning. Helt enkelt för att slippa intresset från skattemyndigheterna. Så idag sitter jag med ett par dussin .COM och .NET domäner som förvisso kostar mig några tusenlappar per år i domänavgifter men eftersom de ligger hos “freehosts” så kostar inte denna del mig några slantar.

Men åter till ämnet. Vill man inte bara driva en sajt som en ren hobby och man inte har den ekonomiska stabilitet så att man enbart kan leva av sina värdepapper i form av avkastning av dessa utan att man MÅSTE få en inkomst av sin hemsida så är det väl enbart upp till besökaren att avgöra hur opartisk sajtägaren är. Som jämförelse kan ju göras att Volvoåterförsäljaren som kränger Volvo självklart anser och tycker att Volvo är bättre än alla andra bilmärken. Tycker han annorlunda så blir han säkerligen utsparkad som återförsäljare.

Gott Nytt År 2021 mina vänner. :heart: