Nu är jag inte @janbolmeson men skulle tro automatiskt rebalansering är något som ses som positivt, speciellt vid börskrash då det är psykiskt jobbigt att logga in på Banken.
När man har varit med om krash en gång så gör man ganska mycket för att slippa känslan av hopplöshet igen.
Istället för Lysa så tar jag personligen alternativ kostnaden och har några hundratusen på ett sparkonto för att sova gott om natten.
Tvärtom. Jag skulle säga att nya sparare mycket lättare faller för frestelser eftersom de inte vet bättre (typ en kompis som säger att Ny Teknik är hett). Därmed helt perfekt att “låsa in” nya sparare i ett korrekt sparande tills de vet bättre. Jag själv har investerat i sex år nu och faller fortfarande för frestelser och portföljoptimering, nu har jag låst 85% i Lysa för att slippa allt sånt.
Inte heller jättelätt att få en helt ny sparare att öppna Excel då och då och räkna på ombalansering. Den stora massan gillar inte direkt att räkna siffror i Excel.
Jag har precis registrerat konto på forumet och det här blev första tråden jag läst igenom och första inlägget jag skriver. Jag började lyssna på podden för någon månad sedan när jag kör bil och ville ha någonting mer produktivt att lyssna på än vanliga skvalradion när jag kör ~50 mil ett par gånger i veckan. Jag började på avsnitt ett, lyssnade sedan på de avsnitt som rekommenderades i den och fortsatte sedan från avsnitt 99 och nästan alla sedan dess förutom några med ämne som inte intresserat mig.
Till att börja med, det finns inte en enda människa som är 100% oberoende och objektiv, vi har alla någon form av bias. Det som jag gillar framförallt med RT är att @janbolmeson är väldigt transparent med vad som är hans bias, det han känner till för vi har alla sådant som är undermedvetet som också påverkar, och lyssnar man på resonemangen så förstår man hur han kommer fram till sina ståndpunkter.
Sedan behöver man inte hålla med om ståndpunkterna, eller så är de inte relevanta om man har andra förutsättningar, men genom att jag kan förstå hur de arbetats fram så kan jag översätta det som ev är relevant till mina förutsättningar. Det är t.ex. inte ett problem att Jan gillar Lysa och pratar, eftersom man förstår anledningen till det, och eftersom det är supertydligt när det förekommer samarbeten och sponsring så är inte heller det ett problem.
Jag gillar mycket att det ibland bjuds in folk som har andra ståndpunkter, bland det roligaste är ju när avsnittet kommer till punkten värsta finansiella rådet och någon av Jan’s käpphästar blir slaktad… Inte för att det skulle på något sätt vara pinsamt för Jan, utan den andra personen har ju sin utgångspunkt och efterföljande diskussion gör att argumenten vässas och ofta kommer käpphästen stärkt ut från det. Alternativt så får kadavret grävas ner vilket också är en lärdom, fast jag kommer inte på just nu att det har hänt.
Enda gången det möjligen skulle kunna vara ett problem att det finns samarbeten och sponsring är om man följer RT för att få färdiga svar istället för att få tankespjärn till det egna tänkandet, men då ligger bristen inte hos RT utan i den egna beslutsprocessen. Jag har mycket förväntningar på att börja läsa forumet ordentligt, uppenbarligen finns det mycket kunskap här som både stämmer med mina åsikter och går emot dem som jag räknar med att kunna använda som input till min process enl mina förutsättningar.
Vill bara tillägga att jag har haft jättekul åt att Jan i 100+ avsnitt bashat Tesla när jag redan när jag började lyssna hade sett någonstans att han hade skaffat sig en… I rättvisans namn så är det ju aktien och inte så mycket bilen som Jan haft åsikter om, och det har han rätt i, fast lite kul är det ändå. Jag har precis lyssnat klart på avsnitt 216 där det i slutet kryper fram, och gick in på forumet för att läsa igenom biltråden när jag hamnade i den här tråden istället.
Säkert. Dessutom är han nog en jäkel på Photoshop, samt vass på att lura folk att följa honom på Instagram, precis som många andra på finans-insta. Allt för att kunna mjölka fåren.
Insåg att jag inte svarat i denna tråden på länge.
Jag vet inte om du / ni håller med - men jag upplever ganska tydligt att modellportföljerna har ett högst marginellt värde. I år har jag inte ens kört ett “Bästa fonderna” avsnitt eftersom det inte är särskilt värt det.
Jag ser egentligen två värde med portföljerna:
Om man inte kan använda en fondrobot (typ tjänstepension)
RikaTillsammans-portföljen (permanent portfolio) som en alternativportfölj
Anledningen till att vi har LYSA, är som jag skrivit många gånger att jag ser inget mervärde i att göra det själv. Jag har ingen anledning att optimera t.ex. på avgift, faktor eller motsvarande. Jag vill ha en lösning som är tillräckligt bra som inte kräver någon energi eller engagemang. För mig är LYSA det närmsta man kan komma det.
Nope, betalar exakt samma sak som alla andra. Till och med ersättningen är exakt som alla andra. Så inga perks förutom att jag har Patriks och Oskars mobilnummer.
Haha, exakt. Men det är faktiskt inte motiveringen. Tycker det är spännande att många tycker att det är konstigt att jag genuint gillar LYSA. Jag har det på riktigt i privat sparande, i företagens sparande, i vänners sparande, i mammas sparande, brorssonens sparande, barnens sparande och alla andra som är nära mig.
Ja, jag gör det eftersom jag har t.ex. tjänstepension på Avanza som jag inte kan ha hos LYSA. Jag gör det eftersom jag har RikaTillsammans-portföljen och det finns en del läsare som följer oss. Men i årets avsnitt så var jag tydlig med att “jag avråder inte, men jag rekommednerar inte heller modellportföljerna”.
Om jag dessutom skulle på intäkt så kan jag berätta att både Avanza och Nordnet väldigt länge betalade mer, nästan dubbelt så mycket per registrering än Lysa. Just nu vet jag inte hur det ligger då Nordnet har ändrat sitt avtal och jag inte vet vad det ligger på.
Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?
Här kommer ett provprat.
Jag vet att jag förut kanske har argumenterat annorlunda, så det här får vara en utveckling på resonemanget eller bara ett tillfälle att ha otur när jag tänker.
Om jag skulle få frågan idag så skulle först och främst be någon definiera vad som menas med oberoende. Men sedan skulle jag högst sannolikt svara att:
“Nej, jag är inte oberoende.”
Motiveringen är främst eftersom det är enklare för mig att svara det. Om jag svarar det så har jag ingen nedsida, inget att försvara och inget att argumentera för. För genuint så spelar det mig ingen roll hur du eller andra väljer att investera sina pengar.
Ersättningen för Avanza, Opti, Lysa, Nordnet m.fl. ligger alla i spannet 150 - 300 kr exkl. moms. Det spelar således faktiskt högst marginell roll för mig vad man väljer. Det är inte där slaget för mig står ekonomiskt. Men genom att säga att jag inte är oberoende så kan man slippa ett krångligt resoneman som man den som är skeptisk ändå inte kommer tro på - särskilt om man själv är driven av att fatta beslut baserat på ekonomisk ersättning.
Den andra uppsidan med att säga att jag INTE är oberoende så får det kanske lyssnaren eller läsaren att tänka till en gång till. De senaste åren har jag mer en gång tänkt på hur enkelt det hade varit att luras om man hade önskat det. Om jag kan ge upphov till mer och inte mindre kritiskt tänkande så är det bara en fördel tänker jag.
Håller med i sak men nackdelen med att påstå att man har incitament är allt måste ifrågasättas. Det går således knappt att läsa forumet utan att fundera på vad som blivit bortplockat eller läsa en artikel med en länk i ingressen.
Så det finns positiva sidor med att hävda oberoende (vilket du så klart också vet )
Du kanske borde göra en artikel på hur RT tjänar pengar för fullständig transparens?
Resonemanget låter rimligt. Men är inte den naturliga, men outtalade, följdfrågan på huruvida ni är oberoende eller inte: är råden därmed genuina eller inte?
En nackdel med att komma ut som ”icke oberoende” är väl just det att tipsen inte skulle uppfattas som baserade på gedigen analys utan på vad du får bäst betalt för att säga.
Jag tycker varken att ni behöver bli tydligare med era samarbeten eller ser någon anledning att misstänkliggöra era drivkrafter. Men det är väl detta en del kan läsa in i att vara icke oberoende.
Tycker ibland att den här tråden känns som att trampa Jan på tårna onödigt hårt. Jag uppfattar i vilket fall att RT/Jan hela tiden lägger sig vinn om att väl motivera sina ställningstagande/rekommendationer. Därmed har varje läsare god möjlighet att själv bedöma huruvida rådet är genuint och objektivt sett väl genomanalyserat och utan störande egenekonomiska influenser.
Jan jag kan inte hålla med mer!
Att driva denna community, detta forum, och alla sidospår som följer med är inte bara ditt jobb och din hobby, utan näst intill ditt liv.
Varför skall du inte få tjäna pengar på det? Skall däckfirman byta däcken gratis, skall tandläkaren slänga in en lagning på köpet, eller skall städerskan tvätta dina fönster också “när de ändå håller på”?
Sålänge du inte tar direkt betalt av oss som hänger här, så måste du ha vissa samarbeten.
Fullt förståeligt, och jag personligen tycker att du sköter det enormt snyggt och med mycket god fingertoppskänsla idag.
@Joel1980 du måste ha en relation med skatteverket, du måste inte har en relation med RT eller @janbolmeson
Vi är INTE och vill INTE vara en oberoende finansiell rådgivare som Småspararguiden som @Runnemo driver
Vi är INTE och vill INTE vara journalister som är oberoende från budskapet.
Vi är INTE och vill INTE vara oberoende forskare som skriver artiklar med vetenskaplig höjd
Som @T-bear så fint kastade ljus på: bloggen och podden speglar vår livsresa. Som du som följt oss länge så är det mycket som har skiftat längs vägen. Allt från att:
i Sydsvenskan tydligt sagt att vi hellre hyr än köper dyrt. Till att ett par år senare köpa ett dyrt hus med Malmö-mått mätt.
ha haft en 10 år gammal V70 till att köpt en ny Tesla Model Y förra året efter 700+ inlägg i forumet.
jag 2011 skrev en artikel om att dottern skulle bli miljonär när hon fyllde 18 till att senare ångra mig.
ha rekommenderat samarbeten som jag sedan ångrat och avslutat
ha dribblat runt med många alternativa investeringar till min återförsälskelse i indexfonder under året och rant i avsnitt 277.
Det vill säga att det som bloggen och podden är och kommer vara är en så autentisk bild av vårt livsresa som möjligt. Ibland med framgångar, ibland med motgångar, ibland - som i skrivande stund - trevande och ibland självklart, ibland bra och ibland dåligt.
Förhoppningsvis har det här också ett värde jämte de mer “oberoende” tjänsterna. För då blir vi de som besöker Konsumenternas och läser deras tips, vi lyssnar på Småspararguiden, läser andras böcker och när vi skriver / poddar så klär vi deras budskap med vårt eget liv, erfarenheter och reflektioner. Förhoppningsvis lyckas vi då göra det mer levande och tillgängligt.
Forumet har redan blivit så långt mycket bättre än jag någonsin trott. Det ser jag mycket som vårt tillsammans. Det har redan växt bortom mig och @carolinebolmeson och det är fantastiskt. Ja, så är mina tankar just nu.
Håller med och förstår. Samtidigt är ni ändå trots allt de mest autentiska oberoende konsument- och finansiella rådgivare med en journalistisk ådra, kanske just för ni inte är det, utan bara är er själva
Jag tänker på Robin Williams tal i Good Will Hunting. Det är en sak att kunna recitera från litteraturen. Det är en annan sak att ha levt och upplevt det.
Jag tror det är ett klassiskt, man lever och lär, och att inse sina misstag (som miljonärsdotter) och att det faktiskt kan vara skönt med en bättre bil när man kämpat för det är det inget fel med. Och uttalandet i Sydsvenska bjuder mest på ett gott skratt
Tack @JFB. Såg hela klippet nu. Jag har sett den filmen flera gånger och detta mindes jag inte alls. Förmodligen för att den träffar mer än jag skulle önska. Tror att det sammanfattar en stor del av @carolinebolmeson:s önskan också.
Tack @tankespjarn - du anar inte hur många gånger jag citerar dig och det.
Tack och lov tänker jag! För vem är idag 100% oberoende?
Alla som lever i samklang med andra pratar gärna om saker de gillar, saker de lärt sig eller upptäckt med sin sfär av människor. Det är i konstant förändring, för alla, även om vissa kärnvärden oftast finns kvar genom förändringarna.
Sen så är Jans och Carolines sfär lite större än många andras och det mesta finns också på pränt. Långt tillbaks i tiden, både på gott och ont.
Sen så ser inte jag några problem alls med sponsrade länkar eller betalda samarbeten som @janbolmeson och @carolinebolmeson själva ställer sig bakom eller kanske helt enkelt vill lära sig mer om. De samarbeten och länkar som dyker upp omges alltid, vad jag sett, av en klar tydlighet.
Övertydlighet sparar in mycket i tid och missförstånd. Även om det sen finns folk till allt! (Ett citat från min familj, när någon beter sig eller säger något helt knasigt och oförståeligt.) Så det är omöjligt att gardera sig till 100% i en sfär som är stor, men fördelarna är ändå fler än nackdelarna!
Det är det som är hela poängen. Ni är trovärdiga eftersom ni själva levt alla möjliga olika investerings inriktningar. Inte bara läst det och förstått teorin utan upplevt det och dessutom delat det med alla oss, live. Autentiskt is da shit
Fast det där är väl inte riktigt det som är frågan. Ni är inte är journalister, en konsumenttjänst, finansiella rådgivare eller forskare. Sedan spelar det ingen roll om man sätter ”oberoende”, eller ”inte oberoende” innan.
Gällande sakfrågan, om ni är beroende eller oberoende, jag antar att det har att göra med hur man definierar det? Definitivt mer oberoende än många ”oberoende” journalister (som vinklar utifrån ett nyhetsvärde, snarare än vad som är av vikt) och de flesta ”oberoende” finansiella rådgivare.
För min del bryr jag mig inte så mycket. Påstår någon att ni är helt oberoende så skulle jag inte säga emot det. Påstår någon att ni är köpta och beroende så liksom…och? Rika Tillsammans bör för de ekonomiskt intresserade vara en av flera inkällor.
Instämmer. Man ska alltid, utan undantag, vara källkritisk. Ibland får jag känslan av att somliga är aningen godtrogna. Men man måste göra jobbet själv, bedöma rimligheten i det som man läser, jämföra olika källor och ta konsekvenserna av det.