Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?

Med risk att väcka en gammal björn som sover så har jag gått och tänkt på den här tråden. Särskilt efter @T-bear kommentar i denna tråd:

Där jag står just nu och särskilt diskussionerna kring RT3.0 så skulle mitt svar på trådskaparens fråga:

Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?

Så skulle jag idag vilja säga ett tydlig NEJ.

• Vi är INTE och vill INTE vara en oberoende konsumenttjänst som Konsumenternas eller elpriskollen

• Vi är INTE och vill INTE vara en oberoende finansiell rådgivare som Småspararguiden som @Runnemo driver

• Vi är INTE och vill INTE vara journalister som är oberoende från budskapet.

• Vi är INTE och vill INTE vara oberoende forskare som skriver artiklar med vetenskaplig höjd

Som @T-bear så fint kastade ljus på: bloggen och podden speglar vår livsresa. Som du som följt oss länge så är det mycket som har skiftat längs vägen. Allt från att:

• i Sydsvenskan tydligt sagt att vi hellre hyr än köper dyrt. Till att ett par år senare köpa ett dyrt hus med Malmö-mått mätt.

• ha haft en 10 år gammal V70 till att köpt en ny Tesla Model Y förra året efter 700+ inlägg i forumet.

• jag 2011 skrev en artikel om att dottern skulle bli miljonär när hon fyllde 18 till att senare ångra mig.

• ha rekommenderat samarbeten som jag sedan ångrat och avslutat

• ha dribblat runt med många alternativa investeringar till min återförsälskelse i indexfonder under året och rant i avsnitt 277.

Det vill säga att det som bloggen och podden är och kommer vara är en så autentisk bild av vårt livsresa som möjligt. Ibland med framgångar, ibland med motgångar, ibland - som i skrivande stund - trevande och ibland självklart, ibland bra och ibland dåligt. :slightly_smiling_face:

Förhoppningsvis har det här också ett värde jämte de mer “oberoende” tjänsterna. För då blir vi de som besöker Konsumenternas och läser deras tips, vi lyssnar på Småspararguiden, läser andras böcker och när vi skriver / poddar så klär vi deras budskap med vårt eget liv, erfarenheter och reflektioner. Förhoppningsvis lyckas vi då göra det mer levande och tillgängligt.

Forumet har redan blivit så långt mycket bättre än jag någonsin trott. Det ser jag mycket som vårt tillsammans. Det har redan växt bortom mig och @carolinebolmeson och det är fantastiskt. Ja, så är mina tankar just nu.

Tack än en gång @T-bear, @JFB, @tankespjarn, @Caspian, @Aridos, @jayr, @angaudlinn, @Nightowl, @Ola_Morin, @esko, @Melwa, @alec, @jbl, m.fl. (fick inte tagga fler) som kontinuerligt puffar på mig i olika riktningar.

25 gillningar