Väl rutet broder!
Med risk att väcka en gammal björn som sover så har jag gått och tänkt på den här tråden. Särskilt efter @T-bear kommentar i denna tråd:
Där jag står just nu och särskilt diskussionerna kring RT3.0 så skulle mitt svar på trådskaparens fråga:
Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?
Så skulle jag idag vilja säga ett tydlig NEJ.
-
Vi är INTE och vill INTE vara en oberoende konsumenttjänst som Konsumenternas eller elpriskollen
-
Vi är INTE och vill INTE vara en oberoende finansiell rådgivare som Småspararguiden som @Runnemo driver
-
Vi är INTE och vill INTE vara journalister som är oberoende från budskapet.
-
Vi är INTE och vill INTE vara oberoende forskare som skriver artiklar med vetenskaplig höjd
Som @T-bear så fint kastade ljus på: bloggen och podden speglar vår livsresa. Som du som följt oss länge så är det mycket som har skiftat längs vägen. Allt från att:
-
i Sydsvenskan tydligt sagt att vi hellre hyr än köper dyrt. Till att ett par år senare köpa ett dyrt hus med Malmö-mått mätt.
-
ha haft en 10 år gammal V70 till att köpt en ny Tesla Model Y förra året efter 700+ inlägg i forumet.
-
jag 2011 skrev en artikel om att dottern skulle bli miljonär när hon fyllde 18 till att senare ångra mig.
-
ha rekommenderat samarbeten som jag sedan ångrat och avslutat
-
ha dribblat runt med många alternativa investeringar till min återförsälskelse i indexfonder under året och rant i avsnitt 277.
Det vill säga att det som bloggen och podden är och kommer vara är en så autentisk bild av vårt livsresa som möjligt. Ibland med framgångar, ibland med motgångar, ibland - som i skrivande stund - trevande och ibland självklart, ibland bra och ibland dåligt.
Förhoppningsvis har det här också ett värde jämte de mer “oberoende” tjänsterna. För då blir vi de som besöker Konsumenternas och läser deras tips, vi lyssnar på Småspararguiden, läser andras böcker och när vi skriver / poddar så klär vi deras budskap med vårt eget liv, erfarenheter och reflektioner. Förhoppningsvis lyckas vi då göra det mer levande och tillgängligt.
Forumet har redan blivit så långt mycket bättre än jag någonsin trott. Det ser jag mycket som vårt tillsammans. Det har redan växt bortom mig och @carolinebolmeson och det är fantastiskt. Ja, så är mina tankar just nu.
Tack än en gång @T-bear, @JFB, @tankespjarn, @Caspian, @Aridos, @jayr, @angaudlinn, @Nightowl, @Ola_Morin, @esko, @Melwa, @alec, @jbl, m.fl. (fick inte tagga fler) som kontinuerligt puffar på mig i olika riktningar.
Det är lite som att fåren vallar vallhunden
Håller med och förstår. Samtidigt är ni ändå trots allt de mest autentiska oberoende konsument- och finansiella rådgivare med en journalistisk ådra, kanske just för ni inte är det, utan bara är er själva
Jag tänker på Robin Williams tal i Good Will Hunting. Det är en sak att kunna recitera från litteraturen. Det är en annan sak att ha levt och upplevt det.
WHOOP!
Vilket fantastiskt exempel på ett av mina favorituttryck:
Tydlighet är snällhet!
Kommer fortsätta knuffa och puffa och bidra med - och få! Tro inget annat! - tankespjärn!
Jag tror det är ett klassiskt, man lever och lär, och att inse sina misstag (som miljonärsdotter) och att det faktiskt kan vara skönt med en bättre bil när man kämpat för det är det inget fel med. Och uttalandet i Sydsvenska bjuder mest på ett gott skratt
Tack @JFB. Såg hela klippet nu. Jag har sett den filmen flera gånger och detta mindes jag inte alls. Förmodligen för att den träffar mer än jag skulle önska. Tror att det sammanfattar en stor del av @carolinebolmeson:s önskan också.
Tack @tankespjarn - du anar inte hur många gånger jag citerar dig och det.
Tack och lov tänker jag! För vem är idag 100% oberoende?
Alla som lever i samklang med andra pratar gärna om saker de gillar, saker de lärt sig eller upptäckt med sin sfär av människor. Det är i konstant förändring, för alla, även om vissa kärnvärden oftast finns kvar genom förändringarna.
Sen så är Jans och Carolines sfär lite större än många andras och det mesta finns också på pränt. Långt tillbaks i tiden, både på gott och ont.
Sen så ser inte jag några problem alls med sponsrade länkar eller betalda samarbeten som @janbolmeson och @carolinebolmeson själva ställer sig bakom eller kanske helt enkelt vill lära sig mer om. De samarbeten och länkar som dyker upp omges alltid, vad jag sett, av en klar tydlighet.
Övertydlighet sparar in mycket i tid och missförstånd. Även om det sen finns folk till allt! (Ett citat från min familj, när någon beter sig eller säger något helt knasigt och oförståeligt.) Så det är omöjligt att gardera sig till 100% i en sfär som är stor, men fördelarna är ändå fler än nackdelarna!
Det är det som är hela poängen. Ni är trovärdiga eftersom ni själva levt alla möjliga olika investerings inriktningar. Inte bara läst det och förstått teorin utan upplevt det och dessutom delat det med alla oss, live. Autentiskt is da shit
Fast det där är väl inte riktigt det som är frågan. Ni är inte är journalister, en konsumenttjänst, finansiella rådgivare eller forskare. Sedan spelar det ingen roll om man sätter ”oberoende”, eller ”inte oberoende” innan.
Gällande sakfrågan, om ni är beroende eller oberoende, jag antar att det har att göra med hur man definierar det? Definitivt mer oberoende än många ”oberoende” journalister (som vinklar utifrån ett nyhetsvärde, snarare än vad som är av vikt) och de flesta ”oberoende” finansiella rådgivare.
För min del bryr jag mig inte så mycket. Påstår någon att ni är helt oberoende så skulle jag inte säga emot det. Påstår någon att ni är köpta och beroende så liksom…och? Rika Tillsammans bör för de ekonomiskt intresserade vara en av flera inkällor.
Instämmer. Man ska alltid, utan undantag, vara källkritisk. Ibland får jag känslan av att somliga är aningen godtrogna. Men man måste göra jobbet själv, bedöma rimligheten i det som man läser, jämföra olika källor och ta konsekvenserna av det.
Att försöka avskriva någon som icke trovärdig för att man får betalt för det man gör och därmed är köpt är ett vanligt knep av foliehattar, kvacksalvare och andra som vill tysta forskare som ägnat ett yrkelsiv åt att eftersöka sanningen mot betalning.
Saken är att de som är bra på det de gör får betalt för att någon tycker det är värt att betal för det. Och de tenderar att söka sig dit betalningen är bra. Därav att de bästa i princip aldrig är oberoende. Och man ska alltid lyssna på alla med vetskapen att de gör vad de gör med ett visst mått av egenintresse. Det betyder inte att de har fel i sak. Man behöver bedöma folks trovärdighet utifrån deras kusnkaper i sakfrågan och vad evidens man kan hitta att jämföra med.