Är inte Avanza Zero ett bra val då om man vill matcha index?
Den är ju gratis dessutom.
Är OMX 30 bolagen, så allt annat är uteslutet.
Anthon - vad menar du?
avanza zero är bara dem 30 högst omsatta bolagen på stockholmsbörsen, 30 bolag totalt. alltså väldigt få när det finns tusentals bolag i globala fonder
Ah okey, tack.
Sedan när då? Utan tidshorisont säger det inte så mycket. Har alla samma startdatum osv?
Jag hade städat enligt förslag. Det är ingen brådska, men rensar du lite efter hand och alltså byter så får du bättre överblick och potentiellt lägre avgifter också.
Det är utvecklingen sedan flera år tillbaka, och de har inte samtliga startats samtidigt.
Har börjat städa upp lite nu o rensat 13 fonder med dålig utveckling/potential, enligt min mening.
Då är det ju mer en kul grej, än rimliga jämförelsesiffror. Låt inte dessa påverka dina val.
Låter som en god start.
Jag är ny hos Lysa, men har sparat i fonder hos Swedbank i över 30 år. Efter en husförsäljning blev jag kvar i Swedbank, men har nu tröttnat på alla avgifter. Kan jag helt enkelt flytta från Swedbank ISK till Lysa ISK? Spelar det då ingen roll om det är hög- eller långkonjunktur? Sätta över allt direkt eller pytsa lite i taget?
(Tyckte den här tråden passade min fråga bäst. Är ny här……)
Hej!
Lysa har en funktion som heter ISK-flytt. Använder du den flyttas ditt kapital från ditt ISK på Swedbank till valt ISK på Lysa. Du slipper på detta vis en extra beskattning. Det kan gå mer eller mindre snabbt - 2-3 veckor anges vara normalfallet.
Vill du att det ska gå snabbare, ha manuell kontroll över förloppet och troligen minska tiden utanför marknaden, kan du sälja av fonderna på Swedbank och själv göra en överföring av kapitalet till Lysa. Du åker då på en extra beskattning. Många tycker den extra beskattningen är försumbar i det stora hela i detta fall, just med tanke på att tiden utanför marknaden troligen kortas ner i flytten. Du får själv känna hur viktigt detta är för dig.
Om du är fullt investerad i fonder på Swedbank nu, ser jag egentligen ingen anledning till att inte investera allt på Lysa direkt.
Stort tack för svaren.