Fondrobot vs Investor

Ett tips är att spara i Lysa/etc. som prioritet 1 - dvs. varje mån.
T.ex. en nyutexaminerad IT-expert med månadslön 34 000 kr kanske stoppar in 3-5 000 kr per mån.
Slår man ut detta på lång tid blir det bra resultat, dvs. det räcker med några tusen/mån.

Investor, samt andra bolag är bra också att spara i. Men se det mer som ett nöje eller lotto eller nåt.
Dvs. prioritet 2.
Du kan inte räkna med att framgångssagan fortsätter om 12 år t.ex. Kanske faller de många % och återhämtar sig inte förrän långt senare.
Jag brukar placera några extra hundralappar där, i just INV B. Har du lite extra över, köp lite “apple”, “microsoft”, “tesla”, och så vidare.
Det är kul att fylla portföljen med riktigt bra stocks. Problemet är att om du inte är Warren Buffett dvs. en slags expert på stock picking så är det extremt hög risk om man tittar på omvärlden.
Du kan inte med säkerhet säga att ens t.ex. Tesla kommer finnas kvar om 10 år.

Så mitt råd är:
Kör på din grej men jag skulle prioritera index nr 1 eftersom det slår allt annat över tid.
Glöm inte ett gediget buffertsparande + amortera på ev. lån. Detta är egentligen prio 0.

I videon säger WB att man kunde placera 10 000 dollar i en S&P500 indexfond 1942
= > plocka ut 51 000 000 dollars idag.
Motsvarigheten är alltså ca 510 000 000 kr (där du endast placerat 100 000 en gång i livet).

Detta visar den otroliga kraften av ränta-på-ränta-fenomenet.
Tumregel: ju mer du har desto mer får du.

Så funkar i regel världsekonomin :slight_smile:

Ett sista tips,
Problemet med index är att det tar lång tid att bli framgångsrik här.
Försök komma upp till 1Msek (1 000 000) så fort du kan vilket “löser det problemet” eftersom nu får du avsevärt mer i ränta/avkastning. Dvs. på större insatt kapital.
Detta stärker det s.k. ränta-på-ränta-fenomenet och nu går det betydligt fortare.

Har du bråttom försök spara mer i början av resan, kanske uppåt 10k per månad eller mer.
Släng in allt du tjänar typ.

När du väl passerat 1Msek är det en helt ny värld. Då kan du lugna dig med sparande också. Det går faktiskt relativt snabbt att komma upp i volym som nybörjare. Jag och min flickvän har redan passerat över en halv Msek och vi började relativt nyligen. Vi har även amorterat ner lån + planerar att bli av med studielån inom nästa år.

Prio 0 = buffertsparande + amorteringar
Prio 1 = index
Prio 2 = ev. stock picking på sidan, för att det är kul, lärorikt och givande (“lekhinken”)
Prio 3 = ge till välgörenhet när du är framgångsrik

Så skulle jag göra i alla fall < 3
Konceptet har varit framgångsrikt hittills :slight_smile: Vår ekonomi är bättre än någonsin.

Love
Maximilian

4 gillningar