LGI verkar upp ca 245% på tio år vilket blir 13,2% per år men det är ju mycket budgetunderskott, låga räntor, antagligen ökad skuldsättning och försvagad kronkurs bakom det.
Det i sig talar ju inte nödvändigtvis för den framöver.
Just nu verkar det ju vara poppis men andra motargument kunde varit varför skall man tro att världens andra bolag skulle utklassa svenska i avkastning? Förr sades det väl emellanåt att man skulle ha 10-15 aktier för riskspridning men kanske svårt att hålla jämna steg då?
Amerikanska börsen har ju emellanåt handlats dyrare men det har väl även påståtts att det är jättarna som har stor påverkan där vad gäller värderingen. Hur det är nu vet jag inte och kanske har och minns jag helt fel …
Personligen ser jag värdet i utländska tillgångar när kronan försvagas och inhemska när den stärks.
Jag gick från ca 15% till ca 35%, men har inte räknat exakt. Det föll sig naturligt när jag ändå gjorde en flytt mellan plattformar även om jag vet att man inte ska försöka tajma marknaden.
Jag köper på / ombalanserar globala aktier som vanligt. Säljer även bort en del SEK batchvis över tid.
Men, tror man på “aktien Sverige”, dvs att SEK kommer stärkas på lång sikt (tvärt emot trenden) så kanske det kan finnas en ide med att öka andelen SEK papper något. På kort sikt skvalpar det rätt mycket.
Sveriges börs har varit bäst de senaste 100 åren och källa på det är Nick Maggiullis bok “Just Keep Buing”. Nick är en mästare på data och har studerat världens börser för att finna de absolut bästa.
Vi har bolag i världsklass på Stockholmsbörsen och vi har hyggliga förutsättningar för bolag att verka här. Sverige är ett stabilt land politiskt osv trots den senaste tidens brottsvåg. Det är goda förutsättningar för bolag att frodas även de kommande 100 åren.
Bytte nyligen från Avanza till 25% billigare fonder på Levler
Can I ask, is this the reason LFI didn’t go up these days? I mean, it usually follows the ups and downs of the S&P500 and everything has been going up this week.
Translation:
Kan jag fråga om det här är anledningen till att LFI inte har stigit den senaste tiden? Jag menar, det följer vanligtvis upp och ner S&P 500, och allt har gått upp den här veckan.
Svenskarna har under flera år av kronförsvagning fått se sina globalfonder “valutadopade” när den svenska kronan försvagats mot dollarn. För varje dollar man köper fondandelar för som placerar i utländska aktier har man fått mer tillbaka i kronor. USA-fonder har helt enkelt gått bättre på grund av valutaeffekten än vad de annars skulle ha gjort.
Kronan har stärkts mot dollarn med över 3 procent på en vecka, som en följd av ökad riskaptit och Feds räntetopp.
Den minusavkastning som din USA-fond eventuellt alltså uppvisar från tisdagen är alltså en följd av en negativ valutaeffekt.
Jo min är upp senaste veckan.efter att räntesänkningen satte fart på börsen.
Valutan gör förstås att uppgången blir mindre, men valutan är bara en faktor och det finns flera parametrar att ta in. Stirrar man sig enbart på valutan är det lätt att det blir fel.
Oj intressant! Men bygger du dina framtida tankar om utveckling på hur det sett ut i historisk data? Eller tänker du att det är en trend som kommer hålla i sig? kul att höra hur tankarna går
Nej, men… Jag håller med. Att börja försöka ta hänsyn till valutor i sitt sparande är att krångla till det next level. Keep it simple. Eller. Don’t keep it Star Trek next generation advanced åtminstone.
Vi har rätt ok med riskkapital i Sverige gentemot Europa i stort men svenska bolag och miljardärer och ser man här kapital hamnar ju utomlands.
På utbildningssidan lyckas vi ju inte bäst. Skatterna är höga. Det importeras lågutbildade och kriminalitet och någonstans säkert lite minskad tillit. Vi har hög privat skuldsättning.