Global index när kronan stärks?

Någon som är duktig på hur valutor? Hur deras kurser rör sig över tid? Alltså volatiliteten. Jag tänker att även om kronan stärks i nuläget (vilket gör att globala fonden går sämre) så kanske det inte dröjer mer än några månader förrän kronan försvagas igen och att man då ”får tillbaka” det man förlorat. Hade varit intressant att titta på lite statistik kring valutor i samband med inhemska/globala fonder. Kanske ett förslag på nytt avsnitt @janbolmeson :smiley:

Bara för att vara lite motvalls :slight_smile: Jag kan tycka att en viss extra bias mot Sverige just nu har ganska mkt uppsida och ganska lite nedsida. Dels har vi kronan/USD men också en historiskt högt värderad US börs och en lågt värderad svensk börs. Jag har normalt en homebias på 20% men valt att öka den till 30% genom att allokera lite extra i Investmentbolag, Småbolag samt Sverige Index.

6 gillningar

Detta är väl bara intressant om man ska använda pengarna i närtid och då borde dom inte vara i en aktiefond från första början.

Jag kollade nu. Jag är uppe på ca 40% home bias nu. :partying_face: Men då resten ligger globalt så tar kurvorna i det närmaste ut varandra även om det tickar uppåt.

7 gillningar

Nyfiken, vad är motiveringen tänker du?

De senaste 100 åren har man bara fått sämre avkastning om man ägt något annat än Sverige eller USA. Inflationsjusterat är Sverige den bästa börsen de senaste cirka 100 åren. Ju mer annat mög man lägger till i en fond har man alltså fått sämre avkastning.

Källa på det där med att Sveriges börs varit bäst de senaste 100 åren är Nick Maggiullis bok “Just Keep Buing”. Nick är en mästare på data och har studerat världens börser för att finna de absolut bästa.

Vi har bolag i världsklass på Stockholmsbörsen och vi har hyggliga förutsättningar för bolag att verka här. Sverige är ett stabilt land politiskt osv trots den senaste tidens brottsvåg. Det är goda förutsättningar för bolag att frodas även de kommande 100 åren.

Tyska börsen, japanska, franska börsen och allt vad man nu kan lägga till i en globalfond har presterat sämre än USA och Sverige över tid och har alltså bara bidragit med sämre prestanda i en globalfond.

Fler innehav ger bättre riskspridning är devisen men jag är inte med på det tåget. Som svensk tycker jag man med fördel kan ha en stor del av portföljen på vår fantastiska Stockholmsbörs. En investering i vår egen valuta fri från valutarisk.

1 gillning

Nedsidan är som jag ser det koncentrationsrisken i Sverige som jag inte tycker är en överhängande risk. Sverige är trots allt ett ganska stabilt land med en fungerande demokrati och minimalt med korruption och med en bra, ganska väl diversifierad Industri som motor. Historisk sett har den fungerat väl att ha 100% Sverige i en portfölj så jag tror att en smula övervikt inte har någon stor nedsida. Visst, fortsätter USA sticka ifrån som en raket i AI-revolutionen missar jag kanske någon % avkastning…men jag har ändå 70% Globala innehav.

Sen tror jag småbolag generellt kommer återhämta sig nu när räntan så småningom vänder nedåt så 1/3 av min övervikt i Sverige är i Småbolag.(1/3 IB och 1/3 i Sverige Index)

Mitt bet är alltså att AI hypen är inprisad i Big Tech och US storbolag kommer ha betydligt mer modest utveckling kommande år medan Sverige generellt (och Svenska småbolag specifikt) kommer att återhämta sig. (Sen kanske valutakursen också ger lite skjuts)

Visst, det är lite tajming och gambling och jag skjuter lite från höften men jag tycker ändå uppsidan överväger nedsidan. Hur tänker du @janbolmeson ? Du var väl också inne på lite Sverige övervikt, har du ändrat dig? :slight_smile:

2 gillningar

Det är kanske precis det du skriver, “de senaste ca 100 åren”. Förklara gärna hur du kan förutsäga de kommande hundra åren med vad som inträffat tidigare.

En aktiv aktiefond har gått 5 procentenheter över dess jämförelseindex de senaste tio åren, så därför kommer denna fond att prestera bra i framtiden. Eller hur?

1 gillning

Man får gå på de parametrar som finns. Sverige har hög mellanmänsklig tillit, stabila institutioner och ligger alltid i topp i innovationsindex osv. Det finns en viss spårbundenhet vill jag påstå när det gäller förutsättningar för ett starkt näringsliv.
Sen att börsutvecklingen ska vara i topp på lång sikt, helt omöjligt att säga.

Du menar alltså att marknaden inte tagit detta i beaktande?

Om det är en fungerande marknad, så har marknaden all tillgänglig information och värderar företagen utifrån detta. Att det skulle finnas information som är allmänt tillgänglig och som marknaden inte tagit hänsyn till, ter sig för mig ganska osannolikt. Det är dock min högst privata åsikt.

Med en fallande krona har det varit sådär att investera i Sverige för stora delar av Världen. Det utländska ägandet har minskat. Eller beror det på det på att bolagen tappat allt vad konkurrenskraft och attraktivitet heter på ett par år?

Nja, jag tror varken bu eller bä om Sverige. Det jag vänder mig mot är att gemene man har mer information än vad marknaden har.

Så som jag ser det, så är marknaden “perfekt”, dvs. den absorberar all tillgänglig information som finns tillgänglig. Att en enskild person skulle ha bättre information om marknaden är, enligt mig, inte särskilt troligt. Det kan givetvis förekomma om man har information som inte är allmänt tillgänglig, men om man har sådan information och utnyttjar den, så brukar man hamna i fängelse.

Men, som sagt, jag läste nationalekonomi för mer än 20 år sedan. Under dessa år så kan det givetvis ha hänt saker som jag inte känner till. Det låter dock, för mig, väldigt konstigt att marknaden inte skulle absorbera all tillgänglig information och att denna information inte skulle absorberas i hur aktierna värderas.

Sitt still i båten (om du har en bra båt). Känner själv en del ångest när det kommer till kronkursen. Särskilt när theden hela tiden trycker på att kronkursen är åtminstånde 10-15% undervärderad. Det är ju lite tack vare valutan som globala indexfonder stått emot (rätta mig om jag har fel, är ganska nobis när det kommer till marknaden :blush:)
Dock hör jag rösten i huvudet, sitt still i båten. Vilket jag kommer göra, men det kryper i fingrarna . Är man helt dum om man börjar spara lite extra viktat mot Sverige? Kommer inte ändra mitt månadssparande på lysa, utan istället öka mitt sparande fast viktat Sverige.

1 gillning

Nu bestämmer ju inte Thedéen värdet på den svenska kronan, utan det gör marknaden. Vad Thedéen tycker är ganska ointressant, anser jag.

Litar du mer på Thedéen än på marknaden?

Nej, jag vet. Men det är inte bara Theden som säger det även en massa andra. Dock borde ju kronan varit starkare redan nu om marknaden ansåg udervärderad.

Om du tror på dessa personer så skulle jag köpa kronor för hela mitt kapital. Det går ju att gå kort på USD och EUR till exempel. Kan ge fina vinster om den svenska kronan stärks. Pensionen säkrad?

Knappast, eftersom AP7 och många andra pensionsfonder har gått in stenhårt på $ och aktiemarknaden i US. Tror snarast att de riskerar att få smisk om trenden vänder, och det kan drabba många.

Funderar bara på vad som skulle hända om tex $ tappade 30% mot SEK. Pensionerna ner 30%? Lär ju svida. Knuffas många ner till garantipensionsnivå får staten (och indirekt de skattebetalande medborgarna) plocka upp notan. AP7 har dessutom hävstång, så det förstärker effekten ytterligare, så fler riskerar att hamna på garantipension.

Vad jag menade var att man skulle korta sina egna besparingar i USD/EUR, vilket skulle göra att ens egna SEK skulle stiga enormt i värde om SEK blev starkare.

Ens egna pensionspengar, som är investerade i t.ex. AP7, kan man inte korta. :slight_smile:

Nej, men du kan flytta dina pensionsbesparingar till något annat som drabbas mindre av nedgång i $ och US-aktier.

Då är vi tillbaka till ruta 1. Jag har redan skrivit vad jag tror om ett sådant upplägg.