Global index när kronan stärks?

Ja, var och en får själv bestämma om de tror den väldigt kraftiga uppgången i $ och US-aktier gentemot SEK och OMX är motiverad långsiktigt och historiskt.

Men eftersom uppgången i $ och US-aktier varit väldigt kraftig under ett fåtal år kommer beslutet få mycket stor påverkan på värdet av ens tillgångar, tex pensionskapital.

Någon av oss kommer kunna säga ”vad var det jag sa” om X antal år.

Ett boende, en inkomstpension o nån Sverigefond privat jämnar ut det ganska bra.

Absolut jobbigt för den som ska påbörja uttag i närtid men då har man väl ändå mycket ränta/cash i sek

Jag tycker att jag varit ganska klar med att jag inte kan förutse valutakurser, för då hade jag varit världens rikaste person. :slight_smile:

Att jag skrivit mot de personer som anser att den svenska valutan är undervärderad, beror på att jag själv inte har kunskap om huruvida SEK kommer stärkas eller försvagas mot andra valutor. Jag anser att jag själv inte kan göra någon som helst förutsägelse. (Även om vår riksbankschef tydligen vet hur framtiden kommer se ut. Det säger dock mer om honom än vad det säger om mig.)

1 gillning

Med risk för att detta hör hemma i en annan tråd och förmodligen redan diskuterats till leda…

Det är ju svårt att framföra kritik mot marknaden då den per definition har rätt :slight_smile:
Men att kalla den perfekt tycker jag är att ta i.

Marknaden reagerar ofta kortsiktigt och överreagerar ofta pga flockbeteende.

Det finns en anledning till varför företag idag ofta tar långsiktigt kontraproduktiva beslut för att säkra siffrorna i kommande rapport. Marknaden har ett relativt kortsiktigt fokus. Även för marknaden är det svårt att sia om framtiden, lättare att reagera på vad man tror om kommande 6 månader.

Hm, Jag tror att tex Jacob Wallenberg har både bättre insyn i Atlas Copco och bättre förmåga att tolka den informationen än marknaden.

Även om information finns tillgänglig betyder det inte att alla ser den, har tillgång till den samtidigt, förstår den eller ens reagerar på den.

Med det sagt tror jag inte att jag generellt sett är smartare än marknaden. Jag kan inte plocka vinnare bättre än marknaden och tror starkt på att “investera i marknaden”. MEN, jag tror också att marknaden ofta har ett kortare perspektiv och att flockbeteenden påverkar.

För att återknyta till tråden tror jag att marknadens värdering av Sverige är något kortsiktig och överdriven.

3 gillningar

USD/SEK

Dollarn har tappat ca 6.5% sedan 1:a november.

Har man en större exponering mot dollarn så har det sannolikt skapat lite motvind på sistone.

Jätte motvind i Länsförsäkringar global index senaste månad! :raising_hand_man::+1:. @GBR1

Länsförsäkringar Global Index (grön) vs Länsförsäkringar Sverige Index (gul), senaste månaden:

Vad har det för betydelse senaste 1 månadssikt? Är det det du jämför fonderna med varandra? Kör du 100% Sverigesindex? När börsen går upp är det inte ovanligt att Sveriges högrisk index springer ifrån global index. Men så fort det börjar gunga då jämnar det ut se. Kortsiktiga valuta/börs rörelse kan man knappst påvärka själv. Men det gick hålla dig till 50% globalt. 50% Sverige konstant men hur skulle det sett ut senaste 10 år om man håll den fördelningen? Alltid lätt vara efterklok :wink::rofl::joy:
Men som en del vill förmedla här är det säkert bäst välja den som går bäst just då för att bli den bästa investerare både kortsiktigt och långsiktigt. Ligga alltid steget före och hoppas på mycket tur även vid fondbyte då det går tappa 2-3% bara på 1 fondbyte.

Du vad du själv som refererade till utvecklingen senaste månaden. Men du postade en graf för senaste året.

Därav behovet att posta en graf som faktisk visar hur det sett ut senaste månaden.

Ja. Se beskrivningen i min förra kommentar, angående vad grön vs gul graf visar.

SEK värde mot dollarn fluktuerar över tid. Låter därför inte valutan styra innehaven. Går SEK ner i relation till USD stiger den globala portföljen i värde, allt annat lika. Går SEK upp, går portföljen ned i värde, men då får jag också fler andelar av globala värdepapper vid köp.

1 gillning

LF Global index +4% 1 mån det var jag nöjd med . Inte för hela året :raising_hand_man::+1:

1 gillning

+9,83% för LF Sverige Index senaste 1 mån. Antar att de som har den fonden är ännu mer nöjda. :money_mouth_face:

Min Nordnet portofolio som har 50% Sverige / 50% Global har mått bra denna månad. :grin::sweden::sweden:

Fast börsen i sig har ju gått helt ok också…

Det här med att man inte kan slå index har börjat låta lite religiöst tycker jag.

Det är klart att man kan slå index! Index är ju en sorts snitt, så ungefär hälften som avviker från index kommer göra det till det bättre. (Ungefär. Det blir förstås inte riktigt hälften. Dessutom är index inte ett snitt på riktigt. Men till en grov första approximation, ungefär.)

Om man tycker att det är roligt att avvika från snittet så varför inte? Visst, avkastningen kanske lider lite, men den kan också bli bättre. Jämfört med andra sorters spekulation är ändå oddsen rätt bra. Lyckas man kan man kalla det för antingen tur eller skicklighet, det är lika kul i alla fall.

Just nu är kronan svag. Det är en helt rimligt gissning att den kommer stärkas lite över sikt, även om den inte återgår till fornstora dagar.

1 gillning

Frågan är om den svenska börsen gått upp o nått någon form av topp nu, eller om det är värt att fortsätta satsa mer svenskt… ligger 25% svensk viktat, funderar på att öka till 30-35%…

Hade du inte nyligen bestämt dig för 80 % globalt 20 % Sverige? Vad har ändrats?

1 gillning

Har egentligen inte ändrats, mer än att mitt nysparande troligtvis går till svenskt index istället för att splitta jämt. Så kommer närma mig 25-30 så småningom

Det du säger om att ca hälften av bolagen i ett index ligger över och under index-snittet stämmer inte så bra, speciellt över tid.

Det är några enstaka procent av aktierna i ett flertal index som driver majoriteten av avkastningen över tid.

Argumentet för index är att det är väldigt svårt att på förhand välja ut dessa fåtal bolag som avviker extremt från de sämre bolagen. De utgör en så liten del av index att det är osannolikt att man ska lyckas få med dem utan att köpa hela indexet. Hur ska man lyckas välja ut de 25 av 500 som kommer att vara bäst och driva majoriteten av indexets avkastning?

Oddsen för att konsekvent slå sitt jämförelseindex över tid är fruktansvärt dåliga.

Att köpa hela indexet är som att spela en version av roulette där man kan gå plus oavsett vilket nummer kulan stannar på. Nyttan med att då satsa allt på ett nummer eller färg och förmodligen få ingenting är begränsad.

3 gillningar

Totalt har jag ca 20% svenskt. Mesta av mina pengar ligger globalt på tysk broker. Ville ha en del i Sverige ifall världen skiter sig och passade på att öka Sverige ifall EU kollapsar och regeringar börjat beslagta utländska personers/fonders innehav.

1 gillning

Visst är det som du säger Passiv, men det omvända gäller också. Några enstaka procent av aktierna i ett index går katastrofalt dåligt. På samma sätt som det är svårt att pricka vinnarna är det lika svårt att pricka förlorarna.

På sikt borde dessa effekter på ett ungefär ta ut varandra. Inte exakt, men ungefär. Notera att jag inte talar om att välja en eller två enskilda aktier. Det handlar om att köpa brett utan att nödvändigtvis köpa index exakt.