Vad är orsaken till SEKens uppgång?
Inga strukturella förändringar vad jag vet har skett.
Kan det vara så att valutahandlarna bara glömt bort SEKen medan de frenetiskt försöker optimera Dollarn mot Euron och Yuanen?
Tror du snickaren i USA eller i Sverige för den delen ger 5 ruttna korvöre hur börsen går?
Däremot bryr den sig ofantligt mycket om huruvida deras skatter går till att finansiera HBTQ-operor i Bolivia eller att pension betalas ut till personer som är över 300 år gamla.
Ingen aning. Snubblade på den här artikeln häromdagen som pekar på att optimismen kring investeringar i Europa osv. gynnar SEK.
Här några:
https://x.com/SjolinDrake/status/1898408008742223963
och finansiering av transgender comics i Peru eller LGBTQI+ i Lesotho.
2.8% är inte så farligt. Sverige har 2.9%
Nej, jag missförstår inte. Jag håller helt med att Republikanska partiet vann majoritet i både kongressen och senaten samtidigt som Trump blev president påverkar hur mycket de kan få gjort tills nästa val. Det jag påpekade var det var med små marginaler (till skillnad från vad Trump-ister menar på) så att det kan mycket väl ändras vid nästa val.
Nej jag ändrar inget i min strategi. Ska man ändra strategi varje gång valutan stärks eller försvagas, eller börsen går upp eller ner, så lär det bli ett förfärligt massa strategibyten för jämnan.
Raketuppgång?? Näe snarare tar igen förlorad mark… Är en bit kvar till de värdet som va för några år sen…
Jag ligger kvar med 100% Sverige eftersom det är den ekonomi jag tror mig förstå bäst och dessutom den ekonomi jag lever i.
Här på forumet hänvisas ibland till forskning som förordar globala fonder. Men jag tar ännu ett beslut på känsla och struntar i det.
De bästa besluten jag tagit i livet har nämligen varit baserade känsla. ![]()
Du menar landet som ingen någonsin “hade hört talas om”. Hahaha.
Undrar ifall de republikanska politiker som applåderade frenetiskt inte heller hade hört talas om landet.
Hm… Vet inte om Drake är den jag skulle luta mig emot för en komplex analys av varför valutor stärks gentemot varandra.
Den förklaring jag ser på den länkade X tråden är mer banal än min egen. Kort sammanfattat tror han att endast riksbanken påverkar kronans värde genom att inte sänka räntan. Fed sänker inte heller räntan så där borde de ta ut varandra (USD räntan är dessutom högre, så priset på valutan borde därigenom öka om detta är förklaringsmodellen). Krig och exportindustri för krigsmaterial har vi haft i över 100 år så inget nytt där heller.
Kanske någon med mer formell kompetens än en pr-konsult med strökurser som jobbar för en lokaltidning i Tyresö och skriver på X har några insikter?
Ren spekulation alltså?
Mitt intryck från den 8 månader som jag bodde i Seattle är att många amerikaner inte kan visa Ukraina på kartan, jag skulle inte förvänta mig att de känner inte Lesotho heller.
Not the sharpest knives in the box ![]()
Marknadsviktat verkar vinna på lång sikt – igen. Vem hade kunnat ana det?
Så är det säkert. Här är en annan artikel där BofA spår en starkare krona mot dollarn. Valutakurser är nog ett område där man inte ska lita så mkt på prognoser. Det blir vad det blir.
Nä, jag förstår det om det handlar om bergsmännen i “den sista färden”. Men presidenter, ministrar och kongressmän?
Bra. Nu har snart alla svenska småsparare som hatar Trump sålt sina USA- och globalfonder medan dollarn varit ned 10% och amerikanska börsen ned ytterligare 10 %.
Allt enligt plan.
Nu kan dollarn och amerikanska börsen börja stiga igen. Att Trump ska sänka bolagsskatten i USA med 25% blir grädde på moset.
Ja jag vågar då inte betta mot den amerikanska börsen. Långsiktigt känns det som en större risk. Men ingen vet. Ligger kvar med 75% i globalfonder, totalt 50-55% i amerikanska aktier.
Svenska pesetan är en skvalpvaluta, köper starka US bolag medans de är på dubbelrea. Kraschar USA är det andra problem som står i farstun än portföljvärdet. Tror this time its NOT different.
Det är väl därför man får högre avkastning om man investerar i Sverige.
Högre skvalp = högre riskpremie.