Spiltan Aktiefond Småland i PPM är prisvärd. Känns sådär att lägga sina pengar i amerikanska aktier med tanke på det inslagna spåret iväg från demokrati.
Ska man vara på börsen?
Jag har lång sparhorisont och är medveten om att börsen kan krascha varje år, oavsett vilka pajaser som har makten. Så ligger kvar med min börsdel.
Hade det varit bevisat att mina känslor av oro och att reagera på denna oro vid köp och sälj hade varit lönsamt på sikt, hade jag troligen alltid hoppat runt.
Men motsatsen är sedan länge bevisad, så ligger kvar i ur och skur.
Sen när min sparhorisont minskar, så viktar jag över mot mer sparkonto eller motsvarande. Men det är 20 år och förhoppningsvis 5 amerikanska presidenter kvar till dess.
Absolut, presidenter kommer och går. Visar det sig att HD, kongressen, senaten, FED mfl. ger uttryck för den maktdelningsprincip som är grunden i den amerikanska demokratin så är det en marknad att räkna med även framåt.
Om inte, så är det antagligen bättre att spara i svenska aktier.
Eller, i globala indexfonder. ![]()
Mycket möjligt. Tror alla hans “galna” idéer och projekt kommer ut nu i början på perioden. Resterande period handlar mer om att genomföra och följa upp dessa.
I närtid återstår dock tullar mot EU, Kina, Kanada och Mexiko. Vi vet ännu hur dessa länder kommer att svara (sannolikt liknande tullavgifter om 25, 10%).
Tidigast i q2 och q3 kommer vi se effekten av dessa i företagens kvartalsrapporter.
Jag tror att tullarna, grönlandsdebatten m.m. kommer ligga som en blöt filt under 2025 alt orsaka en kraftig korrektion/börskrasch.
Återstår att se men om man kan ligga likvid bör men nog göra det för att minska risken för magsår ![]()
Svårt det här… tror de flesta skulle få ett bättre sparande om de frånkopplade sina känslor till börsen. Men det är väl inte så lätt kanske.
Senaste veckorna här på forumet visar på det.
Och den initiala börskraschen som många pratade om kom av sig, en liten nedgång med viss återhämtning igår…(visst påverkade uppskjutna tullar mot Mexico och Kanada detta), men jag har min strategi klar gällande portfölj på aktier, så kommer ligga kvar oavsett vad Trump gör i 4 år, rasar det så shoppar man till reapris.
Det känns som en “trygghet” att veta att man ligger globalt och brett, samt nära marknadsvikt totalt. Man gör inga egna dumma bets där man tror sig veta bättre, är medveten om att upp och nedgångar är en naturlig del och kommer komma fortsatt…bara fortsätta köpa. Med 25-30 års sparhorisont minst så känns det som givet.
Kommer däremot pytsa in lite av bufferten i räntefonder vid sidan av för att troligen få bättre avkastning än bankkonto. En mix av kort räntefond, företagsobligation och högräntefond.
Säger absolut inte emot när det kommer till riskjusterad avkastning.
Det är nog så att folk har mer än man behöver ändå och kan kosta på sig lite börsaktivism
Bättre sparande blir då var och ens ensak.
Ja det blir ett spännande år med mycket som händer. Men hände det inte mycket förra året med? Och hur blev börsåret 2024?
Förra året visste vi fortfarande inte hur det skulle bli med inflationen.
Kriget eskalerade i Mellanöstern.
Kriget i Ukraina.
China hotade att gå in i Taiwan
Har jag missat något? Säkert.
Med andra ord. Sitt still i båten och köp dippar när man kan ![]()
Vi får hålla utkik efter nya spännande investeringsprojekt som “Trump holiday homes@Gaza” eller en meme-coin för Trumps hund.
(Inlägget kan innehålla spår av ironi.)
Är du samma sits som du, men mår lite dåligt att inte få med mig ökningen som ändå skett ![]()
Ni som äger amerikanska statsobligationer (och därmed lånar ut till USA) kanske vill läsa detta:
Man blir ju inte sugen på att låna ut mer pengar till detta land i dessa tider.
Svårt. Det är enkelt att säga att man bara ska sitta lugnt i båten o fortsätta som vanligt med globala indexfonder. Det gör inte jag. Tex Lf Global är nästan bara de sju stora i usa. Jag är inte bekväm med att dessa eventuellt går ner säg 50 %. Jag har sålt den. Köper guld certifikat, fastigheter o som jag tycker tryggare aktier.
“Det är annorlunda den här gången”
Naej, det vete fan asså… Men om sanningen ska fram skiftade jag 10% från global till en europafond, mest för att stilla mitt behov av att “göra nånting”. Kommer säkert straffa sig i slutändan.
Själv tycker jag USA snart uppvisar tecken på att gå mot en bananrepublik. Att skylla på mediers rapportering vid vaga uttalanden känns tröttsamt, men det är ju den tiden vi lever i (och så testballonger funkar).
Uppföljningsartikel f.ö.:
Intressant. Om dessa värdepapper uppfattas som mindre säkra kommer de att få sämre rating, och USA får betala högre räntor för dessa skulder.
Ja. Det är viktigt att dubbelkolla med andra media, t ex Reuters.
Denna artikel verkar relevant i sammanhanget:
https://www.reuters.com/markets/us/who-owns-us-debt-2025-02-10/
Jag vet inte hur det ser ut i just LFG, men i en marknadsviktad globalfond utgör de sju största bolagen ungefär en femtedel av portföljen, så följer man standardrådet att investera marknadsviktat så behöver man inte oroa sig så mycket hur det går för dessa sju bolag.