Har varit där många gånger själv och varit orolig och försökt förutspå utvecklingen, efter raketökningen i efterdyningarna av corona var jag helt övertygad om att det skulle krascha vilken dag som helst… jag drog mig ur helt och hållet några månader tills jag insåg att jag var mer orolig av att stå utanför marknaden.
Jag hoppade på igen och missade som tur var inte det fantastiska 2024.
Aktiemarknaden är oviss hela tiden men på lång sikt är det uppåt och om man inte tror det utan är av inställnigen att vi har peakat utveckling i världen januari 2025 så tycker jag inte man skall ligga med någon exponering alls.
Sitter man dessutom med krigskassa för länge så riskerar man ju att gå misste om avkastningen som dessa pengar hade kunnat skapa, medans man väntar på kraschen. Den avkastningen kan ju potentiellt vara större än vad man hade fått i extra skjuts när man väl investerar i kraschen.
När börsen (som nu) gått upp länge ska alla bli rika snabbt. Sen kraschar börsen å de tystnar å försvinner. De som överlever är de som senare blir rika på riktigt. Sen kommer nästa kull “jag ska bli rik snabbt”. Å så börjar det om…
Det skulle mycket väl kunna vara rätt tid att sälja nu. Det finns bara ett problem, och det är stort. När är det rätt tid att gå in igen? Och eftersom du inte vet det, så är det bäst att stanna kvar. Såvida du inte tappat tron, och ser väldigt mörkt på framtiden. Eller snart behöver dina pengar.
JO jag har gjort det delvis. Mycket pga att jag redan är pensionär och kommer ha mest behållning av det jag kan få ut närmaste 5 åren.
Breda index stiger i genomsnitt över lång tid stadigt. Går det ned går det typiskt upp lite extra till den “normala” kurvan senare och tvärsom.
Christer Gardell sa något vist tror jag på ekonomibyrån på SVT nyligen .
OM indexfonden har större mängd företags bubblor i sig. Ex Magnificent företagen med skyhöga värderingar i USA. Då kan dessa krascha indexet lite extra och dom företagen kommer då ofta inte återhämta sig.
( FRAMFAB, ICON, NOKIA som var jättestort och dog totalt på bara 7 år tänker jag på ) .
OM man försöker slippa de jätthögt värderade USA företagen ( och ex köper Svenska investmentbolag eller liknande kanske ?) så kan man hoppas på normalare förlopp.
Dvs allt följer med ner om det går ner kraftigt men dom “bubbelfria” företagen i genomsnitt bör kunna återhämta sig på ett fåtal år som dom brukar.
Så gick det efter IT-kraschen 2000 och även finanskrisen 2008…
Framfab och Icon var pyttesmå jämfört med Mag7, det var också en helt annan kategori av företag. Konsultbolag istället för produktbolag som Mag7 är.
Nokia är väl i så fall mer rimlig jämförelse men för speciella omständigheter och totalt beroende av en produkt plus en totalt dålig insikt om hur marknaden förändrade sig.
I mina öron låter hela hans resonemang som det brukar låta från svenska analytiker. De tror alltid att svenska företag och kronan är undervärderad men detta ändras inte. Kronan fortsätter ned och företagen har lägre värderingar än amerikanska bolag.
Svenska börsen är också mer volatil så jag är mycket tveksam tillatt det skulle vara lägre risk. Min känsla är också att USA återhämtar sig snabbare än svenska börsen men det är bara min känsla, jag har inte data som styrker detta.