Så om Danmark hamnar i krig med USA, tycker du det är smart att ha pengar investerade i Danmark? Eller är du rädd att USA går in och övertar svenskars investeringar om Danmark kommer i krig med USA?
Om man på riktigt tror på krig mellan Danmark och USA, då skall man nog köpa guld. Skall man köpa aktier skulle jag satsa på Kina, Japan, Brazilien och Australien, dvs så långt bort som möjligt.
Ofta har jag fel och är för pessimistisk, men man gör nog klokt i att i alla fall ibland leka med tanken om vad som händer med den egna portföljen om det blir krig eller väldigt oroliga tider.
Men krig sänker inte nödvändigtvis börsen, det ändrar vilka företag som går bra och tjänar pengar.
Hamnar Danmark i krig (om Grönland) hamnar Sverige och resten av nordeuropa oxå i krig eftersom vi är med i samma militäralians, Joint Expeditionary Force.
Min oro: Det jag uttryckte en oro för är att mina pengar som är investerade globalt kan konfiskeras av en fiendemakt.
På samma sätt som Ryssland konfiskerade svenskarnas rysslandsfonder och Eu konfiskerade ryska oligarkers pengar i Europa.
Jag tycker det är oroande att den amerikanska administrationen uttrycker sig vänligt gentemot Ryssland och aggressivt mot sina fd alierade i Europa.
Har du kollat Ray Dalios videos om Principles for Dealing with the Changing World Order by Ray Dalio?
Min tolkning av dem är att en stor maktkamp mellan stormakterna tronar upp sig ungefär som på 1930-talet, men exakt hur spelarna lägger korten kan vi inte veta, änn.
Globalfond var ju jättebra i en “trygg” värld från 1970-talet till nu, men kanske inte är bra om det blir krig i framtiden (närmaste 5-10 åren), för fienden kan konfiskera pengarna investerade i det landet.
Krig är en återkommande företeelse i historien och det är naivt att tro att det aldrig mer ska bli krig.
Är man rädd för krig kanske man ska ha sina pengar i en bred Nordenfond och ha en global “bias”, motsatt vad folk här på forumet rekomenderar.
Kan väl bli krig här med? Tar USA makten över Danmark så är vi ju nya Mexiko och Kanada! Om inte China eller Ryssland hinner före, eller kanske några av våra europeiska diktaturer?
Inget i livet är utan risk, så jag försöker gardera mig lite. Men inte låta kollektivpaniken ta över. Det är bättre att försöka lösa problem när de dyker upp, än lägga all energi för att oroa sig.
Har lärt mig att de problem man stöter på i livet oftast är sånt man inte ens oroat sig för.
Risken är nog större att USA tar Grönland än resten av Danmark.
Börjar USA förlägga några hangarfartyg utanför Grönland, då tar jag det säkra för det osäkra.