Nybörjartips pensionssparande - hur kommer jag igång?

Hej,

Jag har nu blivit 28 år gammal, blev färdig med studierna för några år sedan och det är nu även dags för mig att börja pensionsspara. Men jag har ingen riktig aning om vart jag ska börja eller hur jag ska tänka. Vilka är för- och nackdelarna med ISK vs Kapitalförsäkring? Jag vill egentligen inte se pengarna jag sparar på så lång sikt, eller att de ska vara lättillgängliga. Jag vill helt särskilja dessa pengar från min övriga privatekonomi, på enklast möjliga sätt utan att jag för den delen gör dåliga investeringar. Det närmaste jag kan likna min önskan vid är tjänstepensionen (betala in, blunda och hoppas på det bästa).

Komplicerad och konstig frågeställning kanske, men jag är tacksam för alla tips jag kan få!

För passivt sparande under lång tid skulle jag välja indexfonder. 50% svenskt och 50% global.

Jag skulle välja ISK och haft automatisk överföring dit med 10% av min disponibla inkomst.

Jag själv är aktiv med mina fonder och använder därför inte indexfonder. Men det kräver mycket större engagemang.

4 gillningar

Låter som en fondrobot är lösningen på dina problem. Se Jans avsnitt om bästa fondroboten 2021.

2 gillningar

Håller med, sätt upp ett automatiskt månadssparande på exempelvis fondroboten Lysa som är Jans rekommenderade fondrobot.
Långsiktigt sparande som detta är så skall du välja fördelningen 90% aktie och 10% räntor( eller 100% aktie).
Gå in och öka sparande efter varje lönerevision.

Jag tycker att du skall lägga undan en buffert/“emergency fund” som motsvarar 3 månaders fasta utgifter på ett sparkonto med insättningsgaranti.
Fasta utgifter = mat, boendekostnader(hyra, el och hemförsäkring), transportkostnader och andra återkommande utgifter som inte går att avbryta i ett nafs.
Anledningen till detta är att förhindra att du måste sälja av från aktiesparandet om det dyker upp krislägen eller oväntade kostnader.

Plöj igenom kom-igång-guiden här på Rikatillsammans och du har en fantastisk start på ditt framtida sparande! Grattis.

2 gillningar

En fondrobot ombalanserar väl bara? Har du t.ex bara två indexfonder känns den servicen onödig.

1 gillning

Så bra tänkt med att sätta igång redan nu.
Skapa en automatisk vana som bara tickar på är rådet. Själv går jag i pension nu och det jag gjort under många år är 2 saker:

1. Automatisk överföring den 26:e varje månad på 10% direkt när lönen kommit in (“mig själv först a´la Rich dad poor dad”) till lämplig investering.
  2. Det som är över på kontot den 25:e när nästa lön kommer överför jag manuellt till buffert / mellan hink.
1 gillning

Välkommen hit! :slight_smile: Nej inte alls konstig.

Eftersom du är ung och säkert begåvad så tycker jag egentligen du borde ta ett större grepp om din ekonomi - får du rätt på de stora pusselbitarna så pass ung så skapar du en situation för framtiden som kommer att förenkla då. Alltså lite mer tid nu för att sätta upp något som funkar livet ut :slight_smile:

Om du vill ta ett större grepp så föreslår jag, i nämnd ordning:

Om jag tappade dig redan vid “större grepp” :slight_smile: så titta på detta avsnittet om bästa fondrobotar. Kontentan är att Lysa är den som faller ut bäst. Starta sedan ditt sparande efter att ha svarat på lite frågor på Lysa för att få rätt riskprofil / aktieandel.

Det viktigaste är att du gör igång. Allt du sparar i unga år är guld värt senaste i livet med hjälp av ränta-på-ränta effekten. Lycka till :blush::+1:

2 gillningar