Investera 1 500 000 kr

Hälften på Cibus och andra halvan på Xact norden högutdelare. Då får du cash var månad och lite mer fyra ggr om året
Antagligen en viss ökning av kapitalet över tid dessutom.

2 gillningar

Bra svar.

Är skeptisk till många andra råd i tråden.

5 gillningar

Är också mkt skeptiskt till många andra av råden i denna tråden…
Man behöver konstruera en bra (väl back testad) portfölj för uttagsfas här. Med 1.5 MSEK kapital, då.

4% regeln är väl bra, det allra mesta sånt som är gjort är på 30 år. Alltså: 99% sannolikhet att kapitalet inte är slut om 30 år. För att åstadkomma detta, måste man äga aktier. Nånstans runt 55% av portföljen måste vara det, optimalt. Inte enskilda aktier då, utan bl.a. en bred global och billig indexfond. Och ca 15% guld.

Det tycks mig som om TS innerst inne önskar sig att kapitalet aldrig tar slut, alltså det ska vara PWR (Pertpetual Withdrawal Rate). Isf är det bra mycket mindre än 4%…
Och detta utan att ha assets på aktiemarknaden.
Då är det enkla svaret: det går inte.

2 gillningar

Investera i en enskild aktie som Cibus är farligt men absolut skulle det funka med Xact högutdelande som delar ut över 5% med stor säkerhet och låg volatilitet.

1 gillning

Räntor är inte värt det när man får bra räntor på vanlig bank med garanti.

Räntor på sparkonto kan inte jämföras med obligationer. Utvecklingen av en obligation är omvänd med räntan på ett sparkonto. Obligationer är ett bättre komplement till aktier på lång sikt.

Jämför gärna CAGR på en lång räntefond vs sparkonto de senaste 20 åren.

Ex. AMF Räntefond Lång har en CAGR på 3% de senaste 20 åren. Ett sparkonto ligger på mindre än hälften.

Din tes gäller just nu, men inte över tid.

1 gillning

Mmm, det var just det: kort och lång ränta (obligationer), resp. Tyvärr är det inte så enkelt heller, om det kommer en sån inflations-burst som 2022-23 igen (högst troligt under närmsta 20 åren) så är det korta räntor du vill ha för att mitigera. Vare sig aktier eller långa obligationer hjälper mot det, och inte guld heller. Och definitivt inte krypto.
Det enda som funkar är korta räntor, ja under förutsättning att Riksbanken snabbt höjer räntan för att “bekämpa inflationen”. Om det inte görs så längre framgent av något skäl, så funkar inte det heller. Inflation p.g.a. brister och flaskhalsar i transporter, är ett mkt stort hot mot ett kapital. Det gröps ur.

Har precis samma förutsättningar dvs 1500000 som just nu är placerade på Lysa. 300000 60/40 och 1200000 90/10. Vill också ta ut 5000kr/ månad som guldkant men ”behöver” inte dessa pengar om börsen går ner. Har funderat om jag borde minska risken. Jag har också 120000kr på ett sparkonto. Detta kom till som en fyrahinks-modell. Hink 1 (2 år dvs 60000x2=120000). Hink 2 (5 år=300000) Hink 3 (resten). Har ingen Hink 4 ännu (lekhink). Men kanske är hink-modellen utdöd​:thinking:. Jag har också läst om ”stay-rich fas och då borde väl allt placeras 50/50? Kul diskussion :hugs: