Ädelmetaller som nödvaluta

Hur tänka när man väljer mellan guld och platina eller silver som riktigt långsiktig investering och som nödvaluta vid ett eventuell globalt ekonomiskt sammanbrott. Tänk i termer av världskrig eller annan global katastrof.

Har fungerar i alla tider innan. Svårt att tänka mig varför det skulle sluta fungera framåt.

Men att ha onödigt mycket i fysiskt guld tror jag är dumt. Men ett par % är nog inte en helt dum idé.

Jag funderar alltså på vilken ädelmetall som är bäst för ändamålet, inte fördelningen i portföljen gentemot andra investeringar.

Silver är momspliktigt så det är ju mindre bra om man är privatperson.

Vilket som är bäst i ett katastrofscenario som betalningsmedel beror kanske mer på psykologi än ekonomiska realiteter. Svårt att veta hur människor reagerar i en svår kris. Intressant att få gruppens idéer och funderingar kring detta.

Jag tänker guld. Relativt lätt att kolla äkthet och har ingen motpartsrisk. Silver har ju moms problemet nu i fredstid men det lär ju försvinna vid kris.

1 gillning

Användes verkligen guld eller silver till att köpa bensin och mjölk under andra världskriget ?

Ifall traditionella betalmedel kraschat helt så får man kanske göra det :face_with_peeking_eye: Och jag tänker ännu värre scenario! Så illa att man måste fly och kunna betala resan.

Då ska du ha bly. I patronform.

2 gillningar

Dagens flyktingsmugglare vill kanske ha USD ?

Silver för att handla vardagssaker.
Guld när man vill köpa upp grannans gård efter alla har blivit ruinerade efter en solstorm har slagit ut världens elektronik eller en kvantdator har gjort allt som finns digitalt värdelöst. :sunglasses:

Inga omöjliga scenarier du nämner tyvärr, just såna extremfall som jag funderar på. Delvis på allvar, men försöker också kombinera idéerna med något som kan vara ekonomiskt sunt även utan katastrofer.

Om Sverige går åt helvete på riktigt så är nog guld det bästa. Man kan lätt ta med sig hundratusentalskronor i fysiskt guld och växla dessa mot pengar/varor i ett annat land senare.

1 gillning

Guld, utan tvekan. Mycket värde i förhållande till volym, vilket gör det enkelt att gömma, transportera etc.

Länkar till en gammalt inlägg hur det gick till i Kambodja efter inbördeskrig, en fjärdedel av befolkningen blivit mördade av en kommunistisk sekt, invasion av främmande makt etc. i en enda lång kavalkad av elände på kort tid:

2 gillningar

Det fanns en anledning till att man för 1000 år sedan hade guld i kedjor, ringar och “spiraler” för att lätt kunna knipsa av en bit, väga och betala.

Så pratar vi zombieapokalyps, kärnvapenvinter och liknande skulle jag lägga slantarna på guld (ja, och vapen då, som denkmal var inne på).

3 gillningar

Silverkulor annars! Kan vara bra både som valuta och försvar, funkar både mot varulvar, vampyrer och marodörer! :blush:

4 gillningar

Om det blir världskrig eller annan global katastrof är ädelmetaller troligen lika värdelösa som pengar, pga människors psykologi, om inte hoppet finns kvar…

Toapapper och läkemedel är det som kommer gå bäst.

Omöjligt att producera och distribuera om tillverkningskedjorna kollapsar. Antingen pga 5000 kärnvapen detonerar, eller en pandemi sveper över oss eller en solstorm med G8+ på skalan.

Nödvändigt för att folk skall må bra.

Detta utan att gå djupare in i preppingspåret. Nackdelen med toapapper är att det tar plats.

Bästa idén hittills! :+1::rofl:

1 gillning

Nja, så länge det finns människor fortfarande vid liv, så har man nog behov av att kunna handla med varandra. Olika ”valutor” har använts i mer än 3000 år.

Toapapper är överflödigt i den sitsen… läkemedel däremot. :+1:

Men tillbaka till tråden. Jag tror att man mer tänker handel i en stapplande bytesekonomi eller då banksystemen rasat i en någorlunda vanlig värld. Då tror jag mest på guld eftersom det är mest hanterbart. Att byta toarullar med varandra verkar opraktiskt.

1 gillning