Jag vänder mig till er för att få vägledning i ett ärende som rör ansvar, hyresrätt och försäkring.
Jag har i cirka elva år hyrt ett förråd av kommunen. I juni upptäckte jag att någon hade tagit sig in i mitt förråd, flyttat in sina egna tillhörigheter och att en stor del av mina egna saker var borta. Jag kontaktade då det kommunala bostadsbolaget och informerade om händelsen.
Måndagen därpå skickade de en vaktmästare som på plats kunde öppna dörren till förrådet med två vanliga skruvmejslar. Detta visar att låset och dörrkonstruktionen varit mycket bristfälliga och att intrång kunnat ske utan att låset behövt brytas upp. Den yttre källardörren till byggnaden, som kommunen hävdar alltid ska vara låst, gick dessutom inte att låsa under en period, vilket jag tidigare har uppmärksammat kommunen på.
Efter polisanmälan kontaktade jag bostadsbolaget och begärde ersättning för det som stulits. Bostadsbolaget menar dock att hyreslagen gäller och att de som hyresvärd inte har något ersättningsansvar. Mitt försäkringsbolag (hemförsäkring) har också nekat ersättning, med motiveringen att eftersom någon annan kunnat ställa in sina egna saker i förrådet anser de att detta talar emot att ett inbrott har skett.
Jag har svårt att förstå denna slutsats, eftersom just det faktum att någon obehindrat kunnat ta sig in och använda förrådet snarare tyder på att förrådet saknat tillräckligt skydd mot intrång. Intrånget kan ha skett utan våld på grund av låsets bristfälliga konstruktion.
Ärendet prövas nu hos Allmänna reklamationsnämnden.
Jag känner mig maktlös i situationen och vänder mig därför till er för rådgivning. Vad kan jag göra vidare?
Jag har blivit av med mycket egendom, varav det mesta var helt nya saker i oöppnade kartonger, för att inte tala om föremål med stort emotionellt värde.
Tack på förhand för all vägledning eller erfarenhet ni kan dela.
Det är gärningsmannen som ska ersätta dig efter att du lyckats få denne dömd.
Har Polisen utrett brottet? Det är inte ovanligt att brottsoffret behöver göra utredningen själv och servera polismyndigheten, så tänk på att samla de bevis du kan.
Jag har mycket svårt att se att ett försäkringsbolag ska ersätta inbrott eller stöld där grejerna inte varit säkrade ordentligt. Om cykeln är olåst eller bilnycklarna sitter i bildörren så anses man ju ytterst oaktsam och således ska ej ersättas.
Misstänker fallet är även så här om lokal ej går att låsa och förråd inte heller har godkänt lås.
Huruvida hyresvärden har ett ansvar kan jag ej säga något om.
Okej, så det är ett vanligt lägenhetsförråd? Typ sånt med enkla träreglar, hönsnät och hänglås?
Jag tycker som sagt att det ska bli intressant att höra svaret från ARN.
Rent säkerhetsmässigt så är den typen av förråd såklart extremt dåliga. All i huset har tillgång, folk lämnar dörren öppen i flera timmar när de flyttar in och ut, trycker inte igen dörren efter sig. Jag bor i stan så jag har hört många historier om grannar som hittat hemlösa sovandes i förråden.
Låsen är oftast såna man köper för några tior på Clas Ohlson. Och själva öglorna som låset sitter i kan skruvas loss eller brytas loss enkelt med en kofot. Det förstår nog vem som helst dom faktiskt tittar på dörren.
I sådana förråd ska man inte förvara värdesaker. Oftast brukar folk ha extrakläder, någon kälke, kanske skidor, krukor och några möbler. Jag har alltid räknat med att allt jag väljer att förvara där kan bli stulet. Värdesaker förvarar jag i lägenheten.
Från en artikel om de vanliga förråden som ingår i hyran. Vet inte om det också gäller separata förråd.
Men om inbrottet beror på att värden slarvat?
– Då ska man ändå vända sig till försäkringsbolaget. De gör en utredning om huruvida du ska få ersättning eller ej. Därefter kan de avgöra om fastighetsägaren ska bli skadeståndsskyldig.
Vissa hemförsäkringar brukar kunna ersätta ett begränsat belopp (typ 5-10k) för saker i lägenhetsförråd. Annars möjligen “drulleförsäkring”. Men generellt har hyresvärden inget ansvar för saker i källar/vindsförråd, och försäkringsbolag ersätter (knappt) inget. I alla fall inte så länge det inte är eget förråd med ståldörr och riktigt lås.
Tyvärr gissar jag att du gett försäkringbolaget lite för mycket info; dvs att ngn lyckats flyttas in i ditt förråd skulle du EJ informerat ditt försäkringsbolag.
Du skulle nöjt dig med att informera försäkringsbolaget att Du fått inbrott i ditt förråd o blivit av med vissa värdesaker.
Sedan är det upp till försäkringsbolaget att fråga ut dig o hyresvärden om de olika låsens kvalite till olika dörrar.
Blivit av med allt i ett förråd vid två tillfällen. Båda pga bränder.
Blev knappt någon ersättning då försäkringsbolaget sa typ “sakerna har nästan inget värde, annars hade de inte legat i ett källarförråd i ett hyreshus”
Eh. Nä. Inte drulle-delen i hemförsäkringen. Den är lite av en “catch-all”, men exakt vad de täcker och när verkar variera mellan försäkringsbolag (och handläggare). Men om förråd täcks av vanliga hemförsäkringen, men nekats, är antagligen chansen begränsad att det täcks av drulle-delen.
OK för att förtydliga, drulle-försäkringen är ju till att täcka upp när man varit slarvig och TS anser ju inte att hen har varit slarvig så därav har jag mycket svårt att se att drulle-försäkringen är tillämplig.
Eller på vilket sätt menar du att TS varit “drullig/slarvig”?