Vilken är den dyraste saken du äger?

Vad är den dyraste saken du äger (all typ av boende samt bilar exkluderat) och hur stor andel av din nettoförmögenhet utgör den?

1 gillning

Jag har ett par hörlurar som var rätt dyra när det begav sig (Hifiman Susvara).
De används flera timmar dagligen och utgör en bråkdel av en promille av mina tillgångar, så inget jag ligger sömnlös över.

Har ett hemmagym också som inkluderat roddmaskin och stakmaskin samt alla rack etc kostade norr om 150’. Används också dagligen av hela familjen.

1 gillning

Enskilt dyraste grej är nog cykeln, kostade mig 38k att bygga ihop så kanske inte någon dunderutgift när allt kommer omkring?

1 gillning

22 böcker.
Om man läser dom, kan man stoltsera med att tillhöra 10% av svenska befolkningen.

VSOMM

4 gillningar

Troligen mina titanskruvar och mina plattor i min fotled och i mitt nyckelben. Är troligen värda 60-130k.

10 gillningar

Digitalpiano för 50k. Tror inte vi har någon enskild sak som är dyrare än så. Jag har inte sammanställt nettoförmögenhet men börsen kan röra sig mer än så enskilda dagar. :upside_down_face:

För övrigt en väldigt bra investering. Det började med att dottern fick ett billigt i födelsedagspresent. Hon spelar i princip varje dag nu. Vid en nyårsmiddag berättade jag att jag hade som nyårslöfte att också lära mig spela. Det slutade i en tävling mellan mig och min sambo vem som kan bli bäst på piano på 12 månader. Vid nästa nyårsfest skulle alla middagsgäster bli en jury och avgöra vem som vunnit. Så jag satt på dotterns rum och körde på. Minst en halvtimme varje dag, gärna mer.

Vi hade en tom yta i vardagsrummet som vi länge fungerat på vad vi ska ställa där. Vi behöver inte mer förvaring. Några dagar in på januari sade vi att om vi fortfarande spelar piano aktivt i april så slår vi till på ett “riktigt” superpiano. Vi talar digitalpiano:s limousine (som inte är en flygel). Två veckor in i januari kunde vi inte hålla oss och slog till. :wink:

Jag spelar nästintill varje dag fortfarande men sambon gav upp så vinsten är mer eller mindre min.

12 gillningar

Min vigselring för 30:000 är 1,6% av min förmögenhet i fonder.

Men jag har dyra Louis Vuitton och Chanel väskor men det är ju flera.

5 gillningar

Helt klart sängen! Den ska stå pall för både det ena och det andra, är det tänkt :face_with_hand_over_mouth:

9 gillningar

Vi lagade katten, det kostade bra mycket mindre i material, typ 1200 kr för plattan och kanske 100 kr per skruv (6 st). Montagekostanden var brutalare dock. Allt som allt kostade benbrottet runt 90k. Försäkringen tog väl första 30k :stuck_out_tongue:

Det är däremot inget som jag äger.

9 gillningar

Jag har också flera titanskruvar de opererat ut i en burk hemma. Fick dom av en av kirurgerna. :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Ett kameraobjektiv, det utgör runt 0.08%

2 gillningar

hmm borde vara hembio försteget, tror det kostar 250k eller runt där

9 gillningar

Datorn, antar jag. Lär väl vara värd tiotusen spänn eller så, kanske. Då är boende och bilar inkluderat (eftersom jag inte äger något av det). Den är inte en signifikant del av min förmögenhet.

1 gillning

Ledsen men de där är bara värda skrotvikten.

2 gillningar

Som det mesta som köps. Men inköpspriset var högre, för vården.

Sen var frågan om vilken pryl som är dyrast, inte vad man betalt för den eller vad den är värd idag vs ny. :wink:

3 gillningar

Jag skulle också säga datorn. Det var ett mina första stora ”köp” , det har gått några år så garantin är ute tidigare i år när den var nere så reparerade lämnade jag in din på reparation hos Alina. Helt klart mer värt än att köpa en ny och dessutom gillar jag min modell.

Har även fiol hemma som dammar av , men den är inte värd lika mycket som datorn.

Och nej det är inga gigantiska summor men det är dyrast i mitt hem och livsstil just nu :blush:

Sängen utan tvekan, kostar som en lägenhet :joy:

1 gillning

Kostymen I mitt fall

2 gillningar

I Långshyttan eller på Strandvägen (inte i Långshyttan)?

En Rolex datejust från 1989, inköpt under en period då klockor var det stora intresset. Tror jag betalade 13 000kr för uret men värt betydligt mer idag.

4 gillningar