Du borde hänvisa signaturen Sally till guld-ETF:er som investering. Oändligt mycket smidigare, snabbare och bättre - för att inte tala om hur vansinnigt mycket bättre spreaden kring köp- och säljkurser är - för den som bara vill komma åt spekulationsvärdet i guld och inte har några upphängningar kring fysiskt ägande.
Fysiskt ägande är för hobbyister samt i någon mån för riksbanker. Investerare har mycket bättre utdelning till mycket lägre risk i pappersguld.
Absolut, så det kan vara en god idé att hålla lite för att ombalansera smidigt mellan andra tillgångsslag.
Här gäller det att tänka ett steg längre dock eftersom guld inte är en produktiv tillgång. Handlar man kring spot så är det otroligt mycket billigare i längden att hålla fysiskt. Först har du courtage både för köp och sälj, valutaväxling etc - så ~1% försvinner direkt där. Sedan har du avgift för ETF:en (nej, 4GLD är inte kostnadsfri), schablonskatt på KF/ISK eller 30% på ”vinsten” i vanlig depå. Får du en vinst i seketas från försäljning av din myntsamling som råkar bestå av guldmynt kan du göra 50k+ innan du behöver skatta.
En Guld ETF är som en oöppnad julklapp, man vet inte vad den innehåller.
Den som vill åt spekulationsvärdet i guld ska handla med gold futures, inte ETF:er.
Fysiskt ägande är i första hand för centralbanker, i andra hand för kapitalstarka investerare, i tredje hand för individer med långsiktiga investeringsmål men det är knappast för hobbyister, möjligen för samlare.
Du kan verkligen inte ta bitcoin från någon utan att de ger tillåtelse. Visst, du kan hitta någons seed phrase. Men, kommer någon med sin skiftnyckel och hotar mig, eller om någon överhet kommer för att konfiskera min tillgång, måste jag ge min tillåtelse att det sker. Dödar någon mig, är det fysiskt omöjligt att få tag på mina bitcoin.
Ergo, ingen kan ta ifrån dig dina bitcoin utan ditt medgivande.
Yes, bitcoin har inte en tusenårig historia, det är väl det det saknar. Men det måste börja någonstans hehe.
Om man vill ha guld av rätt anledningar så köper man endast fysiskt guld. Börjar man komma upp i nivåer där hemförsäkringen inte längre täcker lösöret så kan man köpa och förvara i valv, förslagsvis utanför EU. Jag använder Gold Avenue i Schweiz som är ett dotterbolag till PAMP och är mycket nöjd med deras tjänst.
Jag själv har använt BullionVault i många år som jag varit nöjd med - men tänk på att det kommer en ganska trist grej vid försäljning - 30% skatt på vinsten. Det gör ju att vissa guldbackade fonder man kan ha i ISK är ett bättre alternativ.
Enkelt - sälj inte. Låt barnen ärva, eller plocka hem och växla mot något annat när det är dags. Har du ETF:er på ISK kommer du automatiskt betala skatt varje år samtidigt som dina pengar är kvar i banksystemet, du får volatiliteten utan fördelarna.
Jag har kanske skrivit förr i den här tråden - det minns jag inte men här kommer mina omedelbara tankar.
Guld har man för att vara förberedd om allt går åt helvete. Precis som en gammal avställd 240 i polarens lada.
Jag har WisdomTree Physical Gold (allokerat guld med barlist) som jag förhoppningsvis aldrig kommer att sälja. Jag vet inte exakt (jo det vet jag men jag är på paddan nu) hur många procent som finns där men kanske 10-15%.
Sen kör jag lite kortare trades med XETRA Gold i ett ISK - köper när det är billigt och säljer när det är dyrt.
@janbolmeson har en poäng när det gäller skatten. Den får man väl ta då om det brinner i knutarna. Gör det inte det så är det ett problem för nästa generation och jag tvivlar på att de klagar - och gör dom det så lär jag inte veta av det ändå.