Investeringsguld, hur tänker ni?

Jag har så lite i futures så den risken tar jag. Allokerat guld är min melodi.

Handlar man kring spot så är det otroligt mycket billigare i längden att hålla fysiskt. Först har du courtage både för köp och sälj, valutaväxling etc - så ~1% försvinner direkt där. Sedan har du avgift för ETF:en (nej, 4GLD är inte kostnadsfri), schablonskatt på KF/ISK eller 30% på ”vinsten” i vanlig depå. Får du en vinst i seketas från försäljning av din myntsamling som råkar bestå av guldmynt kan du göra 50k+ innan du behöver skatta.

Courtage + valutaväxling, båda försumbara jämfört med spreaden hos fysiska guldhandlare (jag bortser då från köp via nätet av fysiska personer, något jag inte skulle ägna mig åt). ETF kostar, men återigen försumbart om man handlar för icke-triviala belopp. Att man kan bortse från vinstskatten för småbelopp vid fysisk försäljning är iofs trevligt, men ointressant för den som har en investeringsmässig portfölj och vill säkra upp 5% eller 10% guld.

Men om vi ska räkna kostnader förknippade med ägande så bör man fundera på sina försäkringspremier också i det fysiska fallet. Inget att bry sig om för småsummor, återigen, men en bra slant om du t.ex. skall utöka lösöresdelen av din hemförsäkring till att täcka 500k eller 1M. Och var noga med att kontrollera att försäkringen täcker det faktiska värdet av ditt guld - många försäkringar räknar guldmynt som kontanter och ersätter det nominella värdet. Trist om ditt försvunna rör med 100 Soverigns ersätts med £100… Det förhållande gäller f.ö. i samtliga bankfack hos de svenska banker jag varit i kontakt med och diskuterat frågan med också.

På det sättet är det ironiskt nog bättre att hålla sig med fysiska tackor som saknar nominella värden.

1 gillning

Det här måste vara ett av de sämsta argumenten jag någonsin läst här på forumet, och det säger inte lite. Det är ungefär som att jag skulle avfärda ETF:er med argumentet att jag minsann inte ägnar mig åt moderniteter som internet.

Det är 50k i vinst per år innan det behöver skattas, kanske uttryckte mig slarvigt.

Då har du inte pratat med samtliga banker. Är man extremt paranoid över detta är det bara att börja samla på 20 franc/lira etc från latinska myntunionen, finns över 90 olika varianter varav många handlas till spot eftersom de präglades i många miljoner exemplar när de användes som betalningsmedel.

Problemet med ett bankfack (och ännu värre hemma egentligen) är att du ska göra det sannolikt att du hade guldet du påstår i facket. Inbrott i bankfack och tjuvar som lägger en timme på att leta efter guld som kanske finns i någons hem om denne skulle råka tillhöra 0,5% av befolkningen som sysslar med sådant är extremt ovanligt, inte ens värt att diskutera.

1 gillning

Det där med kontanter i olika valutor. Jag gillar idén, men jag tänker att det är en, mycket, långsiktig investering. Hur säkerställer du att kontanterna inte blir ogiltiga? Alltså att giltighetstiden inte löper ut?

Ja, det är ett problem… :scream:

Det är därför hela det här med prepping är ganska klurigt. Var rätt långt nere i det hålet ett tag, men försöker numer mer luta mig tillbaka och inte ta det så allvarligt.

4 gillningar

Var kan jag läsa mer om detta? Hittar det inte.

Jag har tänkt att när det börjar bli rejäla pengar på Lysa för mig (typ runt 1 mille är rejält för mig, alla är vi olika :joy:). Så kommer jag ha runt 50k i investeringsguld fysiskt för 2 anledningar.

1: Ifall skiten träffar fläkten eller något annat shit som can happen. Så har jag lite kontanter och lite guld att förhoppningsvis byta till mig en halv limpa för eller något.

2: Det blir som en nöd-nöd buffert ifall något händer i livet samtidigt som fonderna är riktigt låga. Blir sista nödgrejen att sälja före jag säljer fonderna på minus liksom. Tänker typ om jag blir långtidsarbetslös, sjukpensionär eller något annat oplanerat dyker upp.

Sen kan jag ju aldrig veta om guldet är värt något ifall något stort händer. Men jag kan iallafall lura mig själv att sova gott om natten med att jag har lite krut i lådan för en svart svan.

1 gillning

En av de första böckerna jag läste för många år sedan “Vägen till ekonomisk frihet” av Bodo Schäfer, skrev om just att ha 50.000 SEK hemma för sin egen trygghet. Jag hade det ett tag och det kändes sjukt bra. :slight_smile:

Fick dock hjärtat i halsgropen när jag insåg för något år sedan när riksbanken skulle ogiltigförklara mina sedlar… var en upplevelse hos banken att växla in dem och förklara att jag hade dem hemma för känslans skull… :see_no_evil:

3 gillningar

Hur transporterar man så mycket pengar? Portfölj och handboja? :sunglasses:

Hur lyckades du övertala banken att ta emot pengarna? Känns som att bankens larmklockor måste börjat ringa. Tog du på dig stora rådjursögon och fällde en liten tår, eller presenterade du underlag kring pengarnas ursprung?

1 gillning

Haha, vilken panik :rofl: fick du betala en summa för att de växlade om de gamla sedlarna till nya lapparna eller hur gjorde du?

1 gillning

Detta var ett antal år sedan, då var AML reglerna inte lika stränga och jag ville ju inte växla, bara sätta in. Så det gick faktiskt utan något större problem som tur var.

2 gillningar