Börja stort med guld och silver för att sedan månadsspara?

Jag instämmer. Tycker att det är lite “preppvarning” på att köpa fysiskt guld. Jag vill ha tillgångar som är enkla och snabba att omsätta och då kvalar inte fysiskt guld in. Sen tillkommer rånrisk, förvaring och kanske försäkring. Dessutom får jag inte en kick av att klappa guld.

Ae jag köper nog en ny mobil istället

Absolut, det är ju en del av charmen, att ha en del av din förmögenhet i något som inte bara finns som siffror i en databas. Utan motpartsrisk. Fantastiskt.

2 gillningar

Hur länge pratar vi då? Med en spread på 10% och en avgift på 0.50%, så får jag det till ca 20 år. Transportkostnad tillkommer, som enkelt kan motsvara åtminstone ett år, men ett år blir ju försumbart på de här nivåerna. Då ska allt krångel fungera som det ska, och så hoppas vi på att man inte behöver göra någon omjustering på de 20 åren. När man börjar fila marginaler som tar 20 år att ta igen så börjar kanske t o m jag som har lätt för att jaga promillen börja känna att det känns lite väl… Om du dessutom använder bankfack, försäkringar, eller liknande så vet jag inte avgifterna där, men inte helt uppenbart att det ens går plus. Motpartsrisken upplever jag också som betydligt större både för bankfack och byrålådan, än ETC:er. Om man väljer att göra affärer direkt med säljare för att undvika spreaden så finns det risk för att bli lurad, och då måste man ägna en massa tid och resurser åt att förstå hur man undviker det.

Sedan på det så går förhoppningsvis guld med vinst på de tidshorisonterna, och då tillkommer 30% skatt på vinsten om du har det i fysiskt guld.

Om man vill tjäna några promillen krävs det mao att man inte kommer sälja inom 25 år, redan är van och skicklig på att förstå guld, förvarar det utan försäkring och bankfack, samt begår skattebrott eller kan kvitta av skatten på annat sätt.

De ekonomiska argumenten finns helt enkelt inte där, utan det är enbart om man har någon speciell anledning till att ha det fysiska guldet som frångår att se det som en mer “matematisk” investering, som man ska börja kika på det.

Fast det du skriver stämmer ju inte överens med verkligheten…

1. Ingen köper med en spread på 10%, det är nybörjarfasoner. 2% på sin höjd skulle jag säga. Själv betalar jag aldrig en premie jag inte får tillbaka vid en försäljning.

2. Ett bankfack är normalt försäkrat till 10 pbb, i dagsläget 476.000 kr. Om man som i mitt fall betalar 300 kr per år för detta blir “årsavgiften” för både förvaring och försäkring 0,06% vilket är billigare än en ETC. Betalar du 1000 kr blir avgiften 0,21%.

Motpartsrisken med ett svenskt bankfack skulle jag säga är sjukt mycket lägre än med en ETC. Du har ett lager motpartsrisk, din lokala bank.

1. Du betalar inte 30% skatt på vinsten. Stå fast vid att du har en myntsamling (och diversifiera innehavet så att det faktiskt blir en sådan) så kan du avyttra med upp till 50k i vinst varje år utan att skatta en krona. Finns en egen tråd om detta på forumet.

Missade detta sköna inlägg tidigare. Från “jag ska fixa minst 10% guld/silver!” till “Ae jag köper nog en ny mobil istället” Comedy gold :grin: Oavsett om du trollar eller inte vill jag tacka för skrattet!

1 gillning

Haha jae, köpte en billig mobil istället för att följa trenden. Så har pengar över till guld. Men det är ju bara så jäkla rörigt. Folk säger det ena och det andra.

Okej så det blir några silvermynt från libertysilver. Antar att bästa grampriset är bäst för investeringen?

Sen blir det någon av dessa men vilken ska jag ta?

wisdomtree-physical-swiss-gold-etc

Xetra-Gold ETC

Vi kan ju anordna en bussresa med rikatillsammans för att fylla bussen med silver.