Jag har 150 000 SEK investerade i LF Global Indexfond och sätter in 3 000 SEK varje månad i samma fond. Utöver detta har jag 160 000 SEK på ett sparkonto, men jag känner att sparkontot inte ger mycket avkastning. Därför funderar jag på att investera pengarna i guld- och silverfonder istället för att ha dem på sparkontot. Samtidigt är jag lite osäker och överväger att kanske investera mer i LF Global Indexfond istället.
Hur kan jag investera mina pengar på bästa sätt? Kan ni hjälpa mig med råd?
Är det hela din buffert som du vill använda dig av eller har du kvar om du tar från den?
Jag skulle ha satt in på global indexfond. Förslagsvis LF Global Index som du redan har. Annars är DNB Global Indeks S den som har minst ESG av de globala indexfonderna.
Har du aktiefonden och sparkontot ihop som en portfölj - det vill säga cirka 50/50 aktier/räntor och bufferten är helt skild från dessa pengar?
Hur ser din sparhorisont och dina mål ut med fördelningen? Beroende på dessa kan en 50/50 vara lagom, för offensiv eller för defensiv.
Huruvida du ska utöka i LF Global Index eller ädelmetaller beror helt på vilka förväntningar du vill ha på din portfölj. Det enklaste sättet att öka din förväntade avkastning (till priset av högre upp- och nedgångar) är att lägga mer i LF Global Index. Har du en kombination mellan aktiefond och sparkonto kan du enkelt justera risken genom att ändra fördelningen mellan dessa.
Tillför du ädelmetaller får du ett extra tillgångsslag. Många som har ädelmetaller (framför allt guld) i portföljen har det med syfte att få en mer riskjusterad och jämn avkastning med portföljen snarare än så hög total avkastning som möjligt. Guld är ett tillgångsslag som är okorrelerat med övriga. Du ökar därmed diversifieringen men också komplexiteten i din portfölj. Om du bestämmer dig för att investera i guld och/eller silver som komplement till aktier och räntor (sparkonto i ditt fall), bör du enligt mig se alla delarna som en helhet. Ha en tydlig plan för hur och när du ska göra ombalanseringar i portföljen. Tillför du ädelmetaller blir ombalanseringar enligt mig ännu viktigare för att få ut så mycket som möjligt av den extra diversifiering som ädelmetaller bidrar med. Medan ett sparkonto inte rör på sig mer än räntan man får, har guld och silver kraftiga svängningar så man får vara beredd på att det kan gå snabbt både upp och ner. Ädelmetaller har haft en stark positiv trend nu men det finns också perioder historiskt där långa perioder har varit det motsatta.
Ja, fast Silver bullet är väl med gruvbolag som utvinner silver? Inte riktigt samma sak som att äga silver.
Deras green/gold fond har väl dock investeringar direkt mot guld.
Exakt. Jag har själv Precious Green på Fondo då det är den enda fond i SEK som faktiskt innehåller en rimlig andel fysiskt guld (vad jag vet). Sen finns det ju fonden AuAg Gold Mining som enbart har guldgruvbolag (dock något dyr) som jag kompletterar med.
Det är extremt få av bolagen i fonden som har >50% av sina intäkter från Silver, något enstaka bara, majoriteten får bara en liten marginal av sina intäkter från silver medan majoriteten är från guld. Det sagt, jämför man dem med övriga gruvbolag så får dem mer intänkter från silver än många andra gruvbolag.
Som Rick Rule brukar säga - en del bolag har mer silver i namnet än i marken.
Har du kvar 160 000 kr på sparkontot och tycker att det känns för mycket?
Du kanske ska minska ner till 100 000 kr på sparkontot och sätta in 60 000 kr på en global indexfond.
Du kan välja att sätta in allt på en gång eller dela upp.
In med allt på en gång brukar vara det riktiga beslutet då det är bättre att vara investerad än att försöka tajma marknaden.
Känslomässigt kan dela upp kännas bättre.
Jag kan investera 100 000 SEK i LF Global Indexfond direkt och behålla resten av pengarna på sparkontot. Det är en bra lösning om jag vill öka mitt sparande i fonder men samtidigt ha en säkerhetsbuffert tillgänglig.
Angående sparkonto kan det vara värt att undersöka Lysas sparkonto auto. Det erbjuder fria uttag och kan vara ett alternativ för en del av mitt sparande.
Genom att fördela pengarna på detta sätt får du både tillväxtpotential i indexfonden och trygghet med pengar lättillgängliga på sparkontot. Vad tycker du om den lösningen?
Jag skulle aldrig välja Lysa Sparkonto Auto 3,25% ränta som har en avgift på 0,24%. Välj vilken bank som helst som har högre ränta. Jag har provat många nischbanker och aldrig haft några problem.
Oavsett vilket av alternativen du väljer är det viktigt att det är pengar du vet att du kan utsätta för risk och tänker långsiktigt. På kort sikt får man räkna med att utfallet kan bli hursom.
Vilket lutar du mest åt själv?
Om det är alternativ 1 så fungerar ju förslaget @Thompa.th har bra så länge du är bekväm med summan i din buffert.
Jag har en fråga till. Jag har redan ett ISK-konto och planerar nu att köpa LF Global Index för 100 000 SEK. Borde jag öppna ett nytt ISK-konto för detta köp, eller är det bättre att göra köpet via det jag redan har? Finns det några fördelar eller nackdelar med de två alternativen?
Nej det finns inga fördelar eller nackdelar att ha ett eller två ISK. En del har ett för att ha allt samlat en del har två eller flera för att bokföringsmässigt ha lättare att skilja dem åt. Så gör det som passar dig bäst.
En ETF (Exchange Traded Fund) är en fond som handlas direkt över börsen precis som vanliga aktier. En ETF följer utvecklingen på en underliggande tillgång. Exempel på underliggande tillgångar kan vara ett index, en råvara, en valuta.
Vad är skillnaden mellan en ETF och en vanlig fond?
Till skillnad mot en vanlig fond så kan du köpa och sälja en ETF så länge börsen är öppen. Det gör att du kan följa börsens utveckling direkt, och köpa eller sälja beroende på börsens utveckling.