Jag har haft traditionella fonder ett par år men är ny i ETF-världen.
De jag funderar på att införskaffa är:
Xetra Gold ETC
WisdomTree Physical Swiss Gold
L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities UCITS ETF - USD
iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF USD (Acc)
Detta för att diversifiera portföljen med tillgångsslagen guld och råvaror.
Jag har bra koll på spread och valutaväxlingsavgift. Vet någon vad mer man behöver tänka på i skillnad med att ha en traditionell fond kontra ETF/ETC? Krävs mer aktiv “bevakning” av en ETF jämfört med en traditionell fond såsom t.ex. Länsförsäkring global index?
Jag har också bra koll på vad hävstång innebär - dock inte hur det ser ut i praktiken. Det står hävstång och värde 1 under de exempel på ETF/ETC som jag raddade upp tidigare. Är det någon som vet vad värde 1 under hävstång betyder?
Och visst är det så att man inte per automatik får belåningsgrad på t.ex. 60 % på en ETF? Visst kräver belåningsgrad ett aktivt val från småspararens sida?
Tack på förhand 
Inte om det är vanliga UCITS-fonder. För guld bör du läsa på hur de äger guldet. De fonder du nämner ser dock inte ut att vara vanliga fonder.
1 betyder att det inte är hävstång.
Det betyder att du kan låna upp till 60% av innehavet, inte att du måste
Kanon, stort tack 
Vad menar du med “inte vanliga fonder”?
Xetra gold och Wisdomtree physical gold hör till dom vanligaste guldfonderna. Xetra gold förvarar guldet i Frankfurt och Wisdomtree Schweiz.
iShares och L&G fonden är båda råvarufonder och är också populära om man har råvaror vad jag förstår.
Inte vanliga aktiefonder menar jag. Då får studera vad dessa innehåller. Det är inte ETF eller vanlig fond som är den differentierade faktorn utan innehållet i fonden. Så jämförelsen med LF Global är helt irrelevant.
En använder swap-avtal baserat på namnet. Antagligen vanligt inom råvaror av förklarliga skäl men blir lätt komplicerat enligt mig.
iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF USD (Acc) - SXRS tycks vara den mest populära råvarufonden i Sverige - i alla fall bland ETF
SXRS ETF en råvarukorg som ger en bred exponering (etfmarknaden.se)
Hänger dock med på riskerna med swap och komplexiten i upplägget. Många andra råvarufonder (t.ex. Amundi Bloomberg Equal-weight Commodity ex-Agriculture UCITS ETF Acc - LYTR) ingår i onoterade swapavtal - vilket för mig är större risk.
Vill man ha råvaror som tillgångsslag så tycks ETF och index genom swapavtal den enklaste och billigaste vägen.
Då är det väl bara köpa då? Att det är ETF spelar ingen roll
Absolut, tack för svaren kring hur det funkar med ETF och hävstång i praktiken